11 885 läst ·
20 svar
12k läst
20 svar
Såga fyrkantsstål
Vart i Norrbotten bor du? Kan kanske bistå med bandsåg.K_arlstrom skrev:Upp med tråden ! Här ska sågas metall...
Känner inte för att det ska spruta gnistor överallt så antingen en kallbandsåg eller en handjagare, troligast det senaste.
Har kollat på Biltemas, som ser ut att vara tillverkad i samma fabrik som den verktygsboden säljer, fast de säljer metallblad och har den i lager så lutar åt att jag köper den därifrån.
Innan jag gör ett onödigt köp som jag senare ångrar så tänkte jag kolla med er andra verktygstokar, upp till 2000:- kan jag tänka mig att lägga men mindre är bättre då den inte kommer användas särskillt mycket ! Beställa från tyskland/england ser jag inte som några problem.
Annars gör som pelpet sa
Verktygstokig
· Norrbotten
· 892 inlägg
Verktygstokig
· Norrbotten
· 892 inlägg
Haha såpass ! Beställde just en Evolution rage3-B, 50x80mm med 3mm gods ska den klara i 45*°, om den skär ihop får jag kanske hälsa på dig med en bullängd ändåLutte skrev:
Med hårdmetalsklinga kapar du garanterat det, men var i ett oömt utrymme för man får viss gnistbildning samt att spånen blir jäkligt varma.K_arlstrom skrev:
Vi har en cirkelsåg för metall och den är mycket otrevlig att använda pga oljudet och dom där spånen bränner fast i huden hela tiden
Bästa svaret
Medlem
· Västra Götaland
· 1 710 inlägg
Köp en klinga anpassad till materialet till din kapsåg så blir det jättebra. Finns både för alu/plast liksom för stål/plåt. Minns tyvärr inte namnet på den sista klingan, har ett nummer då den är anpassad för stål.
Jag har sågat mängder med tunnplåt, fönsterbleck, spirorör upp till 200 mm diameter (ja då måste man snurra på spirot för att det skall fungera).
Snygga snitt, framför allt helt vinkelräta och raka, snabbt och säkert. På med långärmad tröja, heltäckande skyddsglasögon och hörselskydd bara så går det bra.
Tycker detta är överlägset alla andra sätt att kapa stål på (bågfil, plåtklippare, vinkelkap och så vidare).
Jag har sågat mängder med tunnplåt, fönsterbleck, spirorör upp till 200 mm diameter (ja då måste man snurra på spirot för att det skall fungera).
Snygga snitt, framför allt helt vinkelräta och raka, snabbt och säkert. På med långärmad tröja, heltäckande skyddsglasögon och hörselskydd bara så går det bra.
Tycker detta är överlägset alla andra sätt att kapa stål på (bågfil, plåtklippare, vinkelkap och så vidare).
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden