18 077 läst ·
10 svar
18k läst
10 svar
Inreda en bil till verktyg
Halloj
Har i dagarna beställt en caddy som skall inredas för verktyg.
Någon som har smarta fiffiga eller bara praktiska ideer, eller kanske lite inspirerande bilder?
Är intresserad av tex, vilket material skall man bygga i, hur skall man fästa hyllor och liknande i väggar/tak/golv? Ingen höjdare att dra plåtskruv genom bilen ut i friska luften
Smarta förvaringslösningar, tex avloppsrör att ställa koben och liknande i.
Kommer att förvara ett 15 tal l-boxxar samt andra grejer såsom, skruv,spik, fog, vattenpass, andra lådor, mm mm
Alla tips uppskattas!
Har i dagarna beställt en caddy som skall inredas för verktyg.
Någon som har smarta fiffiga eller bara praktiska ideer, eller kanske lite inspirerande bilder?
Är intresserad av tex, vilket material skall man bygga i, hur skall man fästa hyllor och liknande i väggar/tak/golv? Ingen höjdare att dra plåtskruv genom bilen ut i friska luften
Smarta förvaringslösningar, tex avloppsrör att ställa koben och liknande i.
Kommer att förvara ett 15 tal l-boxxar samt andra grejer såsom, skruv,spik, fog, vattenpass, andra lådor, mm mm
Alla tips uppskattas!
Såg i ett av discoverys bygg program en kille som hade byggt
ett extra golv uppe på det befintliga ca 15 cm så hade han en massa
lådor med prylar i som han kunde dra ut.
Hade ett par festo galningar på jobbet som hade utrustat hela bilen
för festos prylar tyvärr inga bilder men packat och organiserat va det ;-).
Mvh Putte
ett extra golv uppe på det befintliga ca 15 cm så hade han en massa
lådor med prylar i som han kunde dra ut.
Hade ett par festo galningar på jobbet som hade utrustat hela bilen
för festos prylar tyvärr inga bilder men packat och organiserat va det ;-).
Mvh Putte
Har inte bilbesikningen eller någon annan instans nått att säga om saken också? Hur som helst går väl inte att bygga?
Vad jag har hört får inte inredningen sitta fast monterad då bilens tjänstevikt förändras och inte längre överensstämmer med vad som står i pappren. Däremot ska det tydligen gå bra att fästa den permanent med spännband, då den går att ta bort utan verktyg. Det var iaf vad killarna på det lokala bostadsbolaget sa när jag frågade dem varför det hyllorna satt fast med remmar.
Jag tycker att du till en början med ska satsa på att montera skivor i hela skåpet. Dom finns att köpa färdiga men är tyvärr ganska dyra. Innan jag satte det i min fick jag erfara att det var väldigt lätt att göra fula märken från insidan.
Jag tycker att du till en början med ska satsa på att montera skivor i hela skåpet. Dom finns att köpa färdiga men är tyvärr ganska dyra. Innan jag satte det i min fick jag erfara att det var väldigt lätt att göra fula märken från insidan.
Produkter som diskuteras: "spännband"
Spännband & remmar
Upptäck vårt sortiment av spännband och remmar, perfekt för att säkra last och utrustning under transport eller lagring. Vårt sortiment omfattar allt från lätta spännband för enklare uppgifter till tunga lastremmar för tyngre jobb.
Läs mer
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Det finns ju en annan tråd om liknande samtalsämne... Kanske tips där...
Själv har jag byggt med 10-12mm plyfa och gles och kommer göra likadant när jag får min nya bil om någon vecka.
Smidigt och förhållandevis billigt och det går ganska bra att platsbygga så det blir praktiskt...
Själv har jag byggt med 10-12mm plyfa och gles och kommer göra likadant när jag får min nya bil om någon vecka.
Smidigt och förhållandevis billigt och det går ganska bra att platsbygga så det blir praktiskt...
om man har Festool /systainers så passar Ikeas hyllor ( ser ut som gorm men har smalare stolpar) . då får man plats med 2 lådor i bredd och har för mig att den är ca 2 m hög.
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Du menar nog Ivar gissar jag. De har massiva hyllplan och den bredare varianten är 805 mm bred på insidan. De fungerar utmärkt för förvaring av systainers. Jag har mina i två st. Ivar i källarverkstan. Givetvis skulle en sys-port, köpt eller egenbyggd vara bättre där, men i en bil är kanske expansionsbeslag inte är någon fördel?Fredrik.engdahl skrev:
För fordonsplacering tror jag man behöver skruva ihop hyllorna lite, för hyllplanen ligger lösa på piggar och hålls fast av vikten på hyllan.
Ikea har dock slutat tillverka Ivar, men de borde gå att få tag i begagagnade rätt lätt.
jaså då har slutat med ivar
det har jag missat totalt . Jag har också 2 och den är bra
På en fd firma där jag var anställd hade vi sys port och låsningen funkade inte alls så den öppnade sig när man svängde. Festool kollade på den men kunde inte göra något.
På en fd firma där jag var anställd hade vi sys port och låsningen funkade inte alls så den öppnade sig när man svängde. Festool kollade på den men kunde inte göra något.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden