Nån som sett en liggande ramsåg av typen som visas i början av denna film, speciellt vid ca 03:40 där dom verkar kunna såga kurvor, hur gör dom det?

http://www.youtube.com/watch?v=byHQxICUR2A

Härligt att se all yrkesskicklighet i övrigt i filmen förresten, jag skulle älska att jobba med nåt sånt där.

Trevlig film!
En 9tons mahognystock levereras... Vad ligger kilopriset på mahogny på?

Ja själva sågen ser ut att sitta på en hållare på vänstersida, sitter säkert en kolv som gör att den går fram och tillbaka. Maniken går nog även att höja sänka och vinkla efter behag medans det man sågar åker på en räls .

Jag skulle tro att det är en excenter som omvandlar kraften från motorn till fram å tillbaka rörelse

Själva fram-och-tillbaka-rörelsen går väl a la ånglok, men hur tusan sågar dom kurvor?
Kan dom vinkla bladet under drift?

bax skrev:
Nån som sett en liggande ramsåg av typen som visas i början av denna film, speciellt vid ca 03:40 där dom verkar kunna såga kurvor, hur gör dom det?

[länk]

Härligt att se all yrkesskicklighet i övrigt i filmen förresten, jag skulle älska att jobba med nåt sånt där.
Ett riktigt hantverk.

bax skrev:
Själva fram-och-tillbaka-rörelsen går väl a la ånglok, men hur tusan sågar dom kurvor?
Kan dom vinkla bladet under drift?

Ja, eller hela sågen..

Tack bax en fantastisk film tycker jag.
Har varit med och renoverat några 22or

Mahognyn i filmen var säkerligen sydamerikansk och dagens pris är väldigt hög om man nu får tag på det vill säga. Och att köpa en hel stock är inte så lätt. Men dagens pris är nog minst 55000 per kubik och det väger ca680 kg per kubik så 727941 kr för 9000 kg som hittat

Men om man vill komma undan billigare så köper man afrikansk det är nog bara halva pengen:)

Pär

Min farfar byggde ekor och roddbåtar. Så många av momenten i filmen har jag varit med om i verkligheten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.