bengtn skrev:
Den är framför allt till för färskt trä. På torkat virke, framförallt lövträ, är det lättare att få urrivningar med låg skärvinkel.
/B
Även granträ ger lätt urslag vid en låg vinkel. Så om du har planer på att välja, så skall den nog inte vara ditt första val. Å andra sidan, urplockade ur sina kartonger väger de inte mycket... :)

--- Mats ---
 
bengtn skrev:
Den är framför allt till för färskt trä. På torkat virke, framförallt lövträ, är det lättare att få urrivningar med låg skärvinkel.
/B
Mats Bengtsson skrev:
Även granträ ger lätt urslag vid en låg vinkel. Så om du har planer på att välja, så skall den nog inte vara ditt första val. Å andra sidan, urplockade ur sina kartonger väger de inte mycket... :)...-
Ok, tack för att ni redde ut saken!. Då är low angle spokeshave inte med på önskelistan längre.
 
Mats Bengtsson: Även granträ ger lätt urslag vid en låg vinkel. Så om du har planer på att välja, så skall den nog inte vara ditt första val.

Hmm, det märkte jag senast idag när dit gick åt pipan med stöthyveln men inte putshyveln... I gran förstås. Inte till möbelsnickeri uppenbarligen men man vill ju ändå att det ska se ok ut.
 
Mr Handyman skrev:
Mats Bengtsson: Även granträ ger lätt urslag vid en låg vinkel. Så om du har planer på att välja, så skall den nog inte vara ditt första val.

Hmm, det märkte jag senast idag när dit gick åt pipan med stöthyveln men inte putshyveln... I gran förstås. Inte till möbelsnickeri uppenbarligen men man vill ju ändå att det ska se ok ut.
Jo precis, man vill ju inte jämna till litet och plötsligt så har man en serie små utslag jämte varandra och en centimeter framåt. Just därför har jag en stöthyvel med bevel up så jag kan köra med en högre vinkel utan att behöva gå på en stor tung putshyvel (och jag har sneglat på Lie Nielsens 2a).

--- Mats ---
 
Mats: Jag är lite nyfiken på vilka vinklar du normalt använder på din stöthyvel och vilken vinkel du använder som hög vinkel? Jag går nog aldrig under 42 (= 12 + 30) grader och ligger normalt på ca 45 (12 +33) grader på mina stöthyvlar, dvs samma effektiva vinkel som på mina vanliga bänkhyvlar. Det fungerar bra så länge järnet är vasst.
/B
 
Mats Bengtsson skrev:
Jo precis, man vill ju inte jämna till litet och plötsligt så har man en serie små utslag jämte varandra och en centimeter framåt. Just därför har jag en stöthyvel med bevel up så jag kan köra med en högre vinkel utan att behöva gå på en stor tung putshyvel (och jag har sneglat på Lie Nielsens 2a).

--- Mats ---
I det här fallet slutar det med bandputsen, men det är verkligen inget att skryta med, försöker bara ge en realistisk bild av hur jag jobbar...
 
bengtn skrev:
Mats: Jag är lite nyfiken på vilka vinklar du normalt använder på din stöthyvel och vilken vinkel du använder som hög vinkel? Jag går nog aldrig under 42 (= 12 + 30) grader och ligger normalt på ca 45 (12 +33) grader på mina stöthyvlar, dvs samma effektiva vinkel som på mina vanliga bänkhyvlar. Det fungerar bra så länge järnet är vasst.
/B
För typisk stöthyvling kör jag standard 12+25 (skevat 15) eller 12+25 oskevat (skew block plan och apron plane). Upp till plus 2 grader på mikrobeveln. Så man kan säga 37 till 39.

När jag lyfter på stöthyveln går jag till 12+38 oskevat, med upp till +2 på mikrobeveln (low angle block plane). det vill säga 50 till 52. Har provat 12+50 men inte riktigt gillat det, då går jag hellre till de tyngre hyvlarna (typiskt 45 eller 50 grader).

Så generellt lite lägre och lite högre än dig. Gissar det är därför jag har större risk för urslag på den låga.

--- Mats ---
 
Mats Bengtsson skrev:
För typisk stöthyvling kör jag standard 12+25 (skevat 15) eller 12+25 oskevat (skew block plan och apron plane). Upp till plus 2 grader på mikrobeveln. Så man kan säga 37 till 39.

