Jag kanske har ett åt sidan också. Jag får gå och titta efter. Den står faktiskt framme för tillfället. Daniel har en Kapex....

Edit: den horisontella linjen räcker inte ut till sidorna så långt att det bildas kryss åt sidorna. Det finns alltså lodlinje rakt fram, lodlinje 90 grader och lodlinje 270 grader. Dessa tre bildar ett kryss i taket. Sen finns det naturligvis en horisontell linje som inte räcker ut till lodlinjerna på 90 och 270. Slutligen finns en lodprick rakt nedåt, i lod under takkrysset. Lodpricken har jag använt när jag har hålsågat genom flera lager material för att montera ventilationsrör genom golvbjälklaget. Bra grej att ha.

Redigerat:
Våra Fat Max heter tydligen 77-153, enda infon som står på dom men till funktionen så är do iaf självivellerande och har 4funtioener. lodlinje,våglinje,kryss och manuellt kryss där man kan vända och vrida hur man vill utan självnivellering.
Dvs inga lodpunkter eller liknande men i gengälld ett attraktivt pris då vi gav ca 70-80dollar ink väska och trebent stativ med en stark maget på. Även gängfäste för att sätta den på stora stativet vid behov.
Lååång batteritid och jämntjock linje om än inte så tunn (1,5-2mm)
Kan inte säga att jag har gjort ngt utförligt test men överlag finner jag denna väldigt robust och bra i prisläget.

Mats Bengtsson skrev:
Hittade till slut en serie Fatmax. Det visar sig att det skiljer i utbud mellan länder på deras webbsida, och så snart jag gick till UK hittade jag mycket. Om CL54 är en av dem du har erfarenhet av är jag mycket intresserad. Har lidit med denna fråga länge, ända sedan jag insåg att en tusenlapp inte ger mig ens i närheten av vad jag trodde.

Så huvudfrågan: CL54, har du erfarenhet av den eller kan säga att den är god nog? Kan man ställa den i vinkel (följa trappräcket) eller stänger den då av sig?

Tanke så här långt: Ett kryss räcker långt. Faktum är att jag tror jag kan göra allt med ett kryss, så Bosch PCL 20 kändes länge rätt. Men Matttias laser får det att vattnas överallt utom kring plånboken. Sedan insåg jag att om jag funderar på de tre senaste tillfällen jag använt eller önskat jag använt en laser, och det jag ser som nästa tillfälle, vill jag ha ett kryss med 180 graders linje (så jag kan rikta krysset mot skärningen till det 45 gradiga taket från ungefär mitten av rummet och med hänsyn till hela taket, och ta ut lodlinjen vinkelrätt mot brytpunkten (huset är från 58, ingenting är helt rakt och helt vinkelrätt, en direkt lodlinje kan se sned ut trots att den är perfekt, och tvinga mig att anpassa mot takkanten). Då var jag ända uppe i bosch gll 2-50 eller 80. Det är mycket pengar för ett kryss, och jag kan ändå inte använda den i automatläget (men den räcker till, jag kan lösa alla problem). Så en vertikal linje som slår i hela taket är intressant på en nivellerad laser. Mattias laser har...

Och geo-fennel, 55 plus, men vi är även då uppe i hutlösa pengar. Stanley (egentligen CTS/Berger) (numera uppköpta av Bosch...) har en CL54 som innehåller allting för halva priset. Inte grön laser, men:

1. Jag använder en laser där plus minus en eller två millimeter ingår redan via specen. Skulle jag drabbas av 2 mm till på grund av tjocklek på strålen är det ingen katastrof, det är ändå bättre än alla försök med 45 grader sågade mdfer och fastsatta vattenpass på mdfen.
2. Det som är viktigast är nivellering, kryss, lod, och till det gör inte tjockleken så mycket på linjen, näst viktigast är vinkel, och det är en vinkel mot ett golv, en vägg, eller ett tak, som bryter mer än lasern rimligen skapar osäkerhet genom att bli tjockare än på en riktigt bra laser.

--- Mats ----

Har kört min PCL20 utomhus under förutsättning att det är mulet eller att man arbetar i skugga och det fungerar hyfsat bra.
Bl.a. har jag gjort en "fluktkäpp" eller mätsstick, vet inte vad de heter, som är vitmålad, för att lättare se strecket, och har en fot när jag vägt av marknivåer.
Men självklart blir det inte några 10m utan kortare avstånd och att man kan få flytta stativet några gånger. Men för totalt 2000:- inkl. ett golvstativ och ett nyligen inköpt "tak/golvstativ" tycker jag det är ok för hemmabruk.

