14 532 läst ·
36 svar
15k läst
36 svar
Vad är detta för verktyg? Och vad gör man med dom?
Herregud vilken explosion av svar. Tack så mycket! Är tyvärr ute och reser med jobbet så har lite begränsat med tid/möjlighet att dyka in i det på riktigt - får spara det till helgen.
Läste att någon ifrågasatte att jag var seriös, tyvärr måste jag meddela att jag är det. Valde syslöjd istället för träslöjd och fick ändå bara en 2a. Och nu har vi köpt hus med renoveringsbehov, tänker att man inte kan anklaga oss för att vara fega i alla fall ;-) Men tänker också att det är likabra att lära sig nu, om man inte vill bo i lägenhet resten av livet så är det nog bara att bita ihop och börja lära sig!
Apropå det drömde jag mardrömmar om skadedjur, vi hade myror i köket... Detta är verkligen ett äventyr.
Läste att någon ifrågasatte att jag var seriös, tyvärr måste jag meddela att jag är det. Valde syslöjd istället för träslöjd och fick ändå bara en 2a. Och nu har vi köpt hus med renoveringsbehov, tänker att man inte kan anklaga oss för att vara fega i alla fall ;-) Men tänker också att det är likabra att lära sig nu, om man inte vill bo i lägenhet resten av livet så är det nog bara att bita ihop och börja lära sig!
Apropå det drömde jag mardrömmar om skadedjur, vi hade myror i köket... Detta är verkligen ett äventyr.
Alla är barn i början. Om du bara har intresset så kommer det att gå jättebraence skrev:
Men det tar tid att göra saker man är ovan vid så det är bra att förväntningarna ligger på en realistisk nivå, både ens egna och omgivningens. Och så jag tror det är bra att börja med mindre begränsade projekt som man faktist slutför. Det bygger kunskap men framför allt ger det självförtroende att bli klar med något, självförtroende du behöver för nästa större projekt.
Och innan du vet ordet av sitter du här och ger rådet till andra att minst två, helst tre, sänksågar behöver man; en till finsågning, en till annat och en fast monterad i bord
- Bra tips!nanowire skrev:
TVshowen Arga Snickaren skulle inte existera om folk försökte slutföra det de påbörjat istället för att börja på nästa ställe när man kört fast på första stället. ...
Det här forumet är proppfullt med hjälpsamma och kunniga människor, .
Jag dök in i husägandet med en gammal cirkelsåg och sticksåg från black&decker och en skruvdragare med dåliga batterier. Efter hand har jag bytt upp mig och kommit fram till att jag skulle köpt det jag behövde innan jag visste att jag behövde det.ence skrev:Herregud vilken explosion av svar. Tack så mycket! Är tyvärr ute och reser med jobbet så har lite begränsat med tid/möjlighet att dyka in i det på riktigt - får spara det till helgen.
Men det viktiga är att våga prova, det är lätt man spenderar mer tid med att gruva sig än den tid det tar att göra jobbet.
Sen, med gamla verktyg, så kanske det kommer en del fula ord ur munnen när man använder dom, men man får jobbet gjort.
Med bättre verktyg så kommer de fula orden när man betalar, och möjligheten att skylla på verktygen när det inte blev som det skulle försvinner.
Väldigt mycket kan man göra själv. Det finns några saker som man kan ha i åtanke för att skydda sig.ence skrev:
- Fundera på om det kan gå kablar i den väggen du jobbar med. (Ge dig inte på elen om du inte vet vad du gör)
- Fukt är ett stort problem i ett hus. Det finns rejäla regelverk för hur saker ska göras i våtutrymmen så många av oss undviker att renovera badrum själva just för att försäkring ska gälla om något sker.
- Ger du dig på att ta ner väggar i huset och bygga om, ta då först reda på ifall de är bärande eller inte.
- Om det är något moment du inte förstår eller är osäker på så har du antingen glömt att fråga eller ställt frågan i fel forumdel här på byggahus
Med hensyn til det omvendte "land" - så er det uden tvivl for at kunne save med den - uden at landet sidder i vejen! Og uden at behøve at gemme landet et sted hvor man ikke kan finde det, bag efter.andersmc skrev:
Efter denna första inventering så kom det upp massa andra saker att göra, har bland annat lagt om tak, tryckt brunn, grävt bäck och mycket annat
så tappade lite fokus på denna tråd, beklagar.
Nu har vi däremot (förhoppningsvis) kommit ikapp lite och börjat fundera på att måla om en gammal byrå jag har fått av min farmor. Har därför skrapat färg mha varmluftspistolen. Nu funderade jag på att sandpappra de sista oämnheterna, och då slog det mig att något av dessa verktyg nog skulla göra det lättare?! Vilket skall jag använda och finns det något särskilt att vara uppmärksam på?
Nu har vi däremot (förhoppningsvis) kommit ikapp lite och börjat fundera på att måla om en gammal byrå jag har fått av min farmor. Har därför skrapat färg mha varmluftspistolen. Nu funderade jag på att sandpappra de sista oämnheterna, och då slog det mig att något av dessa verktyg nog skulla göra det lättare?! Vilket skall jag använda och finns det något särskilt att vara uppmärksam på?
Klicka här för att svara