Hej!

Jag behöver såga bort laminatgolvet under spisen. Snittet skall gå mellan två skåp. Vad använder man lämpligast för verktyg för att få till det?

Tack på förhand!

1. Multimaster
eller
2. sticksåg

Hej,

Sänksåg om snittet ska vara snyggt och det finns plats att komma åt. Är det trångt kan en multimaskin, typ Bosch PMF180E http://www.k-rauta.se/verktyg_9432.htm eller Fein Multimaster. Snittet blir inte alls lika snyggt som med sänksåg, kan bli bättre om man kan använda ett anhåll.

• Gilla
nikwes
  • Laddar…
Hej och tack för svar!

Sticksåg förstår jag inte riktigt hur den ska komma åt men de andra såg ju bra ut. Finns det något bra knep när man ska komma åt närmast skåpet också? En rund sågklinga kan ju inte nå hela vägen in i "hörnet".

Multimaster är ju ett rätt dyrt verktyg för det här lilla jobbet, men du kan ju ha den till mycket annat.
De runda bladen är ofta "segmenterade", just för att man ska kunna komma åt i hörn. Och för sista biten kör du det vanliga raka sågbladet.

Se längst ner till höger på den här sidan, för laminatsågning:

http://www.mymultimaster.co.uk/default.jsp

/A

Man kan göra det för hand med en fintandad s.k. "Japansåg", tar man det försiktigt kan man få ett rätt hyftsat snitt.

PST skrev:
Man kan göra det för hand med en fintandad s.k. "Japansåg", tar man det försiktigt kan man få ett rätt hyftsat snitt.
Tyvärr så tycker japansågarna inte om laminat :( Sänksåg och multimaster där sänksågen inte kommer åt kan vara trevligt. Hyra verktyg kanske kan vara ett alternativ ifall du inte har.

Algen skrev:
Hej!

Jag behöver såga bort laminatgolvet under spisen. Snittet skall gå mellan två skåp. Vad använder man lämpligast för verktyg för att få till det?

Tack på förhand!
Om man antar att du skall ta bort en yta av 60x60 cm mellan två bänkskåp så funkar inte sänksåg något vidare, dels kommer du inte ända ut, samt att det blir korta snitt, så du måste ändå lösa sista decimetrarna.
Multimaster är det bästa, näst bästa japansåg, men ett bra stämjärn kan hjälpa till också.

Är du inte allt för noga så är en hederlig vinkelslip en vän, även motorsåg funkar.

Men jag är lite nyfiken på varför laminaten skall bort.

pbengtsson, du har helt rätt. sänksåg passar nog inte så bra

TrollMann skrev:
pbengtsson, du har helt rätt. sänksåg passar nog inte så bra
Men det kan funka, är det att få ned spisen i höjd så behöver man inte komma ända ut då tassarna på spisen sitter längre in. Man skall egentligen alltid leta efter argument för att skaffa sänksåg:).

Johan_Pettersson
Multimaster alla dagar i veckan.
Ett blad räckte ca 1.5 metar på tvärsan i mitt ekgolv sedan började det småryka lite :)

pbengtsson skrev:
Men det kan funka, är det att få ned spisen i höjd så behöver man inte komma ända ut då tassarna på spisen sitter längre in. Man skall egentligen alltid leta efter argument för att skaffa sänksåg:).
Hehe, tycker om ditt tankesätt, utan att ha sågen kan man ju inte komma fram till att den inte passar :) lol

pbengtsson skrev:
Är mycket riktigt för att komma ned i höjd. Finns inte så många nya spisar som är 85 höga och orkar inte ta tag i att höja skåpen i köket i nuläget.

Tänkte inte så långt som att jag inte behöver såga ända ut till skåpen så tack för den :blushing:

Anledningar till att köpa verktyg ska man inte slösa bort men lutar kanske mer åt Bosch multiverktyg ovan eller Fein Multimaster. Har dock inte tittat något på dessa verktyg förut. Är det stor skillnad användningsmässigt eller är det "bara" kvalitetsskillnad?

Jag har bosch varianten och är sådär nöjd. Den vibrerar så mycket att jag har svårt att hålla i den, det känns som slaget är i minsta laget och då kan tänderna "fastna" vilket leder till stående vibrationer. Dock så vet jag inte ifall Fein har samma problem. Fein har dock dyrare tillbehör men är nog överlag en bättre maskin. Jag väntar dock otåligt på att Makita skall ta fram en till sin LTX serie...

Det finns inte så mycket i sockeln på en spis annat än att komma upp i rätt höjd. Så ett alternativ kanske är att hoppa golvet och kapa sockeln på spisen. Eller att ta bort tassarna helt om det är plant.

Jag har fein och det är en dyr maskin med dyra blad, är det bara till detta jobb så är det fånigt dyrt.

Har sett en liten vinkelslipskiva till borrmaskin en gång (kanske sådana som finns till dremmel), kanske kan funka.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.