7 074 läst ·
9 svar
7k läst
9 svar
Våga köra gammal kompressor (rost)?
Har tagit hem en gammal kompressor från 1995 av märke Fini, tillverkad i Italien.
Den hade kärvat ihop pga ingen olja men efter genomgång fungerar den perfekt, tyst är den också.
Är dock orolig för konditionen på tanken. Det var ca 1,5 dl brunaktigt vatten i tanken, inga flagor utan bara brunaktigt.
Är det nåt att bry sig om?
Den har stått ständigt inkopplad i 18 år med ca 1 driftminut varje timme.
Den hade kärvat ihop pga ingen olja men efter genomgång fungerar den perfekt, tyst är den också.
Är dock orolig för konditionen på tanken. Det var ca 1,5 dl brunaktigt vatten i tanken, inga flagor utan bara brunaktigt.
Är det nåt att bry sig om?
Den har stått ständigt inkopplad i 18 år med ca 1 driftminut varje timme.
Tack för svar!
Vet inte riktigt hur långt det ska gå för att en tank skall explodera...
Eller om det är så att eftersom det bara rostar i botten uppstår efter ett tag ett litet hål eller en defekt just där, men inte på det sättet att tanken exploderar som en bomb.
Vet inte riktigt hur långt det ska gå för att en tank skall explodera...
Eller om det är så att eftersom det bara rostar i botten uppstår efter ett tag ett litet hål eller en defekt just där, men inte på det sättet att tanken exploderar som en bomb.
Du kommer säkert isf få genomslag i punkter med pys eller droppläckor, att en sån liten tank skulle haverera så direkt och kraftfullt vid normala tryck är nog mycket osannolikt. Svetssömmar och insvetsade muffar borde vara första frö till såna defekter som smyger sig på.
Hur stor är tanken? Min är på 25L och jag är inte orolig trots att den är äldre. Kritiskt kan det bli om inte övertrycksventilen öppnar som den ska, kan bli, måste inte bli. Brister en svets vid 15 bars tryck blir det nog rent i garaget och är tanken på några hundra liter vill jag inte ens vara i närheten av garaget om det händer.
Men som sagts tidigare märker du det nog genom att det börjar pysa någonstans.
Men som sagts tidigare märker du det nog genom att det börjar pysa någonstans.
Jag tycker nästan inte en kompressor från -95 är gammal... Men visst det är nästan 20 år, men kontrollera bara säkehetsventil så ska det inte va nå bekymmer, dränera tanken ofta. Sen kan man ha lite olja i botten på tanken så rostar det inte så lätt.
Bara man tänker på det, det med oljan, om man tänker sprutmåla.Raukman skrev:
Klicka här för att svara