6 242 läst ·
28 svar
6k läst
28 svar
Rikt/planhyvel med vändbara skär
Sida 1 av 2
Om man köper en rikt/planhyvel som har vändbara skär, går det då att byta till vanliga, slipbara skär om man vill?
Jag var och tittade på en hyvel med just såna skär, och dom var kanske 1 mm tjocka (eller mycket tunna i alla fall). När en sida är slö vänder man på skären, då andra sidan också har egg.
Som jag förstått det ska såna skär inte vara slipbara (?!).
Jag hade nog provat att bryna dem i alla fall, men funderar på om man i stället skulle köpa riktiga skär i stället. Det verkar ju finnas både i snabbstål, kolstål och hårdmetall.
Jag var och tittade på en hyvel med just såna skär, och dom var kanske 1 mm tjocka (eller mycket tunna i alla fall). När en sida är slö vänder man på skären, då andra sidan också har egg.
Som jag förstått det ska såna skär inte vara slipbara (?!).
Jag hade nog provat att bryna dem i alla fall, men funderar på om man i stället skulle köpa riktiga skär i stället. Det verkar ju finnas både i snabbstål, kolstål och hårdmetall.
Om dom inte går att slipa är vändbara stål väl bara jobbigt, då man hela tiden måste köpa nya stål. Dom kan väl inte hålla skärpan så värst länge. Vet inte om det är Hss-stål eller kolstål på dom vändbara, men det var då inte hårdmetall i alla fall.
Varför går dom inte att slipa förresten? Är det någon slags härdning, likt tandspetshärdade sågar? Stålen såg ut som på min gamla hyvel bara att dom var mycket tunnare.
Varför går dom inte att slipa förresten? Är det någon slags härdning, likt tandspetshärdade sågar? Stålen såg ut som på min gamla hyvel bara att dom var mycket tunnare.
Redigerat:
Nog är väl vässbara stål att föredra skulle man tycka, annars blir det ju dyrt i längden t.om. med dubbelsidiga. Annars har jag sett folk som vässer sådana stål också fastän det inte ska gå, kan göras ca 2ggr ungefär så man får då iaf. lite mera ur dom.
Kostar det pengar medan du slipar och postar hyveln så blir det nog klart billigare med vändskär. D.v.s för dem som använder hyveln yrkesmässigt.
Har man inte väldigt gott om tid alternativt tycker det är roligare att hyvla än att slipa och posta så är vändskär också att föredra. Dessutom tycker jag att, så länge man inte gör något dumt, så håller stålen skärpan ganska länge vid hobbybryuk. Utan att ha provat (har själv enbart använt HSS) så gissar jag att vändskärsstål dessutom kan hålla längre än HSS. För egen del så hade jag hellre tagit den extra kostnaden och sluppit mecka lika mycket med slipning och postning.
Har man inte väldigt gott om tid alternativt tycker det är roligare att hyvla än att slipa och posta så är vändskär också att föredra. Dessutom tycker jag att, så länge man inte gör något dumt, så håller stålen skärpan ganska länge vid hobbybryuk. Utan att ha provat (har själv enbart använt HSS) så gissar jag att vändskärsstål dessutom kan hålla längre än HSS. För egen del så hade jag hellre tagit den extra kostnaden och sluppit mecka lika mycket med slipning och postning.
Ok. Men är det något speciellt stål i vändskär som gör att dom håller längre?
Stålen i hyveln jag tittade på kändes slöa, och dom hade (enligt säljaren) inte använts så mycket. Men det kan hända att det inte stämde.
Stålen i hyveln jag tittade på kändes slöa, och dom hade (enligt säljaren) inte använts så mycket. Men det kan hända att det inte stämde.
Precis. Priset för en uppsättning stål med vändskär verkar vara ungefär samma som slipbara stål. Vändskären kan man förstås använda två gånger (då de har två eggar), men det borde ändå bli dyrt i längden. Om nu inte stålen håller skärpan väldans mycket längre än vanliga stål.DennisCA skrev:
Precis samma för mig. Jag kan förstå att vändskär är enkelt om det inte är hobbybruk och man vill slippa slipa. Då kan man bara slänga skären och montera in nya då dom blivit slöa. Man slipper tiden att slipa, men man måste förstås ändå posta stålen efteråt.DennisCA skrev:
Men för mig personligen kan jag bryna stålen för hand (tills dom blivit väldigt slöa). Det tar inte så mycket mer tid än att sprätta upp en ny förpackning stål. Därefter måste man ju ändå montera och justera in dem (posta), oavsett om det är nya eller gamla stål man ska montera. Så jag ser inte någon större vinst för mig.
