Aahh, nu gav den upp, min kvalitespicka från Jula, Powercraft heter den väl (50-90mm). Det var väl i och för sig inte helt oväntat, men tajmingen kunde dock varit bättre. I veckan ska jag spika ca 130 m2 råspont uppe på ett tak, otänkbart för hand.

Jag har tillgång till Jula och Biltema inom räckhåll, så jag får väl alltid tag i något. Jag behöver nog inte absolut proffksvalitet, men inte gärna Powercraft-kinakvalitet igen då.

Sneglar på denna, men känner inte till märket Gebe? Hur står sig detta märke?
http://www.duabhuset.se/#showProduct.php?id=5770

Jula har ju Senco, men de har bara en 34-graders picka. Jag har spik hemma för 21 grader, så det måste bli en 21-graders-picka.

Hade jag haft lite tid på mig hade jag definitvt importerat från USA, men har tyvärr inte den tiden.

Jag måste ta beslut idag, senast i morgon gissningsvis, blev lite stressigt det här :(

Hyra på Cramo?

Jag köpte en 21-graders på Jula för 1499 i lördags http://www.jula.se/spikpistol-55-90-mm-134380. Den var ganska ny och fanns inte i katalogen.

Den funkade jättebra i söndags när vi började med panelen i alla fall.

C
Gebe är samma som norska Best Tools, dvs ungefär samma kvalitet som Powercraft, dock funkar den hyfsat än så länge.

130 kvadrat råspont är väl dock ingen större match att göra med hammare.. ;) Jag gjorde 60 kvadrat med hammare helt själv på tre dagar.

Dom där billiga 50-90-pickorna ska gå hitta för typ 700:- om man inte har bråttom, förut studsade Jula ner dom dit regelmässigt (vet inte om det kommer fortsätta sen dom blev till synes dekaltrimmade och började heta Meec PLUS iofs), och Ö&B brukar väl ha för det jämt (men aldrig någon hemma/kvar).

Mikael_L
Jag skulle personligen inte ha något emot att prova en Gebe. (när min nuvarande tar slut, vilket verkar vara i annalkande då alla skruvar har börjat vibrera loss. :))

En snickare, som körde en liten firma tidigare men numera kör ensam, som jag pratade med tyckte att just Gebe's spikpicka var ett rätt hyggligt alternativ. Det gällde alltså givetvis en tidigare modell.
Jag misstänker att det är typ likadan skit vad du än väljer i prissegmentet, det gäller att ha lite tur i vilken av veckans dagar just din har blivit gjord i. :)

Tack för era svar, har funderat en hel del nu. Vill ha en bra picka, så jag kanske hyr eller lånar för de akuta behoven som finns och sedan beställer från USA. Får helt enkelt klara mig inför råsponttaket, så att jag inte köper nya allt för billiga prylar. Man får en schysst picka för ca $200 over there. Kostar väl kring 2500 kr innan den är hemma iofs.

Skulle ja handla en i panik så skulle jag inte vara främmande för Biltemas 90mm pistol heller. :)
Och utan panik skulle USA import vara no1.

Mikael_L
Mikael_L skrev:
Jag skulle personligen inte ha något emot att prova en Gebe. (när min nuvarande tar slut, vilket verkar vara i annalkande då alla skruvar har börjat vibrera loss. :))

En snickare, som körde en liten firma tidigare men numera kör ensam, som jag pratade med tyckte att just Gebe's spikpicka var ett rätt hyggligt alternativ. Det gällde alltså givetvis en tidigare modell.
Jag misstänker att det är typ likadan skit vad du än väljer i prissegmentet, det gäller att ha lite tur i vilken av veckans dagar just din har blivit gjord i. :)
Japp, den tog slut snabbare än jag anat ... :@

Packningen i bakre delen blåste igår ... :O

Så nu är frågan vad jag gör, köpa ny antar jag, för en sådan packning hittar man väl knappast som reservdel.

ps. "Min" bygghandlare har haft Gebe, men dom har slutat med dom för att dom tyckte de var alltför rackliga. Ja dom har alltså helt slutat med alla lågprismodeller.

• packning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Du kan köpa packningsmaterial i ark på biltema och klippa till en ny packning. Sök på "packning ark"

Mikael_L
Jo, jag såg de där arken, men jag funderar också på att bara chansa med någon sorts packning på tub först.
Men samtidigt börjar jag känna mig alltmer less på denna billiga skit-pistol. :|

Å andra sidan har den slagit in minst 6000 spik, men kanske t.o.m bortåt 10000, och jag har väl ca 2000 kvar att spika in innan jag är "färdig" så det vore väl trevligt om den kunde hålla ut en liten tid till. :cool:

Mikael_L
Lite packning på tub löste inte problemet, det blåste ut det med.
Men en ny packning utskuren av packningsmaterial har hittills hållt, ta i trä ...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.