Hej

Min högtryckstvätt från Nilfisk (c125) har börjat bete sig konstigt sista månaden. Den "pulserar"/hackar när den står i standby; alltså att allt är kopplat men man håller inte avtryckaren inne. Kan inte se att den läcker dock. Brukar ha den inomhus på vintern men missade den i garaget par dagar förra året (var minusgrader där emellanåt)

Tvätten är ca 3 år gammal.
Vattenflödet in i tvätten är detsamma som för 3 år sedan.

Vad kan man kontrollera själv och åtgärda utan för mycket kunskap samt vart hittar man ev. reservdelar ?

/M

I
Jag vågar mig på en gissning. Det bör finnas en backventil som ska hålla trycket uppe och resultera i att motorn inte startar, släpper den igenom startar maskinen, bygger upp trycket och stoppar osv .Samma effekt bör man få om spolhandtaget läcker lite. En sak att kolla kanske är om det finns en ratt att ställa trycket med, den bypasar om man vill ha lägre tryck, den kan också läcka igenom. Men det är som sagt bara gissningar.
Det kan vara så enkelt som att en rengöring behövs.

Redigerat av moderator:
Ratt att ställa trycket på finns inte. Har inte märkt att handtaget läcker heller. Frågan är väl egentligen hur lätt det är att dela och öppna tvätten samt vart man hittar reservdelarna också. Skulle kanske börja med att kolla filtret som sitter på inloppet så det inte är igenkalkat (har hög kalknivå här).

I
mortimer skrev:
Ratt att ställa trycket på finns inte. Har inte märkt att handtaget läcker heller. Frågan är väl egentligen hur lätt det är att dela och öppna tvätten samt vart man hittar reservdelarna också. Skulle kanske börja med att kolla filtret som sitter på inloppet så det inte är igenkalkat (har hög kalknivå här).
Nej jag såg det i manualen sen, tydligen ställer man trycket med munstycket.
Har du hög kalkhalt kan det ju vara det som är problemet i pumpen. Om du blanda avkalkningsmedel i en spann och låter pumpen suga i sig det, vänta en stund och kör om och om igen tills spannen är tom så kanske det löser sig.
Dit jag länkade säljer väl delar, och det finns säkert många fler som gör det. Men hitta en fysisk butik kan nog bli svårare, och dyrare.

I
Hoppas det inte gör något om jag lånar tråden till lite OT.
När jag läste i manualen såg jag det här,
" This high pres-
sure washer is
only allowed to be
connected with
the drinking water
mains, when an appropriate
backfl ow preventer has been
installed, "

Ganska logiskt egentligen, men vad gäller i Sweden? Jag har aldrig läst några sådana regler. Det enda jag vet är att man får inte släppa vatten tillbaks ut i stammen. Men jag har ingen backventil för att förhindra det vid ett ev fel på högtryckspumpen, har ni?

Ska testa ditt tips Ion och se om det löser något. Även rengöra inloppsfiltret.

Jag har en backventil direkt efter vattenmätaren så blir det fel på högtrycken så börjar det väl spruta i köket.....

I
MathiasS skrev:
Jag har en backventil direkt efter vattenmätaren så blir det fel på högtrycken så börjar det väl spruta i köket.....
Den enda jag har sitter på varmvattenberedaren. Men en backventil på vattenutkastet borde vara standard även om man inte har högtryckstvätt. Faktiskt mer befogat att ha för att man har trädgårdsslang.
Den lilla volymen som kan tänkas läcka tillbaka från en högtryckstvätt stannar nog i slangen. Men slangen kan vara ett problem. Tänk en slang som är vattenfylld som hänger en tid i för legionellabakterier gynnsam temperatur, och så öppnas ventilen, tror inte bakterierna bryr sig värst på att trycket ökar, men porten ut till vårt vattensystem öppnas samtidigt.
Sen hänger det på var vattnet tappas först, i duschen eller i rabatten, om man ska slippa utsättas för risken.
Tror faktiskt jag ska inhandla och montera backventiler, kanske mest för att jag får nåt udda att göra.:p

• Gilla
Hempulare
  • Laddar…
Det hjälpte dessvärre inte att spola igenom med Kalkosan; fick stå under natten. Satt lite kalk i filtret men inga mängder.
Filmade kvällens resultat också (man får skruva upp volymen en del):

http://youtu.be/ibMPyXKSg5E

I
Trist, då hjälper nog bara att dela den.:(

ion skrev:
Den enda jag har sitter på varmvattenberedaren. Men en backventil på vattenutkastet borde vara standard även om man inte har högtryckstvätt. Faktiskt mer befogat att ha för att man har trädgårdsslang.
Den lilla volymen som kan tänkas läcka tillbaka från en högtryckstvätt stannar nog i slangen. Men slangen kan vara ett problem. Tänk en slang som är vattenfylld som hänger en tid i för legionellabakterier gynnsam temperatur, och så öppnas ventilen, tror inte bakterierna bryr sig värst på att trycket ökar, men porten ut till vårt vattensystem öppnas samtidigt.
Sen hänger det på var vattnet tappas först, i duschen eller i rabatten, om man ska slippa utsättas för risken.
Tror faktiskt jag ska inhandla och montera backventiler, kanske mest för att jag får nåt udda att göra.:p
Jag tror inte heller det är något problem utan backventil, men det är (var) krav på det i stockholms kommun så jag satte dit en för tio år sedan.

Jag hade samma problem som du har med en Kärcher för ett par år sedan. Efter lite googlande så visade de sig att det var toppen till pumphuset som hade frusit sönder. De var inget man såg med blotta ögat utan det var någon kanal i den som hade spruckit, och som tidigare personer skriver så kan den då inte hålla trycket uppe utan kör korta stunder för att hålla trycket uppe. Vilket upplevs som ryckig gång, men när man väl börjar spruta så går den klockrent. Bästa är att ta isär den och försöka kolla om man kan se någon del där det läcker eller som ser trasig ut. Annars skulle jag vända mig till någon serviceverkstad och prata med dem vilken/vilka reservdelar som kan tänkas bytas. Här finns lista på dem, https://www.nilfisk-alto.se/sv/service/Documents/Serviceverkst%C3%A4der%20gemensam%20-%202014-07-07.pdf . De är ganska enkla maskiner, så med en skruvmejsel och nån timme så har man bytt de flesta delar. Har för mig att till kärchern så kostade toppen typ 250kr eller så, dvs betydligt mycket billigare än en ny tvätt. Och inte minst miljövänligare.

Hittade även en sprängskiss på maskinen:
http://my.nilfisk-advance.com/Parts/Data/pdf/Part%20List%20UK%2037111.pdf

OM jag får gissa fritt, och inte meckat isär den så tror jag att de tär del 12,CYLINDER BLOCK alt del10 START STOP SY STEM KIT, som bråkar. Möjligtvis att det räcker med att ta isär del 10 och rengöra smörja upp den.

Lycka till
//Tobben

• Gilla
Nr20
  • Laddar…
I
Eller backventilen #15.
Du kan ju prova något jag satt och tänkte på, men har aldrig provat själv. Om du kör igång pumpen normalt, spolar lite och sen släpper handtaget, stänger ventilen till vattenutkastet och provar klämma ihop slangen med fingrarna. Känns det då som den andas i takt med att maskinen startar och stoppar, då tror jag bestämt att det är backventilen. Skulle den istället öka gångtiden och slangen sugs ihop bör det vara läcka nånstans.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.