Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Johan_Pettersson
Angående tidigare trådar på detta forum har man fått uppfattningen att HILTI skulle vara ommålade maskiner från andra tillverkare med förhöjt pris.
Efter att ha ställt frågan hos Hilti själva så dementerade dom de rykterna och ville veta på vilket forum det var skrivet.
Dessutom skriver dom att Hilti har egen tillverkning och utveckling i bl.a. Kaufering, Tyskland.

Nu vet jag inte vad som är rätt eller fel men att de själva dementerar ett påstående är väl rätt väntat oavsett vad som är sant?

Det är ju som att lita på att allt en säljare säger är sant.

Jaja, de får gärna dementera. Men de skriver själva att de samarbetar med panasonic gällande batteri-skruvdragare. vilket också har varit frågan förr. Tog man isär en 121 om jag inte minns fel är det samma motor och växellåda som panasonics modell i samma klass. Det finns bildbevis på det.

www.hilti.com/data/editorials/-10999/MM_Hilti-Panasonic_en.pdf

Hilti har tillverkning i dels tyskland. Österike, mexico, china mm

Johan_Pettersson
Att det sker samarbete med Panasonic kan jag förstå då dom och Hilti har marknadens hållbaraste motorer och växlar i sina dragare, det är sedan länge vedertaget.
Men att påstå att Hiltis maskiner är exakt samma invndigt utan att posta några bevis tycker jag är förtal och jag har hänvisat denna tråd vidare för granskning av Hilti själva.

Alla dina inlägg hittills handlar om hur bra Hilti är.
Det är inte så att du jobbar för Hilti?

Förtal kan det inte vara mot företag, det fungerar bara mot privatpersoner.

Johan_Pettersson skrev:
Att det sker samarbete med Panasonic kan jag förstå då dom och Hilti har marknadens hållbaraste motorer och växlar i sina dragare, det är sedan länge vedertaget.
Men att påstå att Hiltis maskiner är exakt samma invndigt utan att posta några bevis tycker jag är förtal och jag har hänvisat denna tråd vidare för granskning av Hilti själva.
Nu är det väl iaf dags att lugna ner sig?

Nu hittar jag inte sidan.. kan till och med vara något jag läste i en tidning.. Skall självklart gräva vidare.. Men samtidigt så får du själv sluta läsa det du vill. Jag har inte sagt att det gäller alla hiltis maskiner. 121 skrev jag det är EN maskin.
dessutom bör du nog läsa på lite om förtal. Förtal är mot person.

Panasonic Electric Works to Establish A Manufacturing Joint Venture with Hilti of Liechtenstein to Strengthen Cordless Screwdriver Business

Panasonic Electric Works Co., Ltd. (headquartered in Kadoma, Osaka; president: Koichi Hatanaka; hereinafter Panasonic E.W.) and Hilti Corporation (headquartered in Principality of Liechtenstein; Chairman: Prof. Dr. Pius Baschera; CEO: Bo Risberg; hereinafter Hilti) have come to an agreement to set up a manufacturing joint venture in Shanghai, China effective of January 2009.

The new company manufactures cordless screwdrivers for Hilti in Shanghai, China. Panasonic E.W. and Hilti who have been cooperating in the production of these products over 15 years decided to establish this joint venture to further increase the cost synergies in production and sourcing. The new company will be named Panasonic Electric Works Power Tools (Shanghai) Ltd.

The company plans to begin operation in early March 2009 with approximately 60 employees. A total of USD 2.1 million will be invested. Panasonic E.W. is going to invest 51% of the total shares, and Hilti is going to invest 49% by Hilti Asia, which is a subsidiary of Hilti Corporation.

Tycker den texten från Panasonic själva säger allt. De har under 15 år samarbetat gällande maskiner.. Då är det (ursäkta språket) inte så j****a konstigt att det är samma delar i deras maskiner med olika skal.

Johan_Pettersson
Jag är lugn herr styrmanberg och det förväntar mig detsamma av dig.

frohike: Det håller jag med om, dom samarbetar och använder gemensamma delar i vissa fall.
Hilti har även egen utveckling och egen tilverkning, det har inte framkommit från nogon av er här inne.

Angående förtal, så kan det vara åtalbart att påstå felaktigheter som kan leda till nedvärdering av företaget.

Är också lugn, men jag är inte den som orerar om förtal, att Hilti ska granska forumstrådar osv.

Visst har Hilti viss egen tillverkning, och en viss del ligger ute på Panasonic osv.
Jag tycker det är anmärkningsvärt att du ens orka starta en tråd där rubriken är att Hilti tillverkar själv åtföljt av ett utropstecken.

Att man får dras med Fanboys när det kommer till telefoner, datorer osv var jag medveten om, men trodde det var ett fenomen man skulle slippa i ett verktygsforum.

Johan_Pettersson
Då har du inte varit här länge grabben om du missat allt Festool hås.

Då det finns felaktiga trådar på detta forum som mer eller mindre påstår att Hilti är ommålade Panasonic dragare, ommålade Bosch sticksågar, ommålade AEG osv osv så är det väl på sin tid att detta dementras om det skulle visa sig vara fel.
Dessutom var Hilti mycket intresserade av vilka o vart det var skrivet vid min kontakt med dom.

Fabboys finns det för de flesta märken här inne, många gillar Makita o Festool, är det då fel att jag gillar Hilti då och lyfter fram dom?

frohike skrev:
...

Hilti har tillverkning i dels tyskland. Österike, mexico, china mm
Johan_Pettersson skrev:
...
Hilti har även egen utveckling och egen tilverkning, det har inte framkommit från nogon av er här inne.

Angående förtal, så kan det vara åtalbart att påstå felaktigheter som kan leda till nedvärdering av företaget.
Kanske dags att läsa det folk skriver och inte det man själv önskar...Jag har också svårt att tro att Hilti, eller HILTI som man kanske ska kalla dem för att klara sig från eventuella stämningar ;-) har tid och pengar att bränna på att jaga forumskribenter som inte har full koll på varifrån de köper sina kullager och elmotorer. Som jag ser det så visar det snarare på bristande information till konsumenterna att folk spekulerar om vem som tillverkat vad inom den något röriga elverktygsvärlden där nästan alla verkar ligga med alla.

Jag stänger tråden och funderar på vad vi skall göra med den. Det här diskussionsklimatet är ovanligt i den här forumdelen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.