När jag lyfter på stöthyveln går jag till 12+38 oskevat, med upp till +2 på mikrobeveln (low angle block plane). det vill säga 50 till 52. Har provat 12+50 men inte riktigt gillat det, då går jag hellre till de tyngre hyvlarna (typiskt 45 eller 50 grader).

Så generellt lite lägre och lite högre än dig. Gissar det är därför jag har större risk för urslag på den låga.

--- Mats ---
Hur upplever du att eggen håller med så pass låg vinkel som 25 grader? Jag tycker att A2 stålet behöver minst 30 grader för att hålla, gärna 32-33 grader.
/B
 
bengtn skrev:
Hur upplever du att eggen håller med så pass låg vinkel som 25 grader? Jag tycker att A2 stålet behöver minst 30 grader för att hålla, gärna 32-33 grader.
/B
Svår fråga. Vi får också tänka på hur jag använder mina handhyvlar. I princip all riktig hyvling görs med rikt och planhyveln. Endast när jag måste hyvla för hand hyvlar jag för hand (får inte plats i rikten). Så några stora grundläggande hyvlingsjobb gör jag inte. Och när jag gör det är det med de stora vinklarna, som oftast är högre än dina.

Det jag gör mest är att använda hyvlarna för att räta upp kanter i joints till 90 grader (edge hyveln), ta av skägg i frästa joints (shoulder plane och stämjärn och float), och slutligen jämna till övergångar. Det rör sig om ett tag eller max tre tag på edgen, och nästan inget material bara skägg på shouldern. Detta sliter inte.

Det är det sista jag gör mest, jämnar till övergångar. Är det kanter i ramar så är det stöthyvlarna. Det finns i princip aldrig så mycket som en millimeter att ta bort, och ramarna är sällan mer än 45 mm breda, sällan mer än 18 mm tjocka. Detta sliter givetvis, men jag har ett par stycken stöthyvlar, och ett par extra blad. Jag byter i samma ögonblick jag får ett "klonk" och jag slipar sedan alla förstörda på en gång (inte efter jobbet gjorts utan innan nästa påbörjas, och inte bara för att en av dem är slut). De håller länge nog för att det inte skall vara någon belastning eller begränsning på jobbet. Antar de kan vara lite slitna inan jag märker det också. Stöthyveln sitter i snckarbyxorna, den används naturligt som en del i arbetet, jag har inte separata hyvelsektioner. Kan faktiskt inte säga hur länge de håller. Hade jag haft bara en hade jag ibland men inte alltid fått slipa om den under kvällen.

Samma sak på ovansidorna, men där varierar jag mellan stöthyvel med högre vinkel, och smoothers, till och med jack plane. Vi skall heller inte glömma att jag är glad åt att sickla, det är mer riskfritt än att hyvla. Även där slipar jag de flesta på en gång (det vill säga jag byter vid ett klonk och är min smoother slut tar jag min bevel up smoother tills den är slut, och sedan min jack, och när jag är klar, slipar tillbaka de jag nött ut). Dessa vinklarna är högre vinklar än du har, så där kan vi bortse från frågan hur länge de håller.

--- Mats ---
 
Mats, om du inte hyvlar så mycket ändrä behöver du väl inte en låg vinkel? Vore det inte bättre att ligga runt 45 för det mesta och se till att järnet är nyslipat och vasst de gånger du hyvlar ändträ med stöthyveln?

/B
 
bengtn skrev:
Mats, om du inte hyvlar så mycket ändrä behöver du väl inte en låg vinkel? Vore det inte bättre att ligga runt 45 för det mesta och se till att järnet är nyslipat och vasst de gånger du hyvlar ändträ med stöthyveln?

