Funderar på att köpa en spikpistol. Jag har två pågående projekt, det ena invändigt där jag ska spika en jäkla massa panel med dyckert, det andra utvändigt där jag byter panel på garaget med trådspik. Budgeten är inte obegränsad. Swedol kampanjar detta för 1299:-

KOMPRESSOR WOOD MASTER
Ett komplett paket för snickaren eller hemmafixaren, innehåller en spikpistol, luftspiralslang 10 m och 1000 stycken 50 mm spik. Effekt 1.5. Volt 230V. dB 97. Genomlupen cylindervolym l/min 180. Fri avg. luftmängd vid 6 bar l/min 95. Antal cylindrar 1. Varvtal rm 3400. Max arbetstryck bar 8. Tankvolym l 6.

Kan man köpa till en trådspikspistol till denna kompressor, tro? Eller är det kanske bättre att köra denna: http://www.bauhaus.se/kompressor-rollair-spikpistol.html och köpa en billigare dyckertpistol?

Vad menas förresten med tvåvägs spikpistol som det står i Bauhauserbjudandet?

Av Bauhaus-länken att döma så verkar det vara den större dimensionen du vill åt (50-90mm), och då skulle jag tippa på att sex liters volym blir alldeles för litet. Min dyckertpistol kan jag köra kanske femtion dyckert med innan kompressorn vill fylla på, och den har 24 liters tank. Större pistol drar med luft. Visst är det möjligt, men hur roligt är det att vänta 20 sekunder mellan varje spik? Sedan kanske inte kompressorn är gjord för kontinuerlig drift, utan behöver vila efter ett par minuter.

Körde i veckan som var lite 90 spik med stora pangen och en liten Jula kompressor från Stanley - Två pang sen fick man glatt vänta på trycket i dryga 30 sekunder.

den ligger på 130L/min och med 6 liters tank.

Stora pangen klarar jag på min andra kompressor som ligger på 265L/min utan problem, den tanken är bara på 5 liter men behöver absolut inte vänta mellan skotten då kompressorn trycker upp tanken på nolltid. En annan sak som är värd att tänka på är fördelen med att en kompressor går till 10 bar istället för 8 som är arbetstrycket för många pistoler.
Dvs, stannar den på 8 (Som pistolen ofta vill ha) så startar den vid 6 som kan vara aningen för lite.
En kompressor med 10 bar drar igång när den når 8, samma som pistolen vill ha.

Om du ska skjuta mycket dyckert så testa en batteridriven.
Testsköt en i veckan och den är helt enkelt grym.
Ingen gas, ingen tryckluft eller snarare ingen kompressor då den har en egen tryckkammare.
Visst den kostar runt 8000:- men det är den värd, kommer köpa en när gäststugan ska byggas.(om jag kommer till skott):D
Andrahandsvärdet på denna maskin bör vara ganska högt så i värsta fall får jag sälja den vidare och ta förlusten.:(
Kanske att den finns billigare i en annan affär som är mer för privatpersoner, jag var inne i en butik där hyllpriserna är ex.moms.
Förvisso klarar den "bara" 1,8x65mm dyckert men jag tror man klarar sig bra med det.
Enligt villkor § 5.2 Dold reklam så tror jag inte att jag får skriva maskinens eller affärens namn?

• Gilla
bezze
  • Laddar…
Jo, den är säkert bra, men 8000 är väldigt mycket pengar för en dyckertpistol. Särskilt för en amatör som renoverar hemma. Och som TS påpekar, budgeten är inte obegränsad. För samma pengar kan han få en kompressor, en dyckertpistol, en stomspikpistol, en klammerpistol och en skaplig skruvdragare och ändå ha pengar över till andra saker. Spik, till exempel, den kostar mer än man tror.

Jag är nu inne på en av följande två kombos.

Alt. 1 En 16l kompressor/10bar samt trådspikspicka och dyckert/klammerpicka med ställbart tryck för 2650:-

Alt. 2 En 24l kompressor/8bar samt pickor för 2300:-

Den ena har alltså högre tryck men mindre tank. Vad är viktigast?

Lasse_Larsson skrev:
Jag är nu inne på en av följande två kombos.

Alt. 1 En 16l kompressor/10bar samt trådspikspicka och dyckert/klammerpicka med ställbart tryck för 2650:-

Alt. 2 En 24l kompressor/8bar samt pickor för 2300:-

Den ena har alltså högre tryck men mindre tank. Vad är viktigast?
Så länge du är på eller över 8 bar skall trycket inte ha någon betydelse. Det som har beydelse är luftflödet och hur stor del av tiden motorn kan arbeta. Om den genererar för lite flöde, eller kan arbeta för liten del av tiden, kompenserar man för det med en större tank från vilken man tar luften. Tillkommer ljudet, trist med en kompressor som låter för mycket.

--- Mats ---

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.