Jag är ute efter en gersåg både för lite grövre snitt men även för lister, ramar mm så precision är viktigt.
Samtidigt vill jag kunna såga stycken runt 90mm och då blir sågarna helt plötsligt dyrare.
Min fråga är hur viktigt det är med att sågen klarar större dimensioner om man inte sågar sånt hela tiden? Jag tänker att man skulle kunna såga genom halva virket (tex 90x90), vända 180 grader och sedan fortsätta genom snittet. Det förutsätter ju bra precision men det kanske finns fler alternativ som är överkomliga.
Tänker jag rätt nu?

För egen del kan jag säga att jag tycker det är skitirriterande att behöva kapa två gånger även om det är sällan man jobbar med så grovt virke. Ett annat skäl till att en såg med 10 eller 12" klinga är trevligt är att kapaciteten på bredden också ökar, på sågar med glidarm. Mycket bra att ha.

Bra kapgersågar är inte billiga, men också något man använder hela livet.

Jag hade ungefär samma funderingar. Jag vill ha precision samtidigt som jag vill kunna kapa upp till 90x90. Jag har länge gått och sneglat på en Kapex men även om den nu är det bästa som finns i denna kategori så är jag lite tveksam till om den verkligen är prisvärd. Efter att ha läst en artikel i Fine Woodworking så fick jag upp ögonen för att det även finns stora sågar utan slide och det verkar vara just sliden som kostar endel.

http://www.byggahus.se/forum/verkty...sag-med-precision-utan-slide-gcm-12-jl-2.html

Jag kom till skott och köpte en GCM 12 JL för ett tag sedan. Jag fick en deal på 4995:- på Hornbach vilket är en viss skillnad mot de 12 000:- man får lägga på en Kapex. Jag har inte hunnit såga särskilt mycket ännu, därav avsaknaden av recension i den andra tråden. Men sågen verkar riktigt lovande och har den kapacitet jag tycker mig behöva. Vid raka snitt klarar den 75 x 200 alternativt 100 x 150 med den inbyggda distansen.

Hur är dammhanteringen på en GCM12JL?

badtastex skrev:
Hur är dammhanteringen på en GCM12JL?
Som sagt så har jag inte testat jättemycket ännu men första intrycket är att det ivarjefall är klart bättre än på min gamla DW 777. I och med att den inte har slide så drar man ju aldrig bort klingan från utsuget som man gör annars. Jag skulle tro att sliden bidrar starkt till detta problem som de flesta sågar har. Sedan är ju konstruktionen generellt sådan att dammhanteringen aldrig kan bli riktigt bra på en kap-ger.

Håller med MathiasS, att kapa två gånger är ruskigt irriterande särskilt om man ska gera. Tar tid och är svårt att få så bra som jag vill ha resultatet.
Köp med stor klinga och glidfunktion du kommer inte att ångra dig även om det svider i plånboken när du ska slanta upp. Förr eller senare ska du plötsligt bygga något grövre och då är det ledsamt att ha köpt för liten maskin.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.