2 553 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Snickeri verktyg
Hej ska köpa lite festoolverktyg
Funderar på att köpa
Multibord MFT
Sänksåg Ts 55
Damsugare
Skruvdragare.
Men vilken damsugare resp skruvdragare festool kan ni rekomendera.
Är väldigt ny på detta men vill kunna inreda och leka hemma har utrymmen men ej haft tid vilket jag nu har.
Återförsäljaren har inte samma deal som Festool ex deras paket med skenor klingor osv som medföljer enl festools hemsida han vill sälja sina grejer hemma. visst borde man kunna propsa på priser och utrustning som står på festools hemsida?
Har ni tips på skenor osv lagom längder?
Jag kommer även ha tillgång till fräs festool och förbindningssystem för att testa innan ev köp.
Hoppas ni kan svara fast det är lite rörigt, tack för att bra forum med massa gubbar som delar med sig av kunskaper
Peter
Funderar på att köpa
Multibord MFT
Sänksåg Ts 55
Damsugare
Skruvdragare.
Men vilken damsugare resp skruvdragare festool kan ni rekomendera.
Är väldigt ny på detta men vill kunna inreda och leka hemma har utrymmen men ej haft tid vilket jag nu har.
Återförsäljaren har inte samma deal som Festool ex deras paket med skenor klingor osv som medföljer enl festools hemsida han vill sälja sina grejer hemma. visst borde man kunna propsa på priser och utrustning som står på festools hemsida?
Har ni tips på skenor osv lagom längder?
Jag kommer även ha tillgång till fräs festool och förbindningssystem för att testa innan ev köp.
Hoppas ni kan svara fast det är lite rörigt, tack för att bra forum med massa gubbar som delar med sig av kunskaper
Peter
Ska du inte dra runt på dammsugaren alltför mycket, kör på CT 26. Annars MIDIN. Skall den vara helt stationär ta 33:an. Longlife påse är att rekommendera i längden även om den är betydligt dyrare i inköp. Plug-it slang D27 (integrerad elförsörjning och slang) är smidigt vid verktygsbyte.
Som skruvdragare är C12/T12 eller C15/T15 alternativen beroende på smak gällande utformning. Prova och jämför innan du köper. En annan variant är att köra en C12:a och nya T18 så har du tillräcklig spännvidd för de flesta jobb.
Skenor: med MFTn får du med en 1080-skena men du behöver minst en mobil 1400-skena och gärna en 2400-skena om du skall bygga fullhöga skåp och garderober i skivmaterial. Det går att koppla ihop två 1400-skenor men det tar lite extra tid och det finns en risk att de inte hamnar exakt i linje med varandra.
Köper du MFT/3, TS55 och OF1010/1400 i kit får du med en 1080-skena, 1400-skena och en 800-skena så kan du komplettera med de andra senare.
Vad gäller Festools erbjudanden så ska din ÅF kunna tillhandahålla detta genom att beställa dem från Festool om du ber om det. Annars byter du bara ÅF direkt!
Ofta köper ÅF in erbjudanden i större volymer direkt för reducerat pris från Festool och kan därför erbjuda samma upplägg med lagervaror en lång tid efter att erbjudandet går ut från Festool.
Som skruvdragare är C12/T12 eller C15/T15 alternativen beroende på smak gällande utformning. Prova och jämför innan du köper. En annan variant är att köra en C12:a och nya T18 så har du tillräcklig spännvidd för de flesta jobb.
Skenor: med MFTn får du med en 1080-skena men du behöver minst en mobil 1400-skena och gärna en 2400-skena om du skall bygga fullhöga skåp och garderober i skivmaterial. Det går att koppla ihop två 1400-skenor men det tar lite extra tid och det finns en risk att de inte hamnar exakt i linje med varandra.
Köper du MFT/3, TS55 och OF1010/1400 i kit får du med en 1080-skena, 1400-skena och en 800-skena så kan du komplettera med de andra senare.
Vad gäller Festools erbjudanden så ska din ÅF kunna tillhandahålla detta genom att beställa dem från Festool om du ber om det. Annars byter du bara ÅF direkt!
Ofta köper ÅF in erbjudanden i större volymer direkt för reducerat pris från Festool och kan därför erbjuda samma upplägg med lagervaror en lång tid efter att erbjudandet går ut från Festool.
Jag är inte imponerad av sugstyrkan i MIDIN, jag rekommenderar CT26:an utan tvekan. Longlifepåsen trodde jag mycket på ända tills jag insåg hur enormt stor påsen till 26:an är samt hur bra dammsugaren lyckas packa påsen utan att tappa nämnvärt i sugstyrka. Köp en 26:a men avvakta med Longlifepåsen, den är hutlöst dyr och mindre motiverad till 26:an än till 22:an.
Jag har båda. 26:an lämna aldrig verkstaden numer sedan jag köpte MIDIn. Drog den stora fram och tillbaka till ett fritidshusbygge under två år. MIDIn är betydligt mindre och lättare. Har inte heller haft anmärkningar på spånuppsamlingen till vare sig Kapexen eller CS50:an. Men min rygg och mitt lastutrymme i bilen tackar mig.phl skrev:Jag är inte imponerad av sugstyrkan i MIDIN, jag rekommenderar CT26:an utan tvekan. Longlifepåsen trodde jag mycket på ända tills jag insåg hur enormt stor påsen till 26:an är samt hur bra dammsugaren lyckas packa påsen utan att tappa nämnvärt i sugstyrka. Köp en 26:a men avvakta med Longlifepåsen, den är hutlöst dyr och mindre motiverad till 26:an än till 22:an.
Det där om Longlifepåsen förstod jag inte. Nåväl, en LL påse skall motsvara 500 engångspåsar så det är ingen tvekan om vad som ger mest bang for the buck.
Slipar du mycket gips är det ovärderligt att kunna tömma påsen efter 1/3 fyllning då sugförmågan annars reduceras radikalt. Sparar plats och pengar.
Köp inte en 2400 skena utan ta 3000 för 2400 räcker inte till skivor som är 2440.fedex skrev:Skenor: med MFTn får du med en 1080-skena men du behöver minst en mobil 1400-skena och gärna en 2400-skena om du skall bygga fullhöga skåp och garderober i skivmaterial. Det går att koppla ihop två 1400-skenor men det tar lite extra tid och det finns en risk att de inte hamnar exakt i linje med varandra.
Ska du hålla på och köra gips så för all del. Det går dock i vansinnigt mycket sågspån, fräsdamm, och grovstädningsmög i en engångspåse. Personligen är jag dessutom övertygad om att Longlifepåsen släpper igenom mer skit som då i stället sätter sig i filtrena i dammsugaren. Filter är inte billiga och ska heller ej blåsas rent med tryckluft och skit.fedex skrev:Det där om Longlifepåsen förstod jag inte. Nåväl, en LL påse skall motsvara 500 engångspåsar så det är ingen tvekan om vad som ger mest bang for the buck.
Slipar du mycket gips är det ovärderligt att kunna tömma påsen efter 1/3 fyllning då sugförmågan annars reduceras radikalt. Sparar plats och pengar.
Klicka här för att svara