Hur billigt är billigt?
Axminster tar tex 110 för 75an o 150 för 130an.

Under 2 års tid kommer du att gå o grubbla.... hmmm borde jag ändå inte köpt 130........ och sedan slår du till.

Gör rätt från början så slipper du fundera mer på stickis dom närmsta 20åren samt att du har sparat en massa pengar på att köpa dubbelt/trippelt...

Jag har hittat GST 75 för under £100 (utan frakt visserligen).
130? Är det GST 135? Du får tänka på att jag är novis.

Finns det någon som använt GST 75 och har något att säga om den?

The Tor skrev:
Jag har hittat GST 75 för under £100 (utan frakt visserligen).
130? Är det GST 135? Du får tänka på att jag är novis.

Finns det någon som använt GST 75 och har något att säga om den?
Menade naturligtgvis GST135.... sorry för det:blushing:

Då inte 75an säljs i Sverige så är det nog svårt att få recensioner.

Men en Blå Bosch Sticksåg är garanterat bra men då steget upp till 135an är relativt litet så är det viktigt att du gör ett medvetet val om du väljer 75an. Det kommer komma tillfällen då du kommer att ångra dig men hur ofta det händer är svårt att säga.

The Tor skrev:
Vet du varför 75:an inte säljs i Sverige?

Om man beställer från England - räcker det med att välja "240V" och sedan en sådan här för att det skall funka i Sverige?

[länk]
Av tradition säljs 85an i Sverige.

Vidare är det populärt i Skandinavien o vissa länder i Europa att i det sk "proffs segmentet" att sälja sticksågar utan handtag. Personligen föredrar jag med handtag så därför var jag tvungen att beställa från UK för att kunna få en 135a med handtag där alla sågar har handtag, gäller även tex US men där får man ju strömproblem.

240V och en adapter som du länkar till alt att du klipper av sladden o byter stickkontakt. (Man bör dock testa sågen innan man klipper kontakten ...DOA risk) är allt som behövs göras.

Tänk som sagt bara på att 75an är i princip bara för skivmaterial alt tunnare reglar. Vill du såga stolpar eller gera kraftigare virke så behövs en kraftigare maskin

Jag håller med Nimajneb här, lägg till lite och få den bättre.

Det slutar bara med att man först köper den billiga och sedan den dyrare efter ett tag, har själv gjort likadant med flera maskiner.
:)

Har skickat PM till dig The Tor :)

Köpte för 18 månader sedan samtidigt en GST75 på Harald Nyborg för 1188:- som present som jag gav bort och en GST135 från Duab för 2100 (inkl 100 Bosch blad) till mig själv. Har sedan dess kunnat jämföra båda en hel del vid ett villabygge. GST75 är en bra maskin om du kan få den riktigt billigt, och utmärkt för skivmaterial men inte som GST135:an för tjockare material. Samtidigt är den mycket smidigare än en GST135 för "snabba jobb".

poba53 skrev:
Köpte för 18 månader sedan samtidigt en GST75 på Harald Nyborg för 1188:- som present som jag gav bort och en GST135 från Duab för 2100 (inkl 100 Bosch blad) till mig själv. Har sedan dess kunnat jämföra båda en hel del vid ett villabygge. GST75 är en bra maskin om du kan få den riktigt billigt, och utmärkt för skivmaterial men inte som GST135:an för tjockare material. Samtidigt är den mycket smidigare än en GST135 för "snabba jobb".
Bekräftar exakt vad jag skrev ovand^_^b

Nyfiken dock då jag aldrig sett 75an hos Harald... Vilken Harald hittade du den hos?

Tack för era svar!
Just nu lutar jag lite åt Tyskland istället för att få rätt kontakt direkt och då blir det 85:an eller 135:an.

Jag är rätt säker på att jag blir jättenöjd med vilken jag än väljer med tanke på vad jag läser i recensioner.

GST75:an köpte jag på den numera nedlagda Harald Nyborg i Gamlestaden Göteborg.

Johan_Pettersson
Jag har en gammal ETC sticksåg med handtag så jag slipper låna ut mina modell bättre.
Har funderat lite på det där med handtag o varför vi i skandinavien oftast har utan.
Fördelar nackdelar ?

Att köra rakt fram verkar inte göra varken från eller till.
Men om man håller upp mot taket så kanske det är bra med handtag ??

Det är lättare att ha kontroll ju längre ner greppet kommer, testa t ex att tippa bordet på en limpa kontra bygelmodell. En limpa är även mycket lättare att hantera vid sågning underifrån.

/Kent

snickarboden skrev:
1. Det är lättare att ha kontroll ju längre ner greppet kommer, testa t ex att tippa bordet på en limpa kontra bygelmodell.
2. En limpa är även mycket lättare att hantera vid sågning underifrån.

/Kent
1. Har aldrig upplevt 135BCEn (Handtagsvarianten) som vinglig
2. Rätt! men dom få tillfällen jag sågar underifrån längre snitt så brukar jag hålla den som en limpa och missar då hastighetskontrollen nedan.

Däremot så är den steglösa hastighetskontrollen i avtryckaren outstanding vilket gör att man kontrollerar snittet både med att föra sågen framåt samt att anpassa hastigheten.

Lite elakt sagt så är limpmodellen bara en halv såg:rolleyes:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.