Första inlägget! :D

Till saken, vi har skaffat en liten primitiv stuga där jag (som för övrigt har handens viktigaste komponent placerad centralt i handflatan) förväntas utföra en massa saker, bygga grejer med andra ord.

Jag behöver batteridrivna verktyg, och funderar på vilket av alla paket som är vettigast. Byggnationerna är väl inga avancerade saker förvisso, men i stil med veranda, byta tak och dylika projekt. Jag har kollat runt lite idag och hittar paket från flera tillverkare (Makita, Bosch, Hitachi, Milwaukee) som alla ser fina ut, men vad ger mig mest valuta för pengarna? Jag lär ju behöva en rekorderlig skruvdragare (slag?), cirkelsåg, sticksåg...men vad mer? Jag ser att många av paketen också innehåller tigersåg, kan det vara användbart någon gång månne?

Tacksam för alla svar!

Jag är nöjd med Makitas 18v serie. Sedan är det upp till dig vad du behöver för verktyg och vilken budget du har.
Börja med en bra skruvdragaren och utöka med det du behöver när du behöver det.
En sak till...det måste inte vara batteri drivet även om det kanske är roligare. Kommer långt med exempelvis en bra fogsvans.

Redigerat:
  • Gilla
erikn81
  • Laddar…
Åk runt o kläm på de stora märkenas skruvdragare, den som ligger bäst i handen köper du o håller dig till de märket, inget märke har de bästa verktyget i alla kategorier, så låt skruvdragaren styra valet,

Finns nakna maskiner att få tag på via tradera till oftast bra priser, köpt minst 2 batterier, själv föredrar ja 3, kan 1 vara i laddaren jämt

• Gilla
erikn81 och 1 till
  • Laddar…
buspojken skrev:
Åk runt o kläm på de stora märkenas skruvdragare, den som ligger bäst i handen köper du o håller dig till de märket, inget märke har de bästa verktyget i alla kategorier, så låt skruvdragaren styra valet,

Finns nakna maskiner att få tag på via tradera till oftast bra priser, köpt minst 2 batterier, själv föredrar ja 3, kan 1 vara i laddaren jämt
Du sa vad jag skulle skriva. Så +1 på nakna maskiner.

Jag skulle säga (edit : minst) två av dom stora 18v batterierna. 3 flashiga amps minst.

Har bara lägenhet och avskyr dom små 1.3ah snickarbatterierna som följde med. Tar slut snabbare än koppen kaffe.

• Gilla
lh59 och 1 till
  • Laddar…
När jag byggde mitt senaste hus använde jag en 10,8V dragare till ca 96% av allt skruvande. Till den hade jag två 1,3Ah-batterier och en entimmas laddare. Räckte utmärkt, aldrig några problem med det.

• Gilla
erikn81
  • Laddar…
Antyder ni att jag inte måste köpa en sjuhelsikes massa elverktyg? :*(

Tack för tipsen! Vanliga handverktyg har jag, bor i villa så ibland måste jag ju fixa nåt här hemma - Shakula har helt rätt, fogsvansen är en väldigt bra uppfinning. Ska se om de har Makita någonstans i närheten så jag kan känna på dem.

Buspojken - det är ju en bra poäng, skruvdragare använder man till mycket.

Kattvovven - yes, 3-4ah batterier är prio.

andersmc: Det enda hyfsade elverktyg jag äger är faktiskt en sån där 10.8V Bosch GSR, jag har haft den i ganska många år och det är helt otroligt hur mycket den fixar - den klarar nästan allt men jag behöver komplettera med en starkare.

Budget...tja, vid 10kkr börjar jag tycka det känns lite mycket, men jag vill ha maskiner av god kvalitet i alla fall.

10 k och va är de för verktyg du söker ? Finns Dewalt/makita/hitatchi/Bosch paket som brukar innehålla cirkelsåg/tiger/skruvdragare/lampa osv för runt 6-7 papp,

Bästa är nog att köpa ett paket med dragare laddare o några batterier, sen jaga nakna maskiner, bäst o billigast

• Gilla
erikn81
  • Laddar…
Är det ungefär likvärdig kvalitet på de märkena? Hur står sig Milwaukee i jämförelse om någon vet? Det är en djungel det här.

erikn81 skrev:
Är det ungefär likvärdig kvalitet på de märkena? Hur står sig Milwaukee i jämförelse om någon vet? Det är en djungel det här.
Personligen har jag dålig erfarenhet av deras dragare och tigersåg (gick sönder hela tiden).

