Jag går i kompressortankar, och har hittat på en gammal atlas copco LX108 på nätet som har gått 3000 minuter = 50h. Modellen är från 1990. 10 bars tryck, 200 l/m.
Är det ett vettigt köp, eller är det smartare att köpa en modern kompressor?
En kompressor är ju en kompressor, men den får ju gärna vara hyfsat tyst också.
Är det ett vettigt köp, eller är det smartare att köpa en modern kompressor?
En kompressor är ju en kompressor, men den får ju gärna vara hyfsat tyst också.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingnen erfarenhet av modell eller märke men Atlas Copco är väl "proffssegmentet" så det kan väl inte bli fel. Är den gammal kan man väl tänka sig att gummi/slitdelar kan behöva bytas ut men den är ju inte heller använd så mycket.
För att avgöra om det är ett bra köp behövs ju även en prisuppgift...
För att avgöra om det är ett bra köp behövs ju även en prisuppgift...
Den låg ute för 1500:- men jag hade hoppats på att kunna pruta ner den en bit under tusenlappen. Fast för en tusenlapp får man ju en ny leksakskompressor från jula som säkert funkar minst lika bra för mina behov. Det jag framförallt är oklar på är vad det är för praktisk skillnad på en lågpriskompressor och en proffskompressor. Skiljer sig ljudnivån t.ex.?
En kompis har en gammal Atlas Copcokompressor, givetvis med ASEA elmotor. Är väl från tidigt 80-tal. Om man jämför med andra kompressorer folk har är ju denna i en klass för sig. Behöver man reservdelar så är det ju bara att beställa, alla delar finns. Topplockspackningar, kolvringar, manualer, sprängsskisser, kopplingsscheman etc. Dessutom är den ju snygg 
Ljudnivån är svår att avgöra... tycker alla kompressorer låter vansinnigt
Ljudnivån är svår att avgöra... tycker alla kompressorer låter vansinnigt
Om du är ute efter en tyst kompressor så kan jag rekommendera Duabs ljudsvaga modeller. Jag har den stora och den är verkligen tyst i jämförelse med Jula/Biltemamodellerna. Den avgivna luftmängden är dock lägre än den AC du hittat. Mitt tips är att åka och kika på den och höra om den går tillräckligt tyst för din smak. Du borde även kunna bedöma skick och om det finns missljud på plats. 1500 känns väl ganska billigt men pruta vill man ju alltid för att känna att man gjort ett kap.
Lycka till!
Lycka till!
Medlem
· Norrbotten
· 585 inlägg
Den där femhundringen har du igen flera gånger om.
Jag köpte en atlas copco kompressor med 250 lit tank, två steg, 5,5kw om jag minns rätt. Detta till hobbygaraget men det hade räckt till alla tio garagen i byggnaden. Tror jag köpte den för 5-8000kr, stor som en tvåsitssoffa
Jag köpte en atlas copco kompressor med 250 lit tank, två steg, 5,5kw om jag minns rätt. Detta till hobbygaraget men det hade räckt till alla tio garagen i byggnaden. Tror jag köpte den för 5-8000kr, stor som en tvåsitssoffa
Klicka här för att svara