Vad är de igentligen som skiljer 70E & 70EB? Ser bara tomgångsvarvtal och att inge utsuget följer med 70E.

B'et brukar stå för brake dvs motorbroms. Tycker dock det skulle vara aniningen märkligt om festool sålde en så dyr såg utan broms.

Ola C skrev:
Bra styrning är ett måste, det går inget vidare på fri hand.
Och hur löste du det? Fräste du mot plywooden man ser i bild eller någonting mer sofistikerat?

Plywood i ena riktningen och ett vitt hyllplan i andra, syns på första bilden. Inte vidare sofistikerat men fungerade bra. Har sen dess byggt kapsläde, tappsågningsjigg + annat som går i den infrästa skenan. Efter bilden togs har jag lagt till stoppers på undersidan av kapsläden som gör att justerbordet "rullar med". 16(1).png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Efter att ytterligare en gång drabbats av snitt som inte håller vinkeln i CS70:an, bestämde jag mig för att göra slag i saken och montera ett vettigt anhåll på sågen. Jag ville göra så små ingrepp som möjligt på sågen och jag ville behålla justerbordets funktion. Jag beställde lite profilmaterial på maskindelen.se och monterade på sågen. Grundtanken var att borra hål och liknande en aning för stora och justera in allt på slutet. Som mutter på baksidan för att fästa profilerna i justerbordet använda jag Festools skarvbeslag till sågskenor. Jag hade några överblivna efter att jag har skaffat en tremetersskena.

De profiler jag beställde kom i metriska mått. Måtten på profilen med kvadratiskt tvärsnitt var 10x10mm. Måtten på anhållets pinne är 3/4"x3/8", vilket gjorde att jag var tvungen att fräsa lite i vinkelprofilen för att det skulle passa och inte sticka upp några delar ovanför bordets yta. Fräsningen gjorde jag på fräsbordet med stort fokus på att suga bort spånorna. Man vill ju inte att spånorna ramlar ner i fräsmotorn som har rätt stora ventilationshål undertill.

Det nya anhållet löser problemet med Festools flimsiga originalanhåll. Dessutom är det lätt att kalibrera med två ställskruvar. En annan kul grej är att jag kan använda mätskalan och materialanslaget på anhållet. Se bilder nedan:
Kreg1.jpg
Skapa konto

Kreg2.jpg
Skapa konto

Kreg3.jpg
Skapa konto

Kreg5.jpg
Skapa konto

Kreg6.jpg
Skapa konto

Intressant!

Var det vinkelanslag WA som inte höll måttet eller hade du Kreg innan också?

Det är WA Nr. 488451 som är flimsigt.

Yes, bra jobbat Mattias. Det där var smart. Festools maskiner är lite som en basenhet, gjorda för att moddas på egen hand så de fyller sin uppgift.:)

Nu när vi ändå är inne på CS70an...när jag vinklar klingan 45 grader så "dyker" den inåt/neråt i bakkant (antagligen av sågmodulens tyngd och det faktum att den bara är infäst i framkanten), mot anhållet till höger alltså. Har skruvat isär den o försökt förstå hur den fungerar men inte hittat nåt att justera. Vet du om det finns någon iställningsmöjlighet med uppgift att justera klingans vinkling "runt centrumaxeln"? Det finns en metallbit som sågen glider mot när man vinklar den, men börjar jag shimsa eller modda den kommer jag även ändra nollgradersläget.

Jag är inte riktigt säker på vad du menar. Sågvaggan löper på tre hjul på stålstänger, om jag minns rätt. Jag har haft isär alltihopa och shimsat ett av hjulen i sidled. De hjulen går att justera i höjdled genom att de sitter monterade excentriskt. Kan det lösa problemet? I övrigt föreslår jag att man inte börjar mäta upp saker med mätklocka om man inte upplever några problem. Det blir en massa jobb som kanske inte är helt nödvändigt.

Hmm. Såg inga hjul på min såg och då har jag ändå grävt mig en bit in, Jag får nog skruva isär lite mer. Min såg är ganska gammal och det är möjligt dom ändrat designen. Är dessa hjul synliga om du bara skruvar av topp-plattan eller man måste längre in än så?

Anade det skulle vara svårt att begripa min text...så, i bilden nedan är vänsterfigurerna 0 gradersläget, sett framifrån och ovanifrån. Högra bilden viser 45 gradersläget framifrån och ovanifrån (det svarta är sågklingan). Ovanifrån vinklar alltså klingan inåt i bakkant och det är ett ganska stort problem, behövs ingen mätklocka för att se att det blir knas när man försöker såga nåt i 45 gradersinställningen.
. cs70.png
Skapa konto

Jag tror att jag kan gissa felet! Vaggan löper som sagt på tre hjul. Det är hjulen som den rullar på när man använder dragsågsfunktionen. Du har två hjul i framkant och ett i bakkant. Om hjulet i bakkant är för lågt, kommer man att få ditt problem. Hjulet sitter som sagt med excenter, så det är justerbart. Kanske har det lossnat av vibrationer eller något. Jag tror att man skall kunna komma åt att justera underifrån.

Aha. Jag har mest kollat på hur sågen sitter inspänd i fronten och mekanismen som är relaterad till själva vinklingen av klingan. Nu fattar jag vilka hjul och stänger du pratar om. Då kanske det finns hopp för min såg ändå, ska hem o skruva lite ikväll. Tack.

Sådärja, ditt tips stämde Mattias. Började med att justera det där bakhjulet tills klingan var parallell med anhållet i både 0 och 45 grader. Eftersom min var rätt sned i 45 gradersläget så påverkades även 0 läget i sidled av denna grova höjdjustering. Så, anhållet fick justeras också under tiden, efter ett par iterationer stämde det. Ja, då var ju varken justerbord eller mitre track parallellt med klingan så de fick också justeras. 3 timmars skruvande, 0 timmars snickrande.

Stort tack för hjälpen.

Kul att man kunde hjälpa till!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.