• Gilla
erikn81
  • Laddar…
Med risk för att vara partisk... Satsa på Makita. Började själv med Makita 2007 och har dessa kvar än idag. I batteriväg är de i princip oslagbara då det finns hur många maskiner som helst och det går alltid att fynda nya nakna maskiner billigt. Det finns enstaka märken som kanske har någon bättre maskin i sin serie men om jag ska vara uppriktig så är det Makita som har genomgående bäst kvalité på sina maskiner i deras LXT serie, i det här fallet vill man inte ha massa olika batterier och laddare så en 18v Makita är den mest kompletta man kan välja.
Dock består numera nästan allt annat av de gyllene 3xF (Festool, Flex, Fein) när det kommer till sladdbundna maskiner och användningen av batteridrivna har minskat rejält, är väl mest skruvdragaren. Ibland cirkelsågen när jag vill kapa snabbt på brädgården och tigersågen när någon kvist ska sågas. Vinkelslipen är inte dum heller, plockar hellre fram den när jag ska bara korta av en skruv eller liknande men den ersätter inte sladdburen. Senaste tillskottet är en batteridriven fogspruta, rätt skönt när det är mycket som ska fogas men ska man bara foga lite föredrar jag manuell fogspruta.

• Gilla
erikn81
  • Laddar…
Man får vara partisk, det är nästan en förutsättning, det är ju guld att höra era erfarenheter! Jag måste säga att priserna är ganska överkomliga på (vad det verkar) fina verktyg. Håller de samma kvalitet som den lilla Bosch jag har får man ju ut många år av hobbyfixande ur dem.

Tigersågen kommer användas mer än vad du tror, den är ovärdelig att ha i sin lilla maskinpark.

Jag tycker inte att du ska glömma söka på Tyska Ebay eller Engelska Ebay, för lite fördel av att vara med i EU ska vi väll ändå kunna unna oss:)

• Gilla
erikn81
  • Laddar…
Dodoo skrev:
Tigersågen kommer användas mer än vad du tror, den är ovärdelig att ha i sin lilla maskinpark.

Jag tycker inte att du ska glömma söka på Tyska Ebay eller Engelska Ebay, för lite fördel av att vara med i EU ska vi väll ändå kunna unna oss:)
Tigersåg o cirkelsåg anser ja vara meningslösa att ha i batteri väg, äter batteri ! Dessa funkar bäst som nätdriver

Själv kör ja Dewalt o makita, makita tiger o automatdragare, allt övrigt i Dewalt, aldrig haft anledning och ångra mig

• Gilla
erikn81
  • Laddar…
buspojken skrev:
Tigersåg o cirkelsåg anser ja vara meningslösa att ha i batteri väg, äter batteri ! Dessa funkar bäst som nätdriver

Själv kör ja Dewalt o makita, makita tiger o automatdragare, allt övrigt i Dewalt, aldrig haft anledning och ångra mig
Min bosch gsa 18v-li är mitt bästa trädgårdsredskap (3ah ackar) till rivning hade jag dock valt sladdis med pendel.

• Gilla
erikn81
  • Laddar…
Vill oxå påstå att man ska känna efter vad som ligger bra i handen...samt satsa på ett o samma märke.
Jag har ett Makita skruv och slagdragare(BDF456 och BTD146) som jag är grymt nöjd med.
Makita är väl i skrivandets stund i särklass störst gällande mångfalden av "nakna" maskiner, om dom är bäst?? Ja, det beror på vem du frågar....ett stort plus är deras 22min laddning på 3Ah accar vilket borgar för att du nästan aldrig är strömlös....

Edit: Välkommen till detta eminenta forum, det blir både lärorikt och dyrt... ;)

Redigerat:
  • Gilla
erikn81
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.