Tveksamt ämne för "bygga hus" kanske. Men jag vill verkligen inte regga mig på något bilforum bara för att fråga om det här.
Har läst en hoper med trådar angående detta men nu står jag kvar med följande funderingar.
Jag har en excenterslip (Bosch GEX 125-150 AVE) men så vitt jag förstått så har den för litet slag för att den ska vara något vidare till att polera med?
Då står jag inför valet att köpa en roterande eller en oscillerande maskin.
Jag känner mig lite dragen mot att köpa en roterande men frågan är då hur svårt är det att faktiskt få bra resultat med dom? Om jag skulle tabba mig och få rosor är GEXen tillräcklig för att fixa till det då eller blir jag sittandes på utedasset utan skithuspapper?

Nästa fundering rör själva polertrissorna. Jag har inte fått något grepp riktigt om livslängden på dessa. Snappat upp att man brukar "svarva" av en del för att få en ny, fräsh yta, men är det något man gör efter varje användning? Detta kan man ju heller inte göra om man har en oscillerande maskin...
Någonstans läste jag om "utrustning för att göra rent polertrissorna" men vad det var för "utrustning" och hur många tusenlappar denna skulle skinna mig på fick jag inte veta.
Kan man använda en trissa en gång så bär det iväg fort om man kör på lite dyrare (bättre?) trissor.

Det akuta behovet består just nu i att försöka rädda en motorhuv som, på något obegripligt vis, dragit på sig en rejäl hög med repor i klarlacken. Ser ut som om någon försökt parkera i en buske. Tänkte även försöka snygga till syrrans spoiler som helt oprovocerat vart påflugen av ett staket...
Jag har också ett par båtar som skulle må bra av att få se den aktiva änden av en polermaskin. Men bortsett från detta så blir det väl allmänt underhåll sedan.

Ett alternativ är så klart att plocka fram blästern, spacklet och sprutpistolen ;)

Valet imellan en oscillerande eller en roterande beror på vad du vill göra. Rubba av en motorhuv från repor och oxider görs bäst med en roterande med reglerbara varvtal(Festool, flex, metabo). Om du ska vaxa och "Snygga till en bil är en oscillerande att föredra då den inte bygger någon värme men som gör att polerrosorna håller sig borta.

Men maskinen är bara en liten del av jobbet. Val av trissa och medel är också mycket viktigt. Vilken rubbing du använder beror på vad du vill åstadkomma. Mycket repor, men lite oxid så är en grov rubbing att föredra. Mycket oxider men lite repor så finns den buffers som inte slipar så mycket. Medlen har även olika egenskaper beroende på hur mycket värme du skapar. Genom att öka varvtal, kanta trissan eller att trycka hårdare så ökar värmen och aggressiviteten på medlet.

Men vad du än gör tänk på att om du ska ta bort oxider på lackad plast så tänk på att denna yta är mycket känsligare än lackad plåt. Räcker med bara lite för mycket värme så blir lacken och primern som tippex. Där är en oscillerande maskin med en vanisher som t,ex raptor.

Så en kort summering är att skaffa en bra rubbing, skaffa bra maskiner och satsa på märkestrissor och behandla ytan med ett vax eller försegling för att undvika framtida slitage på lacken.

Börja med en flex 3401 tillsammans med menzerna trissor och 3m medel. Mycket bra grejer som är lätta att jobba med. Du kan i princip inte göra fel..
Roterande är svårare att behärska och få riktigt bra. När du lärt dig köra med 3401 så kan du gå på roterande är mitt råd.
Glöm inte att tvätta grundligt först innan du ger dig på lacken.
Bollnäs Bilvård är trevliga att ha å göra med.

Rickard Johansson skrev:
Valet imellan en oscillerande eller en roterande beror på vad du vill göra. Rubba av en motorhuv från repor och oxider görs bäst med en roterande med reglerbara varvtal(Festool, flex, metabo). Om du ska vaxa och "Snygga till en bil är en oscillerande att föredra då den inte bygger någon värme men som gör att polerrosorna håller sig borta.
Det är väl ungefär så mina tankar går. Frågan är om jag är händig nog att hantera en roterande maskin. Den kräver, enligt vad jag läst mig till, lite övning och fingertoppskänsla. Jag vill ju ogärna bli ståendes med en bil som ser ut som en blomsteraffär i huven.
Men enkelt uttryckt så kan en roterande maskin göra allt från finlir till grovjobb medan den oscillerande maskinen är lite mer begränsad. Det är väl ungefär så jag uppfattat det, vilket också är varför jag känner att jag helst skulle vilja satsa på en roterande.

