Jag håller på att riva en vägg (gipsskivor och plåtreglar), där reglarna sitter fastskruvade i tegelvägg utan plugg med kraftiga skruvar som jag har svårt att få loss. Vanliga torx-bits passar inte, då urtagen i skruvskallen är mer rundade än torx (se bild). Det funkade ibland med spårbits, men inte för skruvarna som satt riktigt hårt.

Vad är det för typ av skruv jag har råkat på, och var hittar jag bits som passar?

Tack på förhand!

• DSC_0020.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Torxhylsa?

Nej, en torxhylsa är det inte. Däremot undrar jag om det inte kan vara torx-plus.

TTap

http://www.ttapdrive.com/

Rätt vanlig i ert östra grannland i alla fall. Smidig eftersom skruven hålls bra fast på bitsen. Brukar följa med ett bit i skruvlådan.

Redigerat:
Tack för alla svar!

Beskrivningen för Torx Plus verkar stämma, men urgröpningen i mitten stämmer med TTAP.

I och med att jag river en vägg som jag själv inte har byggt, har jag tyvärr inte någon ask till skruvarna. Clas Ohlson har varken Torx Plus eller TTAP om man söker på deras hemsida. Är det de stora byggvaruhusen à la Bauhaus som gäller, eller finns det bättre ställen? Vore toppen för en billös om det fanns en återförsäljare mer centralt i Malmö ...

Här skulle tror jag att du med stor sannolikhet hittar det: Tools

Men om det är centralt kan jag inte svara på :)

Jag åkte till Beijer och hittade Torx 40-bits (har bara hittat upp till 30 tidigare), som faktiskt passade utmärkt. Förmodligen är det egentligen TTap, med tanke på urgröpningen i mitten, men T40 passade ändå.

Nu är problemet att jag inte orkar dra loss den, så det blir till att köpa en slagskruvmejsel ...

Tack för all hjälp!

Jag hade inte använt en slagskruvmejsel för infästningar i tegelvägg - det är då lätt att teglet går sönder. Använd istället en 1/4" nyckel för bitset. Eller en lednyckel med bitsfäste (tengtools har fina sådana).

Eller låna/köp/hyr en slagskruvdragare. Om du är det minsta intresserad av maskiner kommer du att bli förtjust.

Problemet med slagskruvmejsel (åtminstone den på Clas Ohlson) är att vanliga bits inte passar, och det verkar inte finnas någon "adapter" för ändamålet. Suck ... Snart tar jag till borren.

Redigerat:
Men tittar du inte på slagskruvmejsel nu? Det som föreslogs var slagskruvdragare, dvs en maskin. Där använder du en vanlig bitshållare. Borren kan du nog gå bet på då skruven med all säkerhet är härdad. Det är svårt att se på bilden vad för typ av skruv det är, men gissar på att det är en betongskruv som inte kräver någon nylon eller plastplugg

frohike, du har alldeles rätt (på alla tre punkter). Det gick att bända loss reglarna, så nu återstår bara de två förbannade skruvarna i väggen. Lite underligt att alla andra likadana skruvar gick ganska lätt att få loss men att de här två sitter som berget.

Får se om det blir en slagskruvdragare vid senare tillfälle -- verkar ju vara en mycket trevlig maskin. Ni som har en, kan den ersätta en vanlig skruvdragare helt, eller använder ni den bara när det krävs extra stort vridmoment?

Ska tegelväggen vara synlig? Med alla sina hål?
Annars är nog det allra enklaste att helt enkelt såga av skruvarna längs teglet.
Multimastervarianten eller löst bågfilsblad kan gå på ett ut.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.