Fick nyligen tag i en bordscirkelsåg Inca Major 341.018. Jag tror jag fick med alla delar, även manualen och ett antal delar jag nu misstänker hörde till något annat.

Jag tänkte idag lossa sågbladet och såg i manualen att det står så här: "Lås axel för sågklinga med nyckel SW 22". Nu undrar jag.. Är det någon som vet hur en nyckel SW 22 ser ut?

Det sitter en mutter mitt på som jag kan ta tag i med en riktigt stor skiftnyckel, och sedan antar jag man ska ha något verktyg som håller emot någonstans.

Vet någon hur detta verktyg ser ut? Jag skulle då kunna gå tillbaka med delarna som blev över och samtidigt kolla om det var någon del eller verktyg som jag inte fick med. Kanske hänger verktyget på en krok intill där jag hämtade sågen..

Kanske finns det andra saker jag borde fått med. Vad är t.ex. en försättslinjal? Det står om den i manualen men hittar ingen bild. Kanske någon av delarna jag inte kommit på var de hör hemma.. :-)

Fick i alla fall med alla skydd, sågklingor, klyvknivar, en massa frässtål, geringslinjal, anhåll, etc.

Kommer knappt ihåg hur min Major såg ut, men vill minnas att man stack ner ett verktyg i ett hål eller skåra i själva sågbordet. Antingen var det en tunn fast nyckel eller så var det en metallpinne som gick in i ett hål i axeln som klingan sitter på. Tror det var det senare och att jag använde en skruvmejsel. Glöm inte att mutter till klingan är vänstergängad.

Grattis till en rätt trevlig såg Hobb!
De är lite ovanliga idag men riktigt trevliga att jobba med.

/Kent

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.