K_arlstrom skrev:
Upp med tråden ! Här ska sågas metall...
Känner inte för att det ska spruta gnistor överallt så antingen en kallbandsåg eller en handjagare, troligast det senaste.

Har kollat på Biltemas, som ser ut att vara tillverkad i samma fabrik som den verktygsboden säljer, fast de säljer metallblad och har den i lager så lutar åt att jag köper den därifrån.

Innan jag gör ett onödigt köp som jag senare ångrar så tänkte jag kolla med er andra verktygstokar, upp till 2000:- kan jag tänka mig att lägga men mindre är bättre då den inte kommer användas särskillt mycket ! Beställa från tyskland/england ser jag inte som några problem.
Vart i Norrbotten bor du? Kan kanske bistå med bandsåg.

Annars gör som pelpet sa

• Gilla
K_arlstrom
  • Laddar…
Lutte skrev:
Vart i Norrbotten bor du? Kan kanske bistå med bandsåg.

Annars gör som pelpet sa
Väldigt generöst av dig, men jag känner att det är färdiglånat :)

K_arlstrom skrev:
Väldigt generöst av dig, men jag känner att det är färdiglånat :)
Ingen maskin man lyckas låna hem om man nu inte har egen lastmaskin och dylikt ;).

Men om du bor nära laitis så ska dom ha en liten bandsåg för stål, dom funkar jäkla fint men minns it vad dom kostade

• Gilla
Pricken78
  • Laddar…
Lutte skrev:
Ingen maskin man lyckas låna hem om man nu inte har egen lastmaskin och dylikt ;).

Men om du bor nära laitis så ska dom ha en liten bandsåg för stål, dom funkar jäkla fint men minns it vad dom kostade
Haha såpass ! Beställde just en Evolution rage3-B, 50x80mm med 3mm gods ska den klara i 45*°, om den skär ihop får jag kanske hälsa på dig med en bullängd ändå :)

K_arlstrom skrev:
Haha såpass ! Beställde just en Evolution rage3-B, 50x80mm med 3mm gods ska den klara i 45*°, om den skär ihop får jag kanske hälsa på dig med en bullängd ändå :)
Med hårdmetalsklinga kapar du garanterat det, men var i ett oömt utrymme för man får viss gnistbildning samt att spånen blir jäkligt varma.

Vi har en cirkelsåg för metall och den är mycket otrevlig att använda pga oljudet och dom där spånen bränner fast i huden hela tiden

Bästa svaret

Köp en klinga anpassad till materialet till din kapsåg så blir det jättebra. Finns både för alu/plast liksom för stål/plåt. Minns tyvärr inte namnet på den sista klingan, har ett nummer då den är anpassad för stål.

Jag har sågat mängder med tunnplåt, fönsterbleck, spirorör upp till 200 mm diameter (ja då måste man snurra på spirot för att det skall fungera).
Snygga snitt, framför allt helt vinkelräta och raka, snabbt och säkert. På med långärmad tröja, heltäckande skyddsglasögon och hörselskydd bara så går det bra.

Tycker detta är överlägset alla andra sätt att kapa stål på (bågfil, plåtklippare, vinkelkap och så vidare).

• Gilla
RBK
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.