/B
Rädd jag formulerat mig dåligt. Försökte säga att det jag gör mest är jämna till övergångar. Varje övergång består av en kant och en ovansida. Kanten är ändträ, och där använder jag stöthyvel och låg vinkel, och vill ha låg vinkel. Ovansidan är inte ändträ och där använder jag hög vinkel. Blandat stöthyvel och smoother (gillar storleken på stöthyveln).
  • Ändträ är alltså 50% av innehållet. Där vill jag ha bästa möjliga hyvel. Det är i min syn en vass 37 till 39 snarare än en 45a.
  • För det andra föredrar jag en hög vinkel, men som du ser är där 45 min undre gräns, de flesta av mina hyvlar där kör 50 grader och jag har inte sett skäl att sänka det.
De fall där det definitivt kunde varit bättre med en stöthyvel i din vinkel är när jag sliter upp den ur fickan, den är 39 grader, och jag skall göra en ovansida. Men som sagt innan, jag ser mina hyvlar som ett antal specialiserade verktyg, färdiga att greppa. När jag inte har den lyxen har jag istället olika blad (jag har medvetet satsat på bevel up av det skälet), jag byter blad och är rätt. Har sett att du brukar rekommendera att slipa om vinkeln, och seda slipa tillbaka den när det är klart, det är något jag vill undvika (och ännu inte gjort)

--- Mats ---
 
bygga_bo skrev:
Tack för inputen bengtn och Mats, det var faktiskt precis vad jag ville höra då jag har för avsikt att besöka Lee Valley när jag skall till Kanada senare i sommar (gäller att packa lätt på ditresan för det lär även slinka med några tyngre hyvlar - det går snabbt att komma upp i 32 kg ;)).

Ni pratar även om rak vs. rundad... det finns även en low angle spokeshave som enligt beskrivningen skall funka på raka, konkava och konvexa ytor. Från Veritas beskrivning: "The toe piece has two orientations. One is suited to convex and flat work. Flipped 180°, it is set for concave work.". Har ni något att säga om denna modell?
Lustigt nog ledde mitt lekande med bandsågen idag till att jag använde min spokeshave med rundand botten. I bandsågsboken finns det en "sacrifical pushstick" som jag sågade till. Den har ett handtag, som har precis de konkava linjer som Bengt nämnde. Den raka spokeshaven fungerade inte riktigt, och den med rundad botten var riktigt bra till handtaget.

--- Mats ---
 
Mats Bengtsson skrev:
Lustigt nog ledde mitt lekande med bandsågen idag till att jag använde min spokeshave med rundand botten. I bandsågsboken finns det en "sacrifical pushstick" som jag sågade till. Den har ett handtag, som har precis de konkava linjer som Bengt nämnde. Den raka spokeshaven fungerade inte riktigt, och den med rundad botten var riktigt bra till handtaget.

--- Mats ---
Ett annat litet tips är att ställa järnet lite lite snett så att spånhyveln tar ett tunt skär på ena sidan och ett tjockt på den andra. Då kan man enkelt växla mellan att hyvla grovt och hyvla fint bara genom att flytta den från ena sidan till den andra.
/B
 
bengtn skrev:
Ett annat litet tips är att ställa järnet lite lite snett så att spånhyveln tar ett tunt skär på ena sidan och ett tjockt på den andra. Då kan man enkelt växla mellan att hyvla grovt och hyvla fint bara genom att flytta den från ena sidan till den andra.
/B
Bra tips, skall jag prova. Men innebär det att du inte gärna kör spånhyveln lite i sidled? Med en hyvel tycker jag om att köra lite snett. Provat att på sama sätt hålla spånhyveln snett, men funnit att det känns bra att hålla den rakt men föra den lite i sidled när jag tar spån.

Kör du den rakt, för att köra den lite snett blir väl svårare om tjockleken är stålld olika?

--- Mats --
 
Mats Bengtsson skrev:
Bra tips, skall jag prova. Men innebär det att du inte gärna kör spånhyveln lite i sidled? Med en hyvel tycker jag om att köra lite snett. Provat att på sama sätt hålla spånhyveln snett, men funnit att det känns bra att hålla den rakt men föra den lite i sidled när jag tar spån.

Kör du den rakt, för att köra den lite snett blir väl svårare om tjockleken är stålld olika?

--- Mats --
Nej det tycker jag inte spelar någon roll. precis som med hyveln behöver man ibland hålla den snett. Att spånan inte är helt jämntjock spelar ingen praktisk betydelse. Skilnaden är att när man vill avverka mer håller man till höger och vill man ta fint håller man till vänster. Självklart kör man bara spånhyveln i "nedförsbacke" för att inte gå emot fibrerna för mycket.
/B
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.