1 747 läst ·
10 svar
2k läst
10 svar
Slipa golven med dessa?
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Golven måste slipas och maskinuthyrarna i närheten hade bara STORA slipmaskiner att tillgå den närmsta veckan. Dessutom behöver jag ett elverk på 6,5kw.... det skulle ta dem ett par dagar att få in. So it may be, nu måste jag finna en annan lösning.
Jag är nämligen ledig en vecka från och med idag. Det är dessutom bara 25kvm som ska slipas. Däremot så är det en del tuffa hack i golven... hur som funderar jag på att köpa en bandslip och någon form av planslip. Har ett multiverktyg till hörnen redan..
Lite nervig är man ju, gillar verkligen inte att gå med bandslip.
Som vanligt bjuder väl inte ekonomin på några överraskningar denna månad heller.. så någon miljonbudget har jag inte med att göra.
Jag kikade lite snabbt under morgonen på denna (spyr på BD vanligtvis...)
Bandhastighet: 250 m/min. Slipyta: 75x160 mm. Slipbandsstorlek: 75x533 mm. Effekt: 600 W. 230 V. Vikt: 5,7 kg. 949:-

Och denna....
Oscilleringsrörelse: 1,6 mm. Slipyta: 90x185 mm. Varvtal: 12000 v/min. Effekt: 180 W. 230 V. Vikt: 1,5 kg. 399:-

Vad tror ni, fixar jag mitt golv med lite j*vlar anamma?
/Christian
Jag är nämligen ledig en vecka från och med idag. Det är dessutom bara 25kvm som ska slipas. Däremot så är det en del tuffa hack i golven... hur som funderar jag på att köpa en bandslip och någon form av planslip. Har ett multiverktyg till hörnen redan..
Lite nervig är man ju, gillar verkligen inte att gå med bandslip.
Som vanligt bjuder väl inte ekonomin på några överraskningar denna månad heller.. så någon miljonbudget har jag inte med att göra.
Jag kikade lite snabbt under morgonen på denna (spyr på BD vanligtvis...)
Bandhastighet: 250 m/min. Slipyta: 75x160 mm. Slipbandsstorlek: 75x533 mm. Effekt: 600 W. 230 V. Vikt: 5,7 kg. 949:-

Och denna....
Oscilleringsrörelse: 1,6 mm. Slipyta: 90x185 mm. Varvtal: 12000 v/min. Effekt: 180 W. 230 V. Vikt: 1,5 kg. 399:-

Vad tror ni, fixar jag mitt golv med lite j*vlar anamma?
/Christian
Det är tyvärr svårt att svara på utan att veta vilken typ av golv det är, hur det är behandlat och hur du vill att slutresultatet ska bli.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 291 inlägg
Du kommer antagligen (troligtvis) inte bli särskilt nöjd med resultatet om du ger dig på detta med dessa maskiner...
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Golvet är helt nytt och obehandlat. Tyvärr råkade vi göra lite fula hack i golvet när vi satte in fönster. Efter det struntade jag helt i golvet och tänkte att jag senare fick slipa om det. Nu står jag här med svansen mellan benen, fin stuga och ett fult golv.
Btw.. köpte båda maskinerna idag. Kom ihåg att jag har tålamod, tid och bra knäskydd
Vi får helt enkelt se hur det går. Annars har jag två nya häftiga maskiner att glädjas åt, ett fult golv och en hyrmaskin under semestern
Hälsningar
Christian
Btw.. köpte båda maskinerna idag. Kom ihåg att jag har tålamod, tid och bra knäskydd
Hälsningar
Christian
Produkter som diskuteras: "knäskydd"
Knäskydd
Knäskydd är essentiella för yrkesverksamma som arbetar på knäna för att undvika allvarliga knäskador över tid. Våra knäskydd ger effektiv stötdämpning och skydd för knäna och är designade för komfort och hållbarhet.
Läs mer
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Förlåt, jag glömde helt att berätta vilken typ av golv det är. Det är i alla fall ett helt nytt furugolv 27x158.
/Christian
/Christian
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 291 inlägg
Lycka till, hoppas det blir bra!
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Hahaha tack du! Det kommer nog behövas! d^_^b
Det är ett desperat försök för att slippa göra detta under min heliga semester i juni
/Christian
Det är ett desperat försök för att slippa göra detta under min heliga semester i juni
/Christian
Medlem
· södertälje
· 5 inlägg
lycka till =)
bandslip med slipram funkar om man är noggrann.låter dock som 25 kvm är mycket yta och jobbigt med en så pass liten maskin.
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Jag provade på ½kvm idag och det gick toppen! Jag skulle tippa på att jag är klar om två dagar
Vill ni följa resultatet så finns det från och med imorgon i min projekttråd.
Mod: Close this thread up, we´re done
Länk: 22 år, saknar erfarenhet och ska bygga fritidshus!
/Christian
Mod: Close this thread up, we´re done
Länk: 22 år, saknar erfarenhet och ska bygga fritidshus!
/Christian
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden