Nerre skrev:
Så det är helt omöjligt att få bilen hyffsad med 299-kronors maskin från Biltema? Man måste köpa maskiner för flera tusen och dessutom en huv att träna på?

Det handla ju lite om kravnivå, om man tidigare har nöjd sig med att tvätta bilen i automat-tvätt och nu tänkte att man ska lägga lite mer jobb på vården så lär en Biltema-maskin fungera utmärkt.
Jag har aldrig någonsin sagt att du måste köpa en huv. Det var ett förslag om du ville öva på något innan du gick på din bil.

iSnobben skrev:
Jag har aldrig någonsin sagt att du måste köpa en huv. Det var ett förslag om du ville öva på något innan du gick på din bil.
Vill bara förtydliga att jag, TS, SmurfTumme, inte ifrågasatt några tips! Eftersom man inte har några avatarer på ByggaHus så är det lätt att blanda ihop folk :P
Jag tackar er alla för alla tips jag fått!

Har kikat på lite olika polermaskiner. Swedol hade erbjudande på en blå Bosch just nu. Kommer tyvärr inte ihåg vilken modell det var och deras sida verkar ligga nere. Dom skulle ha ungefär 1200kr för den iaf.
Att köpa en flex för 5000 hade varit jätteroligt men som jag nämnde tidigare så kan jag inte riktigt motivera det.
Just nu lutar det åt att köpa trissor till GEXen och se vilket resultat jag kan uppnå med den. Visar det sig att jag behöver mer så får jag satsa på en dedikerad polermaskin. Oscillerande eller roterande är fortfarande frågan..

Köp både skum och lammull av bra kvalitet (speciellt på lammull). Lake country lammull med uppvikta kanter gör det mer odramatiskt och du kommer säkert bli nöjd med slutresultatet. Priser avskräcker men den håller många år.
Blås ur den med tryckluft efter varje panel så räcker det gott med en till en hel bil.

Man kan inte sträva efter repfritt ibörjan utan mer blankt.

Blås ur med tryckluft? Du tar för givet att alla har tryckluft hemma? :)

Min "ullhätta" till Jula-maskinen jag köpte har hållt i 10 år, känns inte riktigt värt att köpa "bättre kvalitet".

Det jag försöker få fram är att det är en ENORM skillnad mellan att bara polera den egna bilen några gånger om året och polera 10 bilar om dagen yrkesmässigt.

För hemmapolering tycker i alla fall jag att det inte spelar nån roll om det tar mig 30 minuter eller 60 minuter att polera bilen. Det spelar ingen roll att trissorna bara håller 200 poleringar istället för 800, eftersom 200 poleringar är typ 10-20 år för mig och inte en månad som det är för en rekonditioneringsfirma.

Jag hur ska man annars köra den pneumatiska maskinen? ;)
Jag kan inget säga om din jula-hätta för jag har ingen provat. Men jag vet vad min kan göra :)

SmurfTumme skrev:
Vill bara förtydliga att jag, TS, SmurfTumme, inte ifrågasatt några tips! Eftersom man inte har några avatarer på ByggaHus så är det lätt att blanda ihop folk :P
Jag tackar er alla för alla tips jag fått!

Har kikat på lite olika polermaskiner. Swedol hade erbjudande på en blå Bosch just nu. Kommer tyvärr inte ihåg vilken modell det var och deras sida verkar ligga nere. Dom skulle ha ungefär 1200kr för den iaf.
Att köpa en flex för 5000 hade varit jätteroligt men som jag nämnde tidigare så kan jag inte riktigt motivera det.
Just nu lutar det åt att köpa trissor till GEXen och se vilket resultat jag kan uppnå med den. Visar det sig att jag behöver mer så får jag satsa på en dedikerad polermaskin. Oscillerande eller roterande är fortfarande frågan..
Jag har en sådan här, tycker den funkar fint.
Polerade andrabilen idag med bra resultat. Visst, den tar inte djupa repor, då måste du ha en roterande, men tvättrepor och liknande är inga problem.

http://www.mekonomen.se/bil/bilvard...polermaskiner/polermaskin-710-watt-pa279588sv

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.