6 534 läst · 9 svar
7k läst
9 svar
Makita Kombiset 12, 14 eller 18V?
Jag har idag ett väl fungerande Makita 12V inkl. skruvdragare 6317D och slagskruvdragare 6916FDZ som jag haft i 5 år, men använt måttligt. Nu står vi inför ett stundande timmerhusbygge + reglat dubbelgarage/verkstad + timrat spa. Jag velar om det är värt att byta upp sig till Makitas 14,4V set, där jag älskar skruvdragaren.. Frun tycker min nuvarande skruvdragare är lite grov o klumpig.. :|
Dessutom funderar jag på.. Makitas 18V Skruvautomat, beg. hilti "enpetare" eller köpa ett sånt där bosch djupanslag ( http://www.bosch-pt.se/accboptocs2-...y=SE&origin=submit&search_query=1 608 500 013 ) och kö med vanliga skruvdragaren.. :x Vad tycker ni?
Om jag köper ett Makita Kombi 14V set i USA, får det levererat till min syster därborta, och hon tar med det i resväskan när hon kommer t Sverige nästa gång, blir det några bekymmer med tullen o sånt? Måste hon tulla det, eller är det "bara" att gå igenom? :S
En parentes.. Batterierna är väl samma i USA, bara laddaren som man får köpa ny här i sverige, eller hur??
Sist men inte minst, vilket av dessa kombiset hade du valt?
Köpa:
-Makita DK1420 14,4V
-Makita LXT227 14,4V
eller
-Makita LXT211 18-V
-Makita LXT218 18-V
eller kanske t.o.m.
-Factory-Reconditioned Makita LXT211-R 18V LXT 2-Piece Combo Kit
eller BEHÅLLA mitt gamla Makita 12V Ni-Mh set?
Dessutom funderar jag på.. Makitas 18V Skruvautomat, beg. hilti "enpetare" eller köpa ett sånt där bosch djupanslag ( http://www.bosch-pt.se/accboptocs2-...y=SE&origin=submit&search_query=1 608 500 013 ) och kö med vanliga skruvdragaren.. :x Vad tycker ni?
Om jag köper ett Makita Kombi 14V set i USA, får det levererat till min syster därborta, och hon tar med det i resväskan när hon kommer t Sverige nästa gång, blir det några bekymmer med tullen o sånt? Måste hon tulla det, eller är det "bara" att gå igenom? :S
En parentes.. Batterierna är väl samma i USA, bara laddaren som man får köpa ny här i sverige, eller hur??
Sist men inte minst, vilket av dessa kombiset hade du valt?
Köpa:
-Makita DK1420 14,4V
-Makita LXT227 14,4V
eller
-Makita LXT211 18-V
-Makita LXT218 18-V
eller kanske t.o.m.
-Factory-Reconditioned Makita LXT211-R 18V LXT 2-Piece Combo Kit
eller BEHÅLLA mitt gamla Makita 12V Ni-Mh set?
Den skruvdragare som ingår i DK1420 kittet vet jag inte om jag gillar.
Haft två Dewalt 12v (xrp och "vanliga) i flera år utan problem. Men BDF440 skruvdragaren från Makita brann motorn upp på efter bara 10 skruv typ...
BTD130 som ingår (slagskruvdragaren) är dock grym, skönt att inte dra handleden ur led då man skruvar franskskruv som jag gjorde med vanliga skruvdragarna
Haft två Dewalt 12v (xrp och "vanliga) i flera år utan problem. Men BDF440 skruvdragaren från Makita brann motorn upp på efter bara 10 skruv typ...
BTD130 som ingår (slagskruvdragaren) är dock grym, skönt att inte dra handleden ur led då man skruvar franskskruv som jag gjorde med vanliga skruvdragarna
Om man vill vara helt regelriktig skall det givetvis tullas vid ankomst, men risken att hon blir stoppad i tullen kan väl anses vara rätt liten och skulle man mot förmodan bli utplockad till kontroll kan man spela dum och säga att det är verktyg på utlån el.likn.
Batterierna är de samma och laddaren kan byggas om relativt enkelt, så inga problem där.
Kan inte ge några åsikter om de verktygen du tittat på, men har precis köpt en BTP140, BFR550 och BSS610 och är grymt nöjd. Undrar verkligen hur jag klarat mig utan skruvautomat (BFR550) tidigare, mycket snabbare/enklare än att peta dit skruv för skruv då man ofta behöver ett par armar extra för att hålla skruv, material och dragare. Combi-dragaren (BTD140) bör väl vara ganska lik BTD130 förutom att den är 18V istället för 14.4 - lägg till en chuck dock (om du inte redan har en) då jag saknade en redan vid första dagens användning.
Batterierna är de samma och laddaren kan byggas om relativt enkelt, så inga problem där.
Kan inte ge några åsikter om de verktygen du tittat på, men har precis köpt en BTP140, BFR550 och BSS610 och är grymt nöjd. Undrar verkligen hur jag klarat mig utan skruvautomat (BFR550) tidigare, mycket snabbare/enklare än att peta dit skruv för skruv då man ofta behöver ett par armar extra för att hålla skruv, material och dragare. Combi-dragaren (BTD140) bör väl vara ganska lik BTD130 förutom att den är 18V istället för 14.4 - lägg till en chuck dock (om du inte redan har en) då jag saknade en redan vid första dagens användning.
Nu blir det "bara" en Makita BTD141z (18V) + case och MÖJLIGTVIS ett batteri till.. det skulle bli ca 75$= Har funderingar på att skaffa ett 1,5Ah batteri till för småjobb då mer smidighet krävs.. Eller funkar det med ett 14,4V batteri till 18v's serien?emigrating skrev:Om man vill vara helt regelriktig skall det givetvis tullas vid ankomst, men risken att hon blir stoppad i tullen kan väl anses vara rätt liten och skulle man mot förmodan bli utplockad till kontroll kan man spela dum och säga att det är verktyg på utlån el.likn.
Har läst något om att man får ta med varor för upp till 1500kr utan tull.. Stämmer det? :O
Jag tänkte att när min lillebror (dit jag skickade varorna) kommer hem från USA så ska han få packa ner dem i sin resväska, sätta på ett hänglås?? - och iNTE ha med ev. instruktionsbok m.m däri.. Om nån frågar så är det verktyg som han lånat från bror i sverige..
Funkar det så, eller hur gör man? Stoppas han vid incheckningen? Kan han gå igenom incheckningen i USA och genom tullen i Sverige utan "problem"..? Eller hur fungerar det där? :S
Jag vill ju inte vara stor kriminell och råka utsätta honom för risk att bli stoppad och ev. missa planet.. Eller HUR SKA jag göra för att det ska gå smidigt och korrekt till?
alltså måste han gå igenom och "deklarera" varorna på ett papper? hur mycket är tullen o moms nu igen? :@ 1,7% resp 25% ?
Liknande trådar
-
Makitaverktyg. 12v. Vill ha 18v. Adapter?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Batterikompressor, Makita 18v eller Milwaukee 12v?
Makita 2012nb vs DeWalt 733
Makita slagborrmaskin 12v Uppsala
Säljes, Uthyres & Skänkes -
Makita 12V Kombiset till salu - Örebro
Säljes, Uthyres & Skänkes