är lätta att jobba med. Du kan i princip inte göra fel..
Roterande är svårare att behärska och få riktigt bra. När du lärt dig köra med 3401 så kan du gå på roterande är mitt råd.
Glöm inte att tvätta grundligt först innan du ger dig på lacken.
Bollnäs Bilvård är trevliga att ha å göra med.
Menzernas trissor har jag kikat på hos just Bollnäs bilvård. Dom kostar ju en slant mer än div. "no name" men jag utgår att man får vad man betalar för. Hur länge ungefär lever en sån trissa? (normalt användande... typ...)
Flex 3410. En maskin för ca 5000kr? Om jag tog in bilar och rekondade lite vid sidan av kanske jag kunde motivera en sådan investering. Men det känns lite saftigt för att bara ta hand om sin egen bil. Misstänker att den kommer att bli använd ett par gånger om året på bilen och i bästa fall en gång på båten. Det blir en dyr dammsamlare där i mellan....

Trissor tvättar du av med diskmedel som löser upp polermedlet. Du kan återanvända dessa många gånger. Oftast är det kardborren som slits ut.
Du behöver några till en hel bil, 4st kanske. Dom blir mättade och trista.

davveno1 skrev:
Trissor tvättar du av med diskmedel som löser upp polermedlet. Du kan återanvända dessa många gånger. Oftast är det kardborren som slits ut.
Du behöver några till en hel bil, 4st kanske. Dom blir mättade och trista.
Ok! Så jag behöver flera för att kunna byta till en ren, inte för att dom slits ut så snabbt.
Det där var en del i det hela jag inte riktigt hade fått kläm på. Tänkte att en trissa för dryga hundralappen och så räcker den inte ens till en hel bil :O
Men då känns det rimligare! Tvätta dom kan jag gärna göra... Kasta dom efter 1/4 av jobbet lät inte fullt lika roligt.

Jag har läst att med en roterande maskin är det väldigt stor risk att man bränner lacken om man är lite ovan.

Nerre skrev:
Jag har läst att med en roterande maskin är det väldigt stor risk att man bränner lacken om man är lite ovan.
Det har jag också läst... En av sakerna som oroar mig.
Frågan är hur svårt det är att få in vanan att köra en roterande och hur bistra misstagen måste bli innan det trängt in bakom pannbenet.

Köp en Rotex, funkar bra att både polera och slipa med.

Frågan är också vilka bilar du ska polera. Volvo, VAG , BMW är en roterande underbart för att dom är så hårda i lacken.
Toyota är roterande inte alls nödvändig.
Det trista svaret är en av varje..

Finns ingen kombo som fungerar på allt, därför krävs det olika trissor, maskiner och medel.

Din GEX räcker säkert ganska långt på mjuka lacker med lite grövre medel. Köp en roterande som komplement alt. en rupes eller top tool om du är nervös av dig.

Köp en billig huv och öva på kanske kan vara något?

Så det är helt omöjligt att få bilen hyffsad med 299-kronors maskin från Biltema? Man måste köpa maskiner för flera tusen och dessutom en huv att träna på?

Det handla ju lite om kravnivå, om man tidigare har nöjd sig med att tvätta bilen i automat-tvätt och nu tänkte att man ska lägga lite mer jobb på vården så lär en Biltema-maskin fungera utmärkt.

Nej du behöver inte maskiner för flera tusen Biltemas Mussemaskin duger gott kör nan med ull på en sådan och med ett grovt medel så biter den bra..
köp en kopia på rupes lhr15 finns på diverse sidor. Och ring sen streetpower så plockar dom fram vad du behöver.

jag har polerat i 5-10års tid med en pex 400. Det är ju perfekt att kunna reglera varvtalet, ganska liten trissa så man kommer åt överallt. Valet av trissa så kör jag oftast med gul sonax-trissa då jag tycker den är mest "allround" inte för hård och inte för mjuk. Som föregående talare säger så kan man tvätta dom och är man noga så att man inte går på för hårt så håller dom ett tag.
Köp hellre bra polermedel, kanske två olika steg. Ska du polera en svart bil kan du behöva tre steg för att slippa
få "hologram" effekten....
/
M

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.