Jag skall popnita fast en fästögla på en släpvagn. En sån här: http://www.transport-trading.se/?act...16&artid=11255

Det jag skall sätta fast har ett förborrat hål på 8 mm. Jag tänker borra in i släpvagnens sida med 8 mm-borr och sen popnita fast det hela.

Frågan är var jag kan skaffa så pass stora popnit /blindnitar?
Känns som att de som är märkta med 4,8 mm är för små, eller har jag fel?

Biltema har popnit på 6,4 mm, men bara i aluminium. Frågan är om man klarar av att dra 8 mm rostfri popnit för hand om du nu skulle hitta några?

A
Att popnita en så vesäntlig sak som fastsurrningsögla känns ju lite fel, varför inte skruva fast den? Då jag fäster sånt brukar jag använda vagnsbult med skallen i vagnens insida.

Det är faktiskt jag som skrev fel i inlägget, det som ska sättas fast en en krok som excenterspännarna på gallersidorna ska fästa mot, alltså för att hålla nere gallret mot lämmen.

Så belastningen är nog mindre än för en surrningsögla, men det kanske är för dåligt ändå. Vagnsbult är nog bra på insidan men att köra utstickande bult plus mutter vid kroken blir inte bra. Jag tror på riktiga popnit ändå, skall åtminstone prova tror jag.

Åkt till en lastbilsverkstad och hör med dem. Bara ett verktyg för att klämma den kostar multum, lär nog vara omöjlig att dra för hand ....

Svetsa?

6,4 mm är största diameter på popnit.

Finns kullrig och försänkt i olika längder och material.

Monel är starkast. Aluminium tenderar att korrodera (= ätas upp och försvinna) om de inte monteras i just aluminiumplåt.

Båttillbehörsaffärer brukar ha bra sortering, tex Viking Yachting i Göteborg.
Där brukar man även kunna låna/hyra verktyg.

F
KnockOnWood skrev:
6,4 mm är största diameter på popnit.

Finns kullrig och försänkt i olika längder och material.

Monel är starkast. Aluminium tenderar att korrodera (= ätas upp och försvinna) om de inte monteras i just aluminiumplåt.

Båttillbehörsaffärer brukar ha bra sortering, tex Viking Yachting i Göteborg.
Där brukar man även kunna låna/hyra verktyg.

Stämmer inte, det finns 7,8mm blindnit i stål så det är inget problem. Problemet är hur man drar en sån utan rätt verktyg och eventuellt hur man får tag i några stycken utan rätt kontakter. Har aldrig sett sådant i detaljhandeln.

Awromaterial har en förzinkad 7,8 som heter OFFT och finns i draglängd 7-22mm (tror det är Rivit som tillverkar niten). Finns antagligen hos alla som säljer fästelement till industri.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.