Byggahus.se

små excenterslipar

1. Rund_skruvad
    Medlem Nivå 7
    Jag undrar om dessa små excenterslipar är någonting att ha eller är det knappt ett komplement? avverkar de någonting eller är det bara för att putsa silver? :)
    Är de för klena? hur är de att hålla i? eller SKA man åtminstone ha handtag som typ på en bosch pex 400 även som hemmapulare.

Eftersom jag varken är yrkessnickare eller gör egna möbler och inte använder en slip varje dag så tänkte jag en budget runt 1000kr (+- några hundra) och började kika runt.

Användningsområde är: slipa bordskiva, tapetkant, slipa spackel på bilskärm mm

Länkar två alternativ men är öppen för alla märken, kommentarer och smaker

http://www.bauhaus.se/excenterslip-...Tr6Krv5vWVyGpwDduh4JJh8AFNccG_sxwhxoCQm_w_wcB

http://www.toolab.se/produkt/SV13YA-Hitachi-Excenterslip-230W

2. pär h
    Medlem Nivå 12
    Det står inte någon stans hur stora sliprörelse skilen gör. Hitachin gör 3.2 mm och det är bra med tanke på storleken så den kan avverka lite i allafall. Men man kan gissa att hitachin kanske är lite bätre med tanke på priset men man skall inte vara säker.

Pär

3. dof
    Verktygstokig · Nivå 9
    Har länge saknat en excenterslip men har varit i köpartagen på en makita bo 5041 länge, men det har alltid blivit något annat verktygsinköp istället. Nu blev dock behovet lite mer akut och då gjorde jag en helomvändning och köpte en metabo sxe 425 turbotec istället. Bara kört den litegrann än men är än så länge helnöjd. Betalade strax under 1500:- inklusive 25st blandade metabopapper från tyska ebay.

4. hsd
    Medlem · Nivå 12
    Har en makita och en bosch
    makitan ger bättre resultat
    boschen mer avverkning

5. dof
    Verktygstokig · Nivå 9
    Vilken makita respektive bosch har du?

6. hsd
    Medlem · Nivå 12
    Har inte modelltyp i huvudet men båda är 125mm diameter

7. D
    Medlem Nivå 2
  8. Rund_skruvad
    Medlem Nivå 7
    Tack för alla svar och jag ska nu ut på kläm och känn turné. Ska även kolla priser på utrikiska sidor också.
    Det jag var mest undrande över om de små "en hands" maskinerna skulle upplevas "vingliga" vs de traditionella maskinerna och om de överhuvudtaget duger till att slipa med (mao om slip rörelserna är för klena).

9. pär h
    Medlem Nivå 12
    Använder festools lilla 125 och den funkar utmärkt. Tar självklart lite längre tid att slipa med bara. Så länge man håller sig till lite kvalitet så är jag övertygad om att det fungerar.

Pär