Tossegubbe skrev:
Våra Fat Max heter tydligen 77-153, enda infon som står på dom men till funktionen så är do iaf självivellerande och har 4funtioener. lodlinje,våglinje,kryss och manuellt kryss där man kan vända och vrida hur man vill utan självnivellering.
Dvs inga lodpunkter eller liknande men i gengälld ett attraktivt pris då vi gav ca 70-80dollar ink väska och trebent stativ med en stark maget på. Även gängfäste för att sätta den på stora stativet vid behov.
Lååång batteritid och jämntjock linje om än inte så tunn (1,5-2mm)
Kan inte säga att jag har gjort ngt utförligt test men överlag finner jag denna väldigt robust och bra i prisläget.
Tack. Stanley Fatmax CL54, Eller CST/Berger CL54, eller Stanley Fatmax 77-204, eller CST/Berger ... Är allesammans olika namn för den laser jag efter all hjälp bestämde mig för. Numera ägs de av Bosch. Priset varierar från England 265 Pund plus VAT, till usa 499 dollar plus moms och tull, till tyskland 400-630 Euro. Möjligen skiljer det på bottenstativet mellan modellerna.

Valet blev till slut att acceptera tjock röd stråle, som är rak, hellre än att betala många fler tusen för en tunn grön stråle. På pappret verkar detta vara en prisvärd laser, och på pappret verkar den innehålla alla funktioner jag kunde komma på att jag behövde (kryss, linje i taket, samt linje ner, samt självnivellering, samt möjlighet till mottagare). Den har kryss på sidorna, men jag ser det mer som något som kom med än något jag ville betala för, den kostar mindre med de kryssen än de flesta prylar jag kunde hitta med kryss plus linje i taket utan de kryssen. Hittade ingen negativ kritik om den.

Nu håller jag tummarna och mår dåligt en tid, som alltid efter ett köp som sprang långt förbi det tänkta och även det rimliga.

--- Mats ---

Hmm...blev inte Stanley köpta av B&D?

Jo de blev de väl, det var väl snarare CST/Berger som blev köpta av Bosch?

Aha, då var det bara jag som läste slarvigt, sorry.

Daniel_N skrev:
Aha, då var det bara jag som läste slarvigt, sorry.
Fick min CST/Berger,Stanley,Bosch, ... som bytt namn igen (nu matrix XT). Dock, som sagts innan, inte jättesmala men dock raka streck. Otroligt nöjd, 4 kryss plus plumb down. Tog mig 3 minuter att verifiera en miss jag trodde jag hade gjort med den gamla metoden med vattenpass på skiva, samt 2 till för att bestämma hur golvet skall läggas för att bli vinkelrätt.

Nu nästa fråga: Har ett gammalt kamerastativ, med gissningsvis 1/4 tums kort skruv. Det skall vara 5/8 till denna. Någon som vet om det är värt besväret att hitta en konverterande gänga, och i så fall var de går att få tag på, eller om det är bättre att låta bli?

--- Mats ---

Snailman
Snailman skrev:
Skaffade en leica lino l2 med mottagare från england, tyvärr gick låsspaken av (där en skruv är idragen i plasten. Den är inne för reparation, och vet inte hur det går med det.

Så jag kan i dagsläget inte rekommedera någon att köpa en sådan.

det är en krysslaser självnivellerande med ett fel på +-1mm på 5m

bortsett från spaken så har den fungerat mycket bra

är väl kanske inte så bra att använda utomhus om det regnar (definitivt inte mottagaren)

[länk]
Har fått en ny på garantin..

Min laser och stativ passade inte heller ihop. Jag delade laserna, borrade ett hål igenom botten, och epoxylimmade fast en mutter på insidan av hålet. Det har fungerat utmärkt. Vill man inte öppna lasern så skulle man nog kunna fästa muttern på utsidan, kanske i form av en hög mutter om skruven från stativet i annat fall är för lång.

Är det någon som har erfarenhet av Hultafors nya linjelaser, XL2? Fick erbjudande om den på posten och funderar på om den kan vara lämplig..? :| Dewalt 087 och Tamoliner II är annars lasrar som jag använt med gott resultat på jobbet.

Vi ska ha lasern dels för när vi ska bygga vårt hus, samt till vår Solosåg för att enkelt kunna måtta ut så att stocken ligger exakt i våg, så att man får precis lika tjocka brädor..
Hultaforsen skulle kosta ca 1100 exkl. m o dewalten 2700 exkl.. men dewalten har ett väldigt bra inbyggt ledad stativ tycker jag.. d^_^b O kamerastativ har vi för o kunna fästa upp så..

Eller finns det en annan mer lämplig laser vi bör välja, i den priskategorin?

Väcker liv i tråden och hoppas att någon kan lämna en recension av Bosch GLL3-80 eller annan likvärdig laser.

Vet inte om det hjälper dig, men jag har den gröna motsvarigheten, Bosch PLL360. Tycker att den är suverän och skulle verkligen inte vilja vara utan den. Det ligger ju då nära till hands att tro att den blå i varje fall inte är sämre.:)

Har GLL 2-80 och saknar verkligen inget på den! Toppbetyg!

Lagavulin

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.