Det är så.... Den som har flest prylar när han dör vinner...:D:D:D

har en likadan...så det är ratten som sitter på magasinet som man ställer djupet med?...hur mycket kan man justera djupet +-?...och ratten som är längst bak på pickan är bara för att rikta utblåset?...instruktionsboken är som sagt helt kass.....
/
M

Hej, Precis som trådskaparen har jag också en likadan dyckertpicka. Även jag har haft problem ibland med att dyckerten inte skjuts in tillräckligt. Ibland är det precis på gränsen för att vara okej, vid ett fåtal tillfällen har den lämnat dyckerten cirka 5 mm utanför. Ska man verkligen behöva modifiera verktyget eller går det att fixa till detta med djupinstället.

Håller med samtliga tidigare som klagat på broschyren. Den är riktigt värdelös.

//K.

kanske är dags att kontakta senco-sweden så dom får förklara...jag tycker det är dåligt
då instruktionsboken till en gammal byggmax-skruvdragare är bättre än till en sencon...??
/
M

Om jag kör med det röda nosskyddet på så händer det ofta att dyckerten sticker upp en liten bit även om jag vridit skruven till det djupaste läget. Det krävs att den ligger an mot underlaget perfekt för att dyckerten skall gå ner ordentligt. Så blir det oftast inte om det skall gå lite snabbt. Tar jag av nosskyddet så är det inga problem att spika "för djupt". Jag skulle alltså gärna vilja kunna justera den till att slå bara aningen djupare. Jag konstaterade för en dryg vecka sedan att jag nog behövde plocka isär pistolen för att se om det går att göra något åt det hela men orkade/hann inte just då så den åkte ned i lådan igen när jag spikat klart. Sedan blev det till att plocka fram hammare och dorn för att skicka ned de dyckert som stack up.

Det slår mig nu att det kanske skulle gå att skrapa av lite på nosskyddet så detta blir tunnare. Jag får prova det nästa gång. Finns det fler ideer?

Eller skall man satsa på en bättre=dyrare modell? Vad säger erfarenheten om detta?

tanaris skrev:
Jag har exakt en sån pistol, den är helt ok. Kör med maxtryck från en 1,5-hästars 24-literskompressor, inga problem med att den skjuter för djupt (har bara kört 40 och 50 mm), snarare tvärtom...

Med det medföljande nosskyddet av plast och max djupinställning på ratten hamnar spiken precis i nivå med listen, och ibland lite över. Och jag har bytt maskinen en gång, blev ingen skillnad. Så jag plockade fram dremeln med en liten kapskiva och modifierade djupinställningen så den blev perfekt.

(Jag har använt den till att skjuta lister och hålla ihop diverse saker i väntan på skruv (mdf-lådor, staket osv)).
Jag har också en sån, har inte använt den mer än för lite tester. Har en annan pistol också som liksom var klar att användas. Hur som helst så gav mina tester samma resultat som redovisas ovan och av JAC. Den skjuter snudd på för klent och ibland helt tokigt för lite. Min andra pistol har inte detta problem, passar man sig inte så går dom djupt.

Tanaris: när du pratar om att modifiera djupinställningen, förstår jag det rätt om du filade bort en bit på mekanismen där djupinställningsratten sitter fast? Förklara gärna för jag behöver attackera problemet.

jac skrev:
Om jag kör med det röda nosskyddet på så händer det ofta att dyckerten sticker upp en liten bit även om jag vridit skruven till det djupaste läget. Det krävs att den ligger an mot underlaget perfekt för att dyckerten skall gå ner ordentligt. Så blir det oftast inte om det skall gå lite snabbt. Tar jag av nosskyddet så är det inga problem att spika "för djupt". Jag skulle alltså gärna vilja kunna justera den till att slå bara aningen djupare. Jag konstaterade för en dryg vecka sedan att jag nog behövde plocka isär pistolen för att se om det går att göra något åt det hela men orkade/hann inte just då så den åkte ned i lådan igen när jag spikat klart. Sedan blev det till att plocka fram hammare och dorn för att skicka ned de dyckert som stack up.

Det slår mig nu att det kanske skulle gå att skrapa av lite på nosskyddet så detta blir tunnare. Jag får prova det nästa gång. Finns det fler ideer?

Eller skall man satsa på en bättre=dyrare modell? Vad säger erfarenheten om detta?
Jag tycker att du ska ringa till Senco och höra vad de säger. Jag har ju skjutit med din picka och tycker att den är riktigt trevlig, det borde inte behövas dyrare prylar för att det ska funka utmärkt tycker jag spontant.

krijo1 skrev:
Tanaris: när du pratar om att modifiera djupinställningen, förstår jag det rätt om du filade bort en bit på mekanismen där djupinställningsratten sitter fast? Förklara gärna för jag behöver attackera problemet.
Ojsan, jag läser visst slarvigt. Skummade bara de äldre inläggen som hastigast. Tanaris verkar ha gjort just det som jag funderade på om det gick att göra. Jag vill alltså också gärna göra det som du nämner. Kan du beskriva var du filade, bilder skulle vara bra.

Även jag hade en likadan picka, med samma problem. Sjukt irriterande. Jag lämnade tillbaka den.

Mvh
Mårten

Daniel_N skrev:
Jag tycker att du ska ringa till Senco och höra vad de säger. Jag har ju skjutit med din picka och tycker att den är riktigt trevlig, det borde inte behövas dyrare prylar för att det ska funka utmärkt tycker jag spontant.
Ja just det, det blev ju några skott den gången med flera som sköt. Det var ju synd att jag inte tänkte på detta problemet då. Det gjorde väl ingen annan heller eftersom de flesta skotten satt på insidan och problemet snarast var att komma åt med pistolen över huvud taget. Med tanke på vinklarna var det nog ingen som reflekterade över hur djupt dyckertarna gick. Annars kunde vi ju fått ett annat intressant sido-projekt också.

Ja den borde fungera bättre, jag kanske skall kontakta Senco.

Jag slängde iväg ett mail till Senco (numera Aerfast AB) så får vi se vad de säger. Hör jag inte av dem på någon dag så får jag väl försöka ringa.

Jag fick ett snabbt svar från Senco - tack för det. Det kan tyckas självklart men det är inte alla leverantörer som tycker det är värt besväret att svara en obetydlig privatkund.

Tyvärr säger det väl svaret egentligen inte så mycket:

"Självklart finns det massor av faktorer som påverkar inslagsdjupet, tex trycket från kompressorn, vilket material du skjuter i (tex ek-lister är ju väldigt hårda), hur lång slang samt grovlek på slang.
Du ska givetvis kunna använda nosskyddet men får då kanske skruva upp trycket på kompressorn. Sen kan det även bero på om du skjuter i närheten av kvistar där är det också ”tyngre” för dyckerten att drivas i.
"

Men innan jag påstår att det skulle vara något fel på pistolen så får jag väl kolla trycket igen och testa lite mer. Annars blir det väl till att plocka isär och försöka räkna ut var man skall "dremla".

Jag återupplivar tråden: jag har helt plötsligt fått problem med den här pickan som funkat bra tills nu, problemet är att den inte alls vill skjuta 50 mm-spikar, däremot går 35 mm-spikar utan problem. Vad f-n.... kan det bero på? Det tycks inte spela någon roll om jag skruvar på djupinställningsratten, provade även höja trycket men utan resultat. Jag har tagit spikarna från samma låda hela tiden och provat olika band av spik.
Tacksam för lösning på detta!!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.