R
RtZ
Bannad
· Västra Götaland (Göteborg)
· 356 inlägg
RtZ
Bannad
- Västra Götaland (Göteborg)
- 356 inlägg
Jag behöver hjälp med min rikt- och planhyvel. Det är en Serva hc 260, som jag har bruksanvisning till. Tillverkningsår är 1990 enligt uppgifter på maskinen. Det finns en lapp med mer uppgifter som jag inte fotat. På bruksanvisningen står det också HDF/MASKIN.
Motorn fungerar verkar det som, och driver runt hjul markerat med A (markerat på en av bilderna). Men hjul B snurrar inte pga att det fattas en drivrem. Och det är hjul B som snurrar runt hyveln.
Problemet är att jag inte kan få fram information om vad det är för rem som behövs. Storlek, tjocklek, m.m..?? Ingen aning. Är det någon som vet vad för rem jag behöver och vart jag kan skaffa den?
Någon som också kan yttra sig om detta är en bra, halvbra eller dålig maskin?
Motorn fungerar verkar det som, och driver runt hjul markerat med A (markerat på en av bilderna). Men hjul B snurrar inte pga att det fattas en drivrem. Och det är hjul B som snurrar runt hyveln.
Problemet är att jag inte kan få fram information om vad det är för rem som behövs. Storlek, tjocklek, m.m..?? Ingen aning. Är det någon som vet vad för rem jag behöver och vart jag kan skaffa den?
Någon som också kan yttra sig om detta är en bra, halvbra eller dålig maskin?
Redigerat:
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Du borde kunna hitta återförsäljare i Sverige, som kan fixa fram en rem till dig. Det går säkert bra även mätvägen enligt ovan, men det kan vara enklare om det finns en specifik reservdel.
Din hyvel är en "klassisk" hyvel som funnits och finns i många olika skepnade, t ex Elektra Beckum HC260, Metabo m.m .
Det finns drivremmar att få tag till ovanstående så ta och ringt ex Småmaskinservice i Gbg eller JiconWimac.
Nedan ser du reservdelsbilder för en HC260.
Det finns drivremmar att få tag till ovanstående så ta och ringt ex Småmaskinservice i Gbg eller JiconWimac.
Nedan ser du reservdelsbilder för en HC260.
Generalagenten för serva maskiner är/var HDF bolagen i Halmstad.
Numera ägs detta av Thomeé.
http://www.hdf.se/menu/MenuServlet
Numera ägs detta av Thomeé.
http://www.hdf.se/menu/MenuServlet
Hej!
Har en hyvel, lika din, men köpt på Clas Ohlsson. Har problem med att matarrullarna inte funkar som de ska... Har kollat under kuttern och det verkar som att rullarna sitter monterade för långt upp i förhållande till kuttern. Är det något som du har märkt på din? Rullen före kuttern får någorlunda fatt i tästycket men den efter är ca 1-2mm över den hyvlade ytan...
Kanske någon annan som vet om det är lätt att fixa till?
Mv oscar
Har en hyvel, lika din, men köpt på Clas Ohlsson. Har problem med att matarrullarna inte funkar som de ska... Har kollat under kuttern och det verkar som att rullarna sitter monterade för långt upp i förhållande till kuttern. Är det något som du har märkt på din? Rullen före kuttern får någorlunda fatt i tästycket men den efter är ca 1-2mm över den hyvlade ytan...
Kanske någon annan som vet om det är lätt att fixa till?
Mv oscar
Klicka här för att svara