1 740 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Byggvaruhus i Japan
Jag tycker det är kul at besöka byggvaruhus när jag är utrikes. Tyvärr har man ju inte alltid
möjlighet till det för de ligger ju inte sällan lite avsides. Emellertid fick jag denna gång möjlighet
att kika på ett enormt byggvaruhus i Japan, säker 4ggr så stor ytan som de större i Sverige.
Priserna är generellt lägre än i Sverige

Om man inte kan läsa skyltarna tar det tid att orientera sig.

Reservkraftverk & trädgårdsmaskiner

Ahh, nu ser jag "Tools Dept"

Ett litet tempel har de flesta hemma (för att vörda bortgångna släktingar)

Japan är väldigt hantverksmässigt fortfarande så väldigt mycket handverktyg kontra
elverktyg. Här finns det tex fortfarande handhyvlar i mängder att välja på. Men jag såg bara
en elhyvel. Drillborr & borrsväng var det länge sen man såg i handeln i Sverige.

Här är elmaskinerna (finns fler i en mindre svensk järnaffär)

Fantastiskt kundservice med sågning & hyvling för < 3kr (30 yen) per snitt.

Schysst utbud av kilremmar.
möjlighet till det för de ligger ju inte sällan lite avsides. Emellertid fick jag denna gång möjlighet
att kika på ett enormt byggvaruhus i Japan, säker 4ggr så stor ytan som de större i Sverige.
Priserna är generellt lägre än i Sverige

Om man inte kan läsa skyltarna tar det tid att orientera sig.

Reservkraftverk & trädgårdsmaskiner

Ahh, nu ser jag "Tools Dept"

Ett litet tempel har de flesta hemma (för att vörda bortgångna släktingar)

Japan är väldigt hantverksmässigt fortfarande så väldigt mycket handverktyg kontra
elverktyg. Här finns det tex fortfarande handhyvlar i mängder att välja på. Men jag såg bara
en elhyvel. Drillborr & borrsväng var det länge sen man såg i handeln i Sverige.

Här är elmaskinerna (finns fler i en mindre svensk järnaffär)

Fantastiskt kundservice med sågning & hyvling för < 3kr (30 yen) per snitt.

Schysst utbud av kilremmar.
Trevlig bilder! Jag har efter alla dessa ar i Japan aldrig varit in pa ett akta byggvaruhus, aven om jag har kompisar som jobbar pa liknande stallen. En kommentar till bild fyra, fran en besserwisser, ar att det inte ar tempel att vorda doda slaktingar med (jo, manga japaner har faktiskt en viss andel aska och ben fran sina slaktingar hemma), de "tempel" du hittar pa bilden ar shinto och inte buddhistiska som hemtemepel ar. Dessa shinto-tempel (i brist pa battre svenska fackord) sitter uppe pa vaggen i hem och pa arbetsplatser for att valsigna platsen, foretaget och familjen. Normal koper man dom dock i shinto-tempel sa att man far med boner och valsignelse pa kopet, men jag antar att det finns dom som "vill sjalva" och hellre tar med sig till sin shinto prast och far en egen valsignelse. DIY? 
Forresten skulle ni se akta japanska snickare nar de satter upp ett hus... maken till yrkesskicklighet finns inte!
Forresten skulle ni se akta japanska snickare nar de satter upp ett hus... maken till yrkesskicklighet finns inte!
Det ser ut som att bräckjärnen i bild 5 är vridna ett kvarts varv relativt hur de brukar se ut i Sverige. När jag tänker närmare på det borde det göra att man bättre kan använda den krökta ändan som handtag när man arbetar med den rakare ändan.
Klicka här för att svara