Hej!

Söker något smart hjälpmedel för att ensam bära runt på diverse skivor. Jag har tittat runt en del och hittat bland annat gorilla gripper: http://www.amazon.co.uk/Roughneck-Gorilla-Gripper-General-Purpose/dp/B004ISVQW6 men den fick lite dålig kritik på amazon, så den kanske inte är det bästa alterantivet.

Jag ska använda lyften dels för att ta skivor som jag drar ut från skivlager, liggande horisontellt, dels skivor som jag tar från stående (på högkant) skivlager och i 9 fall av 10 skall jag sen ställa skivan med långsidan neråt i en skivsåg(väggsåg).

Kraven jag har är att jag ska kunna bära skivan själv, kunna ställa ner skivan direkt på en skivsåg eller på golvet (dvs alla modeller där man har lyften under skivan går bort) och att den ska klara skivor upp till 25mm, gärna 30 eller 40 också. Priset är inte så noga, bara produkten är bra.

Jag gillar tänket med gorilla gripper, där man tar skivan ovanifrån, men då blir det naturligtvis hög belastning på handled och armbåge.

Någon som har tips?

Redigerat:
Hjälper ju föga när Daniel vill ha ett handtag som _inte_ greppar om skivan i underkant :)

Den varianten finns på Jula för typ 50 kr. Jag har en, den fungerar bra.

Men den uppfyllde ju inte Daniels krav på att inte lyfta underifrån. Med tanke på att den är så billig så skulle jag nog ändå råda Daniel att testa den varianten, det är inte så stort problem att få in den under skivan.

anders07 skrev:
Skam den som ger sig... :)
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
För min del får du gärna ge dig, någon lyft underifrån blir det garanterat inte ;) Men tack ändå!

Intressant är att gorilla gripper på amazon anger upp till 19mm skivor, på smartasaker 10-28mm....

Daniel_N skrev:
För min del får du gärna ge dig, någon lyft underifrån blir det garanterat inte ;) Men tack ändå!

Intressant är att gorilla gripper på amazon anger upp till 19mm skivor, på smartasaker 10-28mm....
Ber om ursäkt... ledsen att jag tog upp din dyrbara tid... :(

Daniel_N skrev:
Gorilla gripper finns i två olika storlekar, vilket skulle kunna förklara de olika uppgifterna.
Jag har den större och gillar den. Vad är det som den fått kritik för?
Trots att den som du säger nog är specade från 10mm har jag med viss framgång använt den till 6,5mm mdf också. Men den satt så där bra, dvs. man vill inte lyfta den så högt över marken.

pyro skrev:
Gorilla gripper finns i två olika storlekar, vilket skulle kunna förklara de olika uppgifterna.
Jag har den större och gillar den. Vad är det som den fått kritik för?
Trots att den som du säger nog är specade från 10mm har jag med viss framgång använt den till 6,5mm mdf också. Men den satt så där bra, dvs. man vill inte lyfta den så högt över marken.

Ja, det förklarar ju en del (de två storlekarna alltså). Känns väl som att man borde kunna köra på den större och sen kasta in en spillbit emellan om man ska ha en riktigt tunn skiva.

Kritiken rörde sig om att det blev stor belastning på handled/armbåge pga hur man håller armen. Eftersom jag inte ens har sett en i verkligheten har jag såklart ingen aning om det stämmer.

Redigerat:
Denna kanske?
[video=youtube;pDehHJRadCg]http://www.youtube.com/watch?v=pDehHJRadCg[/video]

Helioz skrev:
Denna kanske?
[video=youtube;pDehHJRadCg]http://www.youtube.com/watch?v=pDehHJRadCg[/video]
Den såg också intressant ut, såg ut att vara lätt att bära. Dock lite oroväckande att han slår i kanterna på skivan i marken, man kanske måste vara ganska lång för att den ska funka bra.

Finns ju även reptricket men då faller lite ditt krav att det inte skall greppa på undersidan.
10456_5F00_12footrope.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ingen är väl så korkade att dom använder 1200 mm skivor när det finns 900 mm. I alla fall om man ska jobba ensammen ??

elmont skrev:
Ingen är väl så korkade att dom använder 1200 mm skivor när det finns 900 mm. I alla fall om man ska jobba ensammen ??
Ska ha den för mdf/plywood ej för gips. I övrigt håller jag helt med dig om 900 vs 1200.

Redigerat:
Helioz skrev:
Finns ju även reptricket men då faller lite ditt krav att det inte skall greppa på undersidan.
[bild]
Ja detta är nog inte så dumt rent ergonomiskt, men inte så snabbt och funkar som sagt inte för min användning i skivsåg.

Remne skrev:
Vet inte om denna typen är föreslagen och om den funkar till olika typer av skivor.....

[länk]

[bild]
Den funkar tyvärr bara för att ta skivan från sidan, ej uppifrån, vilket gör att det krävs 2 pers för att bära skivan. tror dock att det är en rejäl o välfungerande pryl.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.