Jag köpte en beg Elu TGS såg 173 ( 1989 ) som jag håller på och renoverar , jag kollade i lådan där start och stopp knapparna sitter, vad är likriktaren till för, en lite rund svart sak med 3 ben på.??
motorn orkar inte igång när remmen är på ,har haft isär motorn och bytt lager.
ruskigt hårt remmen är spänd, så jag har beställt en ny rem och se om det går bättre då
motorn orkar inte igång när remmen är på ,har haft isär motorn och bytt lager.
ruskigt hårt remmen är spänd, så jag har beställt en ny rem och se om det går bättre då
Redigerat:
Svårt att se, men om det är en 1-fas synkronmotor på kapen och brytaren släpper igenom 230V som den ska, så är mitt tips är att byta kondensatorn, sitter på / i närheten av motorn förmodligen.
jag tror att det är en induktionsmotor
jag gjorde som en kompis sa och ohm mätte kondensatorn men det visade inget värde,( kortslutning ) och då skulle det inte vara fel på den
motorskylt
GOTT NYTT ÅR PÅ ER ALLA
jag gjorde som en kompis sa och ohm mätte kondensatorn men det visade inget värde,( kortslutning ) och då skulle det inte vara fel på den
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
GOTT NYTT ÅR PÅ ER ALLA
Redigerat:
Vad visade mätningen? avbrott eller kortslutning? Kortslutning, då är kondensatorn definitivt paj. Men för att mäta den på riktigt måste man ha en kapacitansmätare vilket brukar finnas även på enklare multimetrar nu för tiden. Enklast är ju förstås att testa med en ny.
Risken finns ju även att motorns lindningar har brunnit. Dom går ju också att ohm-mäta för att konstatera avbrott eller ej.
Risken finns ju även att motorns lindningar har brunnit. Dom går ju också att ohm-mäta för att konstatera avbrott eller ej.
Det är en likriktare men den skall ha fyra ben, -/+/~/~, missade du en när du tittade eller är ett av benen av?redheat skrev:
Skulle ett av benen vara av är nog detta det första du skall fixa, inte för att jag vet vad den är tillför i sågen men ngn funktion verkar den ha ...
Redigerat:
En likriktarbrygga används normalt till helvågslikriktning, men den kan även användas för halvvågslikriktning (och då behövs inte alla 4 benen). Att den skulle användas till motorns driftström låter osannolikt då den klarar max 1,5A och motorn vill ju dessutom ha AC. Ser mer ut som att den används till att likrikta spänning till nollspänningsutlösarens spole.
Dock lite svårt att se hur det är kopplat på bilden.
Dock lite svårt att se hur det är kopplat på bilden.
Den har oavsett som snaggletooth nämnde inget med driften av sågen att göra. Troligt att det är kondingen men kan även vara lindningarna, du kan ju testa att mäta upp motståndet i de två lindningarna till att börja med.
Och likriktaren kan som nämnts vara till spolen för nollspänning eller för att ge elektrisk broms av motorn vid stopp genom likriktning av självgenererad EMK. Så likriktaren kan du gömma tillsvidare när det gäller den orkeslösa motorn.
Och likriktaren kan som nämnts vara till spolen för nollspänning eller för att ge elektrisk broms av motorn vid stopp genom likriktning av självgenererad EMK. Så likriktaren kan du gömma tillsvidare när det gäller den orkeslösa motorn.
Ja, mät mellan den gemensamma där röd och grön ligger och gul resp. grön.
Ja, det är nog inte helt fel siffror, det är åtminstone inte kortslutning eller avbrott.


