4 208 läst ·
8 svar
4k läst
8 svar
Hitachi 180mm vinkelslip
Medlem
· Västernorrland
· 62 inlägg
Jag är ägare av två tvåhandsvinkelslipar sedan tidigare, en Ferm 230mm och en Meec 180mm köpta på rea på Jula. Fermen har fungerat förvånansvärt bra, den fungerar ff trots att den fått smaka en hel del sten och betongdamm. Dock är den ganska tung och det är lätt att tappa balansen och kontrollen när man hanterar den. Jag funderar nu på att införskaffa en profesionell vinkelslip 180mm.Jag har kollat Classe, jula och Swedolkatalogerna och blivit intresserad av Hitachi G18SS, 180mm, främst pga dess lättare vikt, 4.3 kg.
Dock står det i Swedolkatalogen "Vinkelslip för servicearbeten". Ska det tolkas som att den är avsedd för lite lättare arbeten? Klarar den att utsättas för påfrestningarna av att kapa sten och betong?
Dock står det i Swedolkatalogen "Vinkelslip för servicearbeten". Ska det tolkas som att den är avsedd för lite lättare arbeten? Klarar den att utsättas för påfrestningarna av att kapa sten och betong?
Om du söker lite på vinkelslipar här på forumet så hittar du mycket matnyttigt.
Prio nr 1 brukar vara säkerhet. Tex att den är utrustad med kastskydd och att den inte kan starta själv bara du stoppar i strömsladden. Vibrationsdämpning är även det önskvärt.
Prio nr 1 brukar vara säkerhet. Tex att den är utrustad med kastskydd och att den inte kan starta själv bara du stoppar i strömsladden. Vibrationsdämpning är även det önskvärt.
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Sen är det väl också så (eller hur Nimajneb) att vinkelslipar är mycket billigare i UK och alltså kan beställas därifrån med fördel?
Medlem
· Västernorrland
· 62 inlägg
Brukar inte de flesta professionella vinkelsslipar ha dessa funktioner numera?Nimajneb skrev:
Många av de tidigare trådarna här är ganska gamla, jag betvivlar att de produkter som nämns i trådar t.ex 2003 finns kvar i handeln.
Den enda hävinsningen till Hitachi var någon som skrev att hans brunnit upp, tror inte riktigt det framgick vilken model och storlek det var.
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Kollade lite snabbt på Swedols hemsida, det ser ut som att de har två st Hitachi 180mm vinkelslip, den ena på 1900w, den andra på 2000. Ingen av dem lär vara särskilt klen eller ömtålig.
Medlem
· Västernorrland
· 62 inlägg
http://www.byggahus.se/forum/verkty...-tips-foer-tysklands-shopping-av-verktyg.htmlNils Ragnarsson skrev:
Klicka här för att svara