5 635 läst ·
18 svar
6k läst
18 svar
Bosch nya styrskenor
+1iSnobben skrev:
Sänksågar verkar vara cirkelsågar med den lilla finessen att de går att sänka ner och är tre gånger gånger så dyra...
Jämförde lite priser på toolab och tar man Bosch billigaste cirkelsåg som är kompatibel med styrskena så kostade den 2799:- medans sänksågen kostade 4099:- med en 1600mm styrskena. Lägger man till skenan i priset på cirkelsågen så landar man på 3648:- alltså en skillnad på 451:- och då är det kanske mera värt med sänksågen... Klarar man sig utan styrskenor kan man absolut komma ner en del i pris... Sänksågen verkar vara lite renare att jobba med också... Rätta mig om jag har fel för det här är vad jag kom fram till på en kvart 
Sänksågens nackdel är att den är opraktiskt och lite besvärlig utan skena, men jag har då nästan aldrig använt utan skena. Regelkapningar är inte heller lika smidigt som med cirkelsåg. Cirkelsåg är alltså en mellanting som inte är bäst på någonting men fungerar till det mesta. Så en optimal verktygsarsenal är förstås en sänksåg för skivor, kap&ger för reglar och plankor samt sticksåg för kurvor.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Bosch 36V system, nya batterier sämre
Verktyg & Maskiner -
Nya Bosch professional 18v batterier
Säljes, Uthyres & Skänkes -
Vilka styrskenor passar Bosch gkt55gce?
Verktyg & Maskiner -
Krysslaser DeWalt DCE089D1G vs Bosch GLL 3-80 CG vs den NYA Bosch GLL 3-330 CG ???
Verktyg & Maskiner -
Bosch kommer med 2st nya 18V dammsugare i höst.
Verktyg & Maskiner