Byggahus.se

Reservdelar till Kity spånsug

1. PNO
    Medlem · Nivå 14
    Så har nu min spånsug tuggat i sig en träbit för mycket och själva fläkten har fått en rejäl obalans. Jag behöver alltså ett nytt fläkthjul. Vet någon var jag kan få tag i det?

Jag misstänker att flera av dessa enklare spånsugar av olika märken egentligen är lika, så det behöver givetvis inte stå just Kity på delarna.

Ytterdiameter ca 275mm, höjd ca 75mm, axeltappens diameter är 16mm och kilspåret 5mm.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_3906.jpg

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_3908.jpg

2. PNO
    Medlem · Nivå 14
    Ser att jag skrev fel axeldiameter, ska vara 14mm.

Är det ingen annan som behövt laga en gammal spånsug?

3. pär h
    Medlem Nivå 12
    Se det som ett ypperligt tillfälle att köpa en med lite större sugkapacitet.

Pär

4. PNO
    Medlem · Nivå 14

Jo, det ligger onekligen nära till hands. Men vore ju något billigare att laga denna än att köpa en ny, om jag bara hittar fläkthjulet. Dessutom är min takhöjd klart begränsad varför större spånsugar kan bli svåra att få in. Men kanske kan det gå att sänka spånsäckshållaren en bit på enklare, lite större sugar som FM 300 och på så vis vinna lite höjd på bekostnad av spånvolym. Köper jag nytt så är jag också sugen på ett patronfilter, men om jag förstått det hela rätt så ska det då dessutom in en vev ovanpå för rengöring av filtret?

5. B
    Hobbysnickare · Nivå 14
    Ett alternativ är att bygga ett nytt fläkthjul själv, en kanadensisk bloggare har ju byggt en hel spånsug från scratch och projektet är väl dokumenterat.

www.woodgears.ca

6. PNO
    Medlem · Nivå 14
    Finns också med på listan över möjligheter. Inte direkt svårt, och jag har ju en mall...