Jag ska såga 1.5mm fyrkantsstål med hyfsat hög precision.

Bäst vore om jag kunde använda mig av min gersåg Bosch PCM 8s.

Kan detta funka om jag bytar klinga såklart och vad för klinga ska jag då använda mig av? Länka gärna !

Borde vara en väldigt fintandad klinga, helst en tand alltid i ingrepp.

Men 1,5 mm, det är ju bara tråd, hur ska du spänna fast den så den inte bara böjer sig?

Protte

Skall du såga mycket? Det blir överraskande bra med en handjagad gersåg med metallblad.

Jag sågade mycket liknande profiler när jag byggde mitt balkongräcke. Köpte en fulsåg för ändamålet, nämligen en Rage kanske (utan slide) samt några klingor. Sågen har ett för ändamålet lämpligare varvtal. Köpte den från Storbritannien.

Nu blir man ju nyfiken, ett balkongräcke i mm grovt fyrkantstål, har du en bild? Det låter ju häftigt.

AskeHolst skrev:
Nu blir man ju nyfiken, ett balkongräcke i mm grovt fyrkantstål, har du en bild? Det låter ju häftigt.
Det är väl tjockleken på godset som menas. Inte hela gyrkantsprofilen. Antar jag.

Fyrkantstål har min värld kvadratisk profil, rektangulär profil hade jag kallat plattstål. Men det är säkert bara jag som är petig.

Ska du såga mycket kanske det vite värt att hitta någon med en kallbandsåg sedan hur stor precision? Vad är det för mått på profilen då jag antar att tjockleken är 1,5mm.

Underskatta inte att såga med cirkelsågen eller tigersågen ;)

AskeHolst skrev:
Fyrkantstål har min värld kvadratisk profil, rektangulär profil hade jag kallat plattstål. Men det är säkert bara jag som är petig.
Fyrkantsstång är kvadratiska
Medans plattstång är rektangulära, kallas även plattjärn.

Sen har du konstruktionsrör i kvadratisk, rektangulär eller rund form.
Kallas vkr och kkr för dom förstnämnda och bara rör för det sistnämnda.

Tror att ts ska kapa fyrkantsrör med godstjocklek 1,5mm dvs

Inte ens när man jobbar med stål håller man reda på handelsnamnen för dom olika sorterna mer än h,u, i, pl, kkr/vkr,rör

• Gilla
Tim Eklund och 1 till
  • Laddar…
Tolkade det lite som Lutte, då måttet 1,5mm så lär RBK syfta på godstjockleken på någon form av konstruktionsrör.

Mitt balkongräcke tillverkades för övrigt i formrör samt fyrkantsstång och ser ut så här:

racke2.jpg

• Gilla
tobbe9012 och 2 till
  • Laddar…
Fyrkantsrör låter fel men det det heter det kanske :-). Godstjocklek 1.5mm. Mindre än 30 kap.. Tänkte investera i klinga men gärna inte mer. Gerlåda med bågfil blir ok men jag är lat :-)

En vanlig vinkelslip med kapskiva fungerar bra om du är stadig på handen.;)
Spänn fast grejorna och håll kapen med båda händerna.

• Gilla
Roffe_k och 1 till
  • Laddar…
Finns billiga kapstativ att hitta ibland för några hundra, där man kan spänna fast sin vinkelslip och få sig en sorts kapsåg för stål och sten. Använt min väldigt mycket, bra när man inte duger till att kapa rakt med vinkelslipen för hand.

Har tyvärr kapat alldeles för mycket marksten med den så 230-slipen som sitter i den är helt slut i lagret, vobblar så jag inte vill använda den längre. Måste ta mig för att skruva isär och försöka byta.

Upp med tråden ! Här ska sågas metall...
Känner inte för att det ska spruta gnistor överallt så antingen en kallbandsåg eller en handjagare, troligast det senaste.

Har kollat på Biltemas, som ser ut att vara tillverkad i samma fabrik som den verktygsboden säljer, fast de säljer metallblad och har den i lager så lutar åt att jag köper den därifrån.

Innan jag gör ett onödigt köp som jag senare ångrar så tänkte jag kolla med er andra verktygstokar, upp till 2000:- kan jag tänka mig att lägga men mindre är bättre då den inte kommer användas särskillt mycket ! Beställa från tyskland/england ser jag inte som några problem.

Redigerat:
  • Gilla
RBK
  • Laddar…
Jag hade nog byggt en såglåda i trä och sedan kört med tigersåg med metallblad.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.