23 678 läst ·
65 svar
24k läst
65 svar
Hjälpmedel för att bära skivor
Jag har ett "vanligt" lyfthandtag från Jula och den fungerar OK för min del. Vill du inte slänga bort 49:- i onödan så får du gärna låna den och testa, jag lär inte behöva den än på några månader. Jag köpte min för några år sedan så det är ett annat märke men gissningsvis i princip samma som den de har idag: http://www.jula.se/barhandtag-for-skivor-169004
Lösningen har kommit!
De testade varianterna hade sina olika fördelar. Gorilla grippern lyfter ovanifrån (krav vid skivsågen). Vanliga lyft tar underifrån och är ergonomiskt bättre än grippern när man ska gå en bit, men funkar ej i skivsågen.
Lösningen blev att köpa en liten men kraftig fyrhjulig byggvagn från hörby bruk+vanligt lyft+gripper. Med vagnen hämtar jag skivor på skivlagret, allmänt lyftade m den vanligt lyften (bla in i snickeriet) och grippern hänger vid skivsågen för det sista lyftet upp. Setupen funkar jättebra. Mkt skönt att kunna ta hur många skivor i taget som man känner för, har hitills tagit ca 600kg på vagnen utan problem.
De testade varianterna hade sina olika fördelar. Gorilla grippern lyfter ovanifrån (krav vid skivsågen). Vanliga lyft tar underifrån och är ergonomiskt bättre än grippern när man ska gå en bit, men funkar ej i skivsågen.
Lösningen blev att köpa en liten men kraftig fyrhjulig byggvagn från hörby bruk+vanligt lyft+gripper. Med vagnen hämtar jag skivor på skivlagret, allmänt lyftade m den vanligt lyften (bla in i snickeriet) och grippern hänger vid skivsågen för det sista lyftet upp. Setupen funkar jättebra. Mkt skönt att kunna ta hur många skivor i taget som man känner för, har hitills tagit ca 600kg på vagnen utan problem.
Går bra! In till snickeriet har jag en dörr där inte kärran går in, så där bär jag in skivorna med lyften (dvs den som tar undertill) - funkar bra.lt1cobra skrev:
Ut från skivlagret gick jag tidigare genom vanlig dörr (när jag bar skivorna en i taget) med hög tröskel. Numera öppnar jag porten, kör in vagnen och lastar i lugn och ro på allt jag vill ha med mig (med porten stängd), sen är det bara att köra ut o stänga porten utan att behöva ställa ner skivor och ha sig. På så vis slipper jag också kyla ut skivlagret genom att ha öppet onödigt länge.
Klicka här för att svara