27 537 läst ·
6 svar
28k läst
6 svar
Luftkompressor, hur mycket olja?
Hej, köpte nyligen kompressor på Harald Nyborg, den för 1700, stående modell. Bruksanvisningen som vanligt ett skämt. Oljenivåindikatorn är en glasbubbla med en röd liten rund markering. Förpåfyllda olja är i nederkanten av den röda markeringen. Räcker detta???
/Daniel
/Daniel
Det står väl att man skall byta olja och fylla upp? Det har jag struntat i och det har fungera perfekt i två år och det var haralds 1000-kronors kompressor. Så länge det finns hyfsat med olja i fungera det säkert bra. Kanske byta efter fem år. För det priset lägger man nog inte allt för mycket energi.,
När jag köpte min kompressor på HN så frågade jag om det varit några problem med dem. Lite förvånande svarade säljaren ja. Tydligen måste man själv dra åt en röd oljeplugg på vissa modeller. Folk har kört dem och inte märkt att oljan försvunnit. Oljenivån ska vara mitt i glasbubblan på den modell jag har. Manualen föreskriver syntetisk olja, var man nu hittar syntetisk kompressorolja.
Till den B&D CP2525 jag köpt så rekomenderas helsyntesisk olja, såhär står det i manualen;
OLJEBYTE - PÅFYLLING AV OLJA
Kompressorn har fyllts med syntetisk olja SAE 5W50. Vi råder dig att
helt byta ut pumpens olja inom de första 100 arbetstimmarna. Skruva
loss oljetömningslocket på oljetankens lock, töm ut all olja och skruva
sedan tillbaka locket. Fyll på med olja genom det övre
hålet på oljetankens lock tills du når den nivå som anges
på oljemätstickan eller i indikatorn. Kontrollera oljenivån
varje vecka och fyll på med olja vid behov. Vid ett bruk med en
omgivningstemperatur mellan -5°C och +35°C ska du använda syntetisk
olja SAE 5W50. Den syntetiska oljan har den stora fördelen att inte
förlora de egna särdragen vare sig under vintern eller under
sommaren. Använd olja får inte tömmas ut i avloppet eller ute i
naturen.
Sen är översättningen lite konstig, men jag tolkar det som såhär, att man efter de första 100 timmarnas inkörning sedan har bytesintervall enligt följande; Om man använder Helsyntetolja så ska man byta var 500 timme, Halvsyntetolja var 300timme & Mineralolja ska bytas var 100 timme.
OLJEBYTE - PÅFYLLING AV OLJA
Kompressorn har fyllts med syntetisk olja SAE 5W50. Vi råder dig att
helt byta ut pumpens olja inom de första 100 arbetstimmarna. Skruva
loss oljetömningslocket på oljetankens lock, töm ut all olja och skruva
sedan tillbaka locket. Fyll på med olja genom det övre
hålet på oljetankens lock tills du når den nivå som anges
på oljemätstickan eller i indikatorn. Kontrollera oljenivån
varje vecka och fyll på med olja vid behov. Vid ett bruk med en
omgivningstemperatur mellan -5°C och +35°C ska du använda syntetisk
olja SAE 5W50. Den syntetiska oljan har den stora fördelen att inte
förlora de egna särdragen vare sig under vintern eller under
sommaren. Använd olja får inte tömmas ut i avloppet eller ute i
naturen.
Sen är översättningen lite konstig, men jag tolkar det som såhär, att man efter de första 100 timmarnas inkörning sedan har bytesintervall enligt följande; Om man använder Helsyntetolja så ska man byta var 500 timme, Halvsyntetolja var 300timme & Mineralolja ska bytas var 100 timme.
Om kompressorn fortfarande är relativt ny så kan det vara vettigt att göra ett lite tidigare oljebyte första gången, kanske efter några timmars drift för att få bort ev metallpartiklar.
Jag kör med kompressorolja från Startaprodukter som Jula säljer, kostar ju ändå lika mycket att köpa en liter vanlig motorolja.
Angående oljenivån så ska den som sagt vara mittpå den röda pricken.
Jag kör med kompressorolja från Startaprodukter som Jula säljer, kostar ju ändå lika mycket att köpa en liter vanlig motorolja.
Angående oljenivån så ska den som sagt vara mittpå den röda pricken.
Klicka här för att svara