3 200 läst ·
8 svar
3k läst
8 svar
Tips på smidig elhyvel som jag blir nöjd med?
Medlem
· Stockholms län
· 98 inlägg
Hej verktygstokar,
nu har jag fått för mig att jag är värd ett nytt verktyg igen
- Jag är ute efter en maskin som lämpar sig lite mer för finsnickeri än bygg.
Men gärna är allround.
- Tyckte min handöverfräs Makita 3612 är lite för stor/tung för påplats jobb. Bosch GMF 1400 hade varit mer rätt så här i efterhand.
- Vill gärna ha en maskin som håller tills pensionen, jag är bara hobby snickare.
- Prisklass 1500 sek räknar med import från uk.
- Är det möjligt?
Har kikat på dessa två. Men tar gärna emot andra förslag.
Bosch GHO 26-82
Makita KP0800
Tacksam för alla förslag
nu har jag fått för mig att jag är värd ett nytt verktyg igen
- Jag är ute efter en maskin som lämpar sig lite mer för finsnickeri än bygg.
Men gärna är allround.
- Tyckte min handöverfräs Makita 3612 är lite för stor/tung för påplats jobb. Bosch GMF 1400 hade varit mer rätt så här i efterhand.
- Vill gärna ha en maskin som håller tills pensionen, jag är bara hobby snickare.
- Prisklass 1500 sek räknar med import från uk.
- Är det möjligt?
Har kikat på dessa två. Men tar gärna emot andra förslag.
Bosch GHO 26-82
Makita KP0800
Tacksam för alla förslag
Medlem
· Stockholms län
· 98 inlägg
Inga förslag? Jag har bara läst att endel hyvlar mest river och jag vill ha en bra, enkel, säker maskin som håller.
Åhhhh jag är så köpsugen, snart kan jag inte hålla mig längre.
Det lutar åt Boschen för att man kan sätta utsuget på båda sidorna.
Finns det något som är bättre med Makitan?
Eller släng in en anna modell i diskussionen...
Åhhhh jag är så köpsugen, snart kan jag inte hålla mig längre.
Det lutar åt Boschen för att man kan sätta utsuget på båda sidorna.
Finns det något som är bättre med Makitan?
Eller släng in en anna modell i diskussionen...
Jag skulle nog vilja påstå att det är en ren smaksak. Maskinerna är tämligen lika och märkena brukar vara likvärdiga i funktion, ergonomi och kvalitet. Däremot noterar jag att Boschen vägen ett hekto mer än Makitan men på köpet får man lite högre effekt. Inget avgörande. Vad som jag däremot hade tyckt var avgörande är att Boschen verkar levereras med förvaringsväska vilket, vad jag förstår, inte Makitan gör. Det är en showstopper tycker jag!
Medlem
· Stockholms län
· 98 inlägg
tackar tackar! Phl
Det var lite slarvigt länkat av mig att länka till alla hyvlar av respektive modell.
Men för en pund till får man även väska till Makitan..
Dock undrar jag vad det innebär att Boschen har 1 skär? Får för mig att det är vanligare med flera skär?
Blir det jämnare med ett skär? Lättare att ställa in? men nöts snabbare?
Makitan har ett v spår och boschen har 3 st med olika djup.
Det var lite slarvigt länkat av mig att länka till alla hyvlar av respektive modell.
Men för en pund till får man även väska till Makitan..
Dock undrar jag vad det innebär att Boschen har 1 skär? Får för mig att det är vanligare med flera skär?
Blir det jämnare med ett skär? Lättare att ställa in? men nöts snabbare?
Makitan har ett v spår och boschen har 3 st med olika djup.
Bosch har ett skär (har för mig att det är en teknik de kallar Wood Razor). För hade de två skär. Vet inte om de gått upp i varvtal på motorn för att kompensera eller om det spelar mindre roll. Skären är vändbara och om man är någorlunda försiktig så varar de länge. Man ska se upp för spik och annan skit dock. Funktionen att kunna ställa in utkast till höger resp. vänster är guld värd på en elhyvel. Det vet alla som provat. V-spårens djup kan du ju även kompensera för (om du behöver fasa mer än de ger) genom djupreglaget. Har själv inte GHO utan fattigmansvarianten PHO men jag måste säg att jag är väldigt nöjd med den. Sen att jag fick den för en spottstyver gjorde inte saken sämre. Har även provat GHO. Den känns lite mer robust i själva plasten och sladden är också av bättre kvalisort. Sen har jag för mig att den kan avverka någon mm mer.
Medlem
· Stockholms län
· 98 inlägg
tack tack Evil P.. Pangade in Boschen nu. Jag fyller ju snart år och har varit riktigt snäll. Tänk att tok jag fräste ned en hel dörkarm, på tvåsidor för några månader sen, suck. Tror säkert jag blir nöjd. 
"Du är värd en ny hyvel" behöver man väl inte säga så många gånger till sig själv
.
Det är ju ett superredskap ute på bygget när man behöver precis en sån bräda man inte har. Av din avatar tycker jag mig kunna utläsa att du är en person som gillar att hyvla på det lite mer traditionella sättet. All heder åt dig för det!
Klicka här för att svara