Runt förra omgången hjulskiften köpte jag två Ingersoll Rand muttermaskiner, men jag hade ingen vettig kompressor att dra dem med. Nu har jag det.

Den lilla gick fint, men på två muttrar gick den bet. Men när jag skulle ge mig på dem med den större maskinen fick jag inte på hylsorna på maskinen. Okulärt ser de likadana ut. Båda anger 1/2" drivtapp. Den ena fungerar. WTF?

Är det här vanligt? Vad ska jag ta mig till? Att returnerar maskinen är tyvärr rätt knepigt då jag köpte den online i USA.

Det sitter ingen spärr som gör att du inte får på hylsan ??
Vet att det kan finnas en slags spärr på en del hylsnycklar som man får trycka in uppifrån , annars så släpper inte hylsan från tappen när man ska ta bort den.

Det låter som handhavandefel. Ta fram ett skjutmått och mät på drivtapparna på båda maskinerna. Ta bilder och posta här. Ofta finns det en spärr så att hylsorna inte skall ramla av hur som helst. Den spärren kan spöka.

IMG_3135.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_3136.jpg
Skapa konto

Det sitter en metallring runt en gummiring längst fram. Jag förmodar att de syftar till att hålla fast hylsan, men jag upplever inte att det är den som tar stopp. Jag kanske borde försöka få av den och försöka igen.

Jag har inga bra verktyg för att mäta tapparna, men om jag sätter skjutmåttet tight runt den stora maskinen och flyttar till den mindre blir det glapp.

Men om du har ett skjutmått är det väl bara att mäta. Antingen är det 3/8", 1/2" eller 3/4".

JLov skrev:
Men om du har ett skjutmått är det väl bara att mäta. Antingen är det 3/8", 1/2" eller 3/4".
Det är inte 3/8" eller 3/4", så stor skillnad ser man okulärt. Jämför maskinerna. Med ögonen ser jag inte skillnad mellan tapparna, men det finns en mätbar skillnad. Den är alldeles för liten för att vara "nästa steg" i tumsystemet. Och mina hylsor går alltså på den ena av maskinerna.

Hylsorna går tungt när snurran är ny / lite använd. Har en likadan själv. På den mindre ser det inte ut som du har någon låsring på tappen?

Jo, det brukat gå lite trögt på nya maskiner. Skjutmåttet är ju ett mätverktyg, så det är bara att läsa av skalan . Vad händer om du lägger en droppe olja på låsringen och försöker montera hylsan med en klubba? Jag tycker också att det verkar saknas en ring på den lilla maskinen.

För övrigt, när det gäller orkeslösa muttermaskiner, så har jag fått erfara att de är lite kinkiga med långa slangar. Min muttermaskin, som skall klara 1100 Nm, klarade inte att öppna hjulbultarna på min bil vid förra bytet pga långa slangar. Kompressorn är en 4kW-maskin som ger 500 l/min, så det var inte den som var för klen. Till det här bytet hade jag ordnat med en ackumulatortank med kort, 3/8"-slang i ett uttag i gaveln. Jag slaktade helt enkelt en liten Julakompressor. Den här gången var det inga problem att lossa muttrarna.
IMG_1140.jpg
Skapa konto

• Gilla
corre och 1 till
  • Laddar…
På tal om slangar så måste man se till att ha tillräcklig innerdiameter också. Tex. Ingersoll Rand 2135 ska ha minst 10mm.

• Gilla
fiskbuggaren
  • Laddar…
N
Jag har varit med om att det har varit för mycket krom på en förlängare som jag köpte. Det hade blivit som en upphöjd rand på ena sidan och då gick inte hylsan på. Så mät från 2 håll och jämför och se noga om det skulle kunna vara för mycket färg på någon sida.

Är det samma märke på hylsorna?

Kan vara, som Niq skriver, att det "råkat" komma för mycket ytbehandling på hylsan.

oobum skrev:
Är det samma märke på hylsorna?
Det är samma märke på maskinerna och *samma* hylsa. Den passar på ena maskinen men inte på andra.

Man ska inte låta trådar bara rinna ut i sanden så här. Idag monterade jag bort spärringen på den trilskande maskinen och mätte lite noggrannare. Drivtappen är några tiondelar för stor. Efter en timmes filande passar grejerna.

Om jag inte köpt den från en handlare i västvärlden med goda omdömen hade jag nog misstänkt något fuffens.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.