Om det ska vara någon vits med vändskär, antar jag dom har ett bättre stål som håller skärpan betydligt längre. Men jag får väl testa. Det borde gå att montera vändskär i min gamla Scheppach också.
Redigerat:
Den stora fördelen med olika lösningar med vändskär handlar inte om slipning utan att postning av stål går snabbt. På ett par minuter kan man ha nya vassa stål i maskinen och produktionen kan fortsätta.
Det går utmärkt att skärpa vändskären så till vida att man får dem vassa igen. Problemet är att man riskerar att slipa eggarna olika mycket vilket gör att när skären monteras (fast, utan justermöjlighet) i kuttern så hamnar de på fel nivå. Har man en schyst rikthyvel där man kan justera kuttern i förhållande till utmatningsbordet är det inget problem så länge man slipar skären helt jämt.
Skärper man endast stålen lite försiktigt för hand gissar jag att du kan göra det ett par gånger innan problemet med ojämnt slipade skär blir ett faktiskt problem.
Det går utmärkt att skärpa vändskären så till vida att man får dem vassa igen. Problemet är att man riskerar att slipa eggarna olika mycket vilket gör att när skären monteras (fast, utan justermöjlighet) i kuttern så hamnar de på fel nivå. Har man en schyst rikthyvel där man kan justera kuttern i förhållande till utmatningsbordet är det inget problem så länge man slipar skären helt jämt.
Skärper man endast stålen lite försiktigt för hand gissar jag att du kan göra det ett par gånger innan problemet med ojämnt slipade skär blir ett faktiskt problem.
Jag undrar om vi pratar om olika saker.. Hyveln jag tittade på måste man posta bladen när man sattit i nya. Precis som med vanliga standardblad. Enda skillnaden är att dom är tunnare och har en egg på båda sidor, i stället för bara på ena sidan, som vanliga hyvelstål.
Kan det vara så att du tänker på en sån där specialkutter med massor av hårdmetallskär? Som på en fräsmaskin?
Kan det vara så att du tänker på en sån där specialkutter med massor av hårdmetallskär? Som på en fräsmaskin?
Redigerat:
Ah, det är alltså inte stål med någon form av spår eller hål för att alltid få dem exakt positionerade radiellt i kuttern?
Tror mig ha sett någon Elektra Beckum-hyvel som haft väldigt tunna stål. Är det sådana det gäller går de säkert utmärkt att slipa. Beroende på typ av stål måste man givetvis anpassa slipmetoden därefter.
Tror mig ha sett någon Elektra Beckum-hyvel som haft väldigt tunna stål. Är det sådana det gäller går de säkert utmärkt att slipa. Beroende på typ av stål måste man givetvis anpassa slipmetoden därefter.
Måste man posta vändskär? (ursäkta en oinsatt med gamla hyvlar) jag har fått för mig att det är fasta positioner på stålen då deras mått alltid är samma. Så är det iaf på tex hammers hyvel med små vändskär
Edit: ser att jag svarade på en ouppdaterad sida, svaret fanns redan i tråden
Edit: ser att jag svarade på en ouppdaterad sida, svaret fanns redan i tråden
Redigerat:
Hmm.. Nu blev jag osäker. Det kan ha varit några hål på extraskären jag såg. Men måste nog vara dit och kolla igen.phl skrev:
Om det är så fattar jag hur du menar. Det finns förstås någon pigg i bladhållaren, som passar i hålen i skäret, som håller skäret på plats så att det alltid kommer att sticka ut lika långt. Så kan det förstås vara.
Om det är så slipper man förstås både slipa och posta stålen när man sätter i nya.
När jag tänker efter så borde ju justerskruven i botten på bladhållaren antingen saknas, eller vara neddragen i botten för att inte trycka på den andra eggen. Och då går det förstås inte heller att justera bladen. ;-)
Måste nog vara dit och ta en ny titt, då jag nu blev nyfiken på hur det ser ut och fungerar.
Men jag tror nog ändå att jag ska satsa på slipbara blad, då det nog blir dyrt att ofta behöva köpa nya blad för en hobbysnickare. Men jag ser att t.ex. Clas Ohlson säljer Hss-blad. Då det får nog bli något sånt.
Redigerat: