Byggahus.se

Dts 400 med RO 90 eller RO 150?

1. S
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Vi har nyligen flyttat in i vårt första hus och behöver börja bygga en maskinpark. Det är inget renoveringsobjekt direkt men finns lite att göra. Det som ligger i pipen just nu är slipning av 2 furutrappor (ta bort den lilla lack som finns kvar för att olja och måla), dörrar och torrfoder (för ommålning), parkettgolv (hyr in maskin för stora ytan men tänkte ta hand om hörnen själv), spacklade vägar (ifyllnad, en undersökning) samt lite andra lister.

Jag har bestämt mig för en Festool DTS 400 eq men tycker ni jag ska komplettera med en Rotex 90 eller Rotex 150 i första hand? Har valt Festool framförallt för dammupptagningsförmågan och avverkningen.

Har dock begränsad erfarenhet av slipning så haft svårt att avgöra vilka av dessa två Rotex jag kommer använda mest. Vad är er åsikt?

Har ni rekommendation på lämplig dammsugare till detta blir jag ännu gladare!:)

2. Manberg
    Medlem · Nivå 8
    Om det nu är främst trappor så absolut RO 90 då kommer du åt i hörnen. Jag använde både RO 90 och RO 150, slipade ändå för fint och nu är det halt istället..

3. S
    Medlem Nivå 1
    Först tänkte jag det också men efter att ha läst på lite så har jag tänkt mig att köpa en separat hörnslip i form av dts 400. Den verkar ha bättre dammupptagningsförmåga än RO 90 med deltaslip och det känns som att det blir en hel del hörn. Tänkte även låta den agera som planslip de få gånger det behövs.

Har jag tänkt rätt eller är RO 90 bättre än DTS 400 på hörn?

4. Manberg
    Medlem · Nivå 8
    Ah, läste fel! Jag har inte provat 400:an, många verkar älska den, men baserat på det jag kört så skulle jag ta RO 90:an istället, varför? För att man utnyttjar papper och slipplatta enormt mycket bättre. Det sliter en del på papperet när man kör hörn, även på plattan. Men iom att plattan och papper är symmetriskt trekantiga så roterar du bara papperet så får du ett fräscht hörn att jobba med igen! Papper håller alltså tre gånger längre om man kan säga så.

Sedan finns det att köpa till en förlängare till RO 90 som gör att du kommer åt ännu bättre i hörn.

Utöver det så får du en lätt och behändig oscillerande slip som har tillräckligt bra uppsugningsfömåga. Nackdelen med rotex är att de är rätt så osköna att köra en längre tid.

• Laddar…
  5. Manberg
    Medlem · Nivå 8
  6. S
    Medlem Nivå 1
    Ja, när det gäller DTS 400 vs. RO 90 med Delta så upplever även jag DTS 400 som bättre, därför var det beslutet lättast att ta.

Så tillbaka till grundfrågan, hur ser ni på RO 90 vs. RO 150 när det gäller användning (exklusive Deltaslipfunktionen)? Klarar man sig med 90 och kan därmed spara några tusen eller är RO 150 mer användbart?

7. S
    Medlem Nivå 1
    Kan meddela att det hittills blivit inköp av en RO 90 och en DtS 400. Fick de till bra pris begagnat så kan sälja dem till ungefär samma peng om de inte kommer till användning. Har även funderat på att skaffa en enklare 150 som komplement men budget håller inte för det just nu. Nu ska slipper inhandlas istället.

Återkommer med reflektioner kring behovet när jag väl börjat använda dem