Nimajneb skrev:
Det går att göra med en sticksåg åxå, men sänksågen gör ett så mycket bättre jobb här.
Jag svarade på påståendet att man inte kan börja såga mitt i en skiva med en cirkelsåg.

sveaman skrev:
Jag svarade på påståendet att man inte kan börja såga mitt i en skiva med en cirkelsåg.
Allting är möjligt men det är väldigt omständigt jämfört med sänksåg.

ThomasLindgren skrev:
Allting är möjligt men det är väldigt omständigt jämfört med sänksåg.
Vad är "väldigt omständligt"?

1 - ta bort klyvkniven.
2 - starta sågen.
3 - såga.

sveaman skrev:
Vad är "väldigt omständligt"?

1 - ta bort klyvkniven.
2 - starta sågen.
3 - såga.
Till mina skenor har jag både sänksåg och cirkelsåg och jag anser att du förenklar väl mycket. Självklart är det svårare och mindre säkert att med samma precision sänka ner en cirkelsåg på skena som att sänka ner en sänksåg på skena. Gäller det att sänka ner en cirkelsåg utan skena mot tex ett ritat streck så är det ännu svårare att hamna exakt rätt.

Vidare så behöver du inte ta bort klyvkniven för att kunna sänka ner. För istället sågen sakta framåt samtidigt som du sänker. Man bör fundera på alternativa lösningar ett bra tag innan man tar bort klyvkniven.

Som en parantes vill jag dock påstå att jag använder sänkfunktionen otroligt sällan på min sänksåg, jag hade klarat mig utmärkt med bara en cirkelsåg på skena. Traditionellt sett så har dock sänksågar varit mer av ett finsnickarverktyg, med ett bättre utbud av fina klingor, generellt sett högre precision och kvalitet, justerbart varvtal, exakt djupinställning, lutning av klingan som inte påverkar sågsnittets läge etc - vilket har lett till att de bästa sågarna ofta är av sänksågstypen. En cirkelsåg med samma precision som exempelvis TS55 hade fungerat fint för mig.

Tack för alla svar, jag ska hyra en Festool sänksåg senare i veckan och prova mig fram. Tror ärligt inte jag kommer använda sänkfuntionen speciellt mycket, precisionen satsar jag dock gärna på. Är en aning tveksam till plastskenorna på Bosch'en....

Bosch säljer styrskenor i aluminium till sina blåa cirkelsågar. Dessa går även att använda till en del av de gröna. Själv använder jag en sån styrskena till en PKS 55.
Men sen är jag dock lite skeptisk till de faktum att bosch inte har några klyvknivar på sina cirkelsågar. Det var något som jag inte tänkte på förrän långt efter den var införskaffad. Det är dock något som fått mig att fundera på att byta ut den.

Sålde inte Bauhaus någon såg med skena till reducerat pris just nu?

vad gör en klyvkniv på en cirkelsåg?

jag har inte sett något bra prs på bosch på bauhaus, däremot annonserade de om en sänksåg, kommer inte ihåg märket, för 2500 men när jag kom dit stod det "hoppsan tjosan, det skulle visst vara 4600, sorry ni som kört hit".. typ

sennoblaster skrev:
vad gör en klyvkniv på en cirkelsåg?

jag har inte sett något bra prs på bosch på bauhaus, däremot annonserade de om en sänksåg, kommer inte ihåg märket, för 2500 men när jag kom dit stod det "hoppsan tjosan, det skulle visst vara 4600, sorry ni som kört hit".. typ
Ja det var den jag tänkte på. Fulspel med priset är inte snyggt....

"Med reservation för slutsålt och tryckfel" är en fiffig friskrivning i reklambladen, synd bara att kompensation för bensin och tid för kunden inte står med.. Meebo kan märket ha varit förresten

sennoblaster skrev:
"Med reservation för slutsålt och tryckfel" är en fiffig friskrivning i reklambladen, synd bara att kompensation för bensin och tid för kunden inte står med.. Meebo kan märket ha varit förresten
Metabo

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.