Hej

Har kollat de trådar som finns tror jag och känner mig ändå villrådig. Om det är så att någon anser att min fråga ändå hör hemma i en befintlig tråd (t ex "Projekt dammhantering" som startades av Badtastex) så hoppas jag att det löser sig med moderatorernas hjälp.

Jag håller på att bygga ett litet privatsnickeri i mitt garage och har idag följande damm- och spånalstrare: Bordssåg, kap/ger, bandsåg, rikt/planhyvel, handöverfräs lös och i bord, svarv, diskslip, pelarborr. Utöver det lite handhållna mackapärer som också skräpar ner.

Under alla omständigheter ska jag ha en dammsugare för städning och när jag kör fräsen lös samt andra handmaskiner. Det jag undrar över är om det räcker att kopiera Badtastex och rigga ett rörsystem till varje maskin som betjänas av dammsugaren, eller om en spånsug (1,5 eller 3 hk?) med 100 mm rör till maskinerna är en effektivare lösning? Jag kommer att kunna dra rören under golvet om jag vill, oavsett lösning.

Vad rekommenderar ni kloka som vet och kan?

Tack!
Ronnie

Hyveln kräver spånsug för att fungera ordentligt. De andra maskinerna är inte lika kritiska. För de allra flesta gäller att en kombination av både spånsug och dammsugare är bäst. Text spånsug under bordet och dammsugare i klingskyddet på bordssågen. Svarven gillar också spånsug bättre än dammsugare generellt.

Styrka på spånsugen? Så stor som möjligt är mitt tips, och så grova rör som den klarar av.

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
I ett mikrosnickeri blir det alltid kompromisser. Jag har ett mikrosnickeri på ca 4x4 meter. Där finns en kombihvel, en mellanstor bandsåg, en bordssåg och ett fräsbord. Allt står på hjul och det mesta måste flyttas runt. Och självklart finns arbetsbänkar med verktygsförvaring. Och ett fällbart bord för skensågning. Hyveln kräver en spånsug för att fungera bra och bandsågen fungerar bäst med spånsugen. Jag har ett centralt dammsugaruttag i taket med ett uttag bredvid, som är kopplat till dammsugaren. Jag klarar mig utmärkt med en liten flyttbar spånsug. Det är en Scheppach 26-nånting från 1984. Om man skall ha rörsystem så krävs det en större spånsug. Kolla in här för lite inspiration:
http://www.swedishwoodworking.com/articles/
Det går faktiskt att bygga fullstora möbler i utrymmet, men det kräver vettig planering och en del omflyttande av utrustning. Man vill inte upptäcka att -Oj, jag missade att planhyvla den här brädan... Bra hjärngymnastik blir det också för att man inte skall bli tokig av för många omflyttningar.

• Gilla
son-of-a-tree och 1 till
  • Laddar…
Utrymmet jag förfogar över är ca 24 kvm, och efter ändlöst skissande på olika lösningar har jag fått till det så att det är med nuvarande upplägg endast rikt/planhyveln som behöver stå "undanstuvad" under arbetsbordet. (Funderar på att göra någon typ av lift till den – mc-lift kanske – för att slippa stå på knä och hyvla.) De flesta maskinerna kommer dock ändå att stå på hjul för att kunna flyttas om nöden kräver.
Med tanke på ev omflyttningar är det kanske mer optimalt med rördragning i taket, men jag vill helst slippa ha rör eller slangar som hänger ner till maskinerna. Det känns som att de garanterat kommer att vara ivägen i en såpass liten lokal. Fast iofs – om jag måste flytta en maskin är det knappast för att kunna använda den utan för att den är ivägen och då kan jag ju bara koppla loss den från systemet.

Hursomhelst låter det som att jag kommer att behöva en riktig spånsug alltså. Och då har jag fått lite att tänka på rördragningen, om den nu ska vara under golvet...

Stort tack för bra svar hittills!
Ronnie

Jag har haft några olika rikt o plan. Började med en billig från jula, och ur denna så kommer det väldigt små spå. Så till Meec/woodstar funkar det bra med dammsugare. Sedan skaffade jag en halvstor stenberg. Då ökar längden på spånen från 1cm till 3-4cm och det funkade ganska bra fortfarande med en cyklon till dammsugaren. I samband med denna hyvelen skaffade jag även spånsug, och vist funkade bättre. Och efter denna så blev det en Logosol hyvel och den går inte att köra utan spånsug, eller det går att rikta utan men inte plana då kloggar allt igen.

Jag har 14m^2... Har löst frågan så här: Har en grovdammsugare som kopplas in till bords- och bandsåg samt elhandverktyg och används för städning. Till min rikt&plan har jag köpt en sådan här: http://verktygsboden.se/spansug/spansug-dc700# Den får plats på en platta mellan benen på hyveln. Har även en vanlig spånsug stående, men den tar för mycket plats i verkstan så den skall säljas. Dock verkar den lilla spånsugen vara borta från Verktygsbodens sortiment nu, tyvärr.

Till min bordssåg är dammsugaren jag har inte tillräcklig. Den har bra sug men det suger bara nära porten och det samlas sågspån bara några cent från slangens öppning och byggs upp innuti i sågen tills den är överfylld. Så jag har bara en sorts låda som det faller ut i, sen dammsuger jag lådan när den är full.

Kanske om jag hade en större diameters slang så kunde det funka bättre men då blir suget svagare också. Så en spånsug får det bli för mig, men det verkar nog som en grovdammsugare behövs ändå.

All typ av sug från rör oavsett om det är hög vakuum som dammsugare eller lågvakuum som spån sug. Så suger det med fullkraft bara på änden av röret med rörets radie. Så är det en 100 mm spånslang så är det bara full sug 50 mm från mynningen. Det går att lura genom att man monterar en tratt/kon på änden av röret med raka kanter inte en radie som tex porten på en högtalare. För att det skall funka optimalt så bör inte heller vinkeln vara för mycket runt 30 grader kanske. Man kan öka diameter på sitt befintliga rör x2 så har man ett 100 mm rör så kan man få en mynning på 200mm.
Man får inte 100% sugförmåga men helt ok.

Tjo fast en spånsug flyttar mycket mera luft så man får en luftström som rör sig mot rörets öppning och det får sågspånet att åka dit innan det landar och "fastnar" så att säga. Det gör det också bättre på att fånga fint damm, vilket är det skadligaste, medans en grovdammsugare plockar upp större bitar (om man kommer tillräckligt nära mynningen)

Vist är det så. Men tex periferi hastigheten på en klinga är väldigt hög och det slungar det fina dammet flera meter. Och då är skadan redan skedd dvs det fina dammet är då redan i omlopp i din verkstad.

En tillräckligt stark spånsug med tillräckligt stora rör borde nog kunna fixa det, en som drar så mycket att all luft i garaget åker genom på en liten stund så blir det en luftström runt hela maskinen. Så har jag nu fattat det efter att ha läst Bill Pentz sidor. Man kunde också kunna komplementera med en spånsugsmynning i både sågens botten och klingskydd.

Självklart Dennis Men för att det skall funka gäller fortfarande det jag skrev i inlägg 8 och man bör bygga om div spån anslutningar på maskinerna
Du skall inte tro att dom som tillverkar stora spånsugar eller maskintillverkare tänker som Bill gör...inte alls

Pär

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.