Verktyg & Maskiner
ceson: Då var det bekräftat av Bosch att dessa är på väg bort, vad som finns kvar i sortimentet i Sverige är GTK 40, GSN 90-21RK samt GSN 90-34 DK. Men det finns ingen uppgift om hur länge:(
KnockOnWood: Föresten hade jag en kompostkvarn förr. Köpte den när vi skaffade förra huset. Det var en liten tomt, 425 kvm, men den var som en djungel. Så vi röjde sly och småträd och körde allt genom kvarnen, sedan spred vi ut flisen i hålor och gropar på tomten. Men sedan första året använde vi aldrig kvarnen. Nu är den såld sedan några år. Om vi får ris nu så körs det till tippen, så
Marlen Eskilsson: Tack för alla bra synpunkter. Jag känner att vi behöver utreda både vad som ska testas och hur testerna ska läggas upp närmare innan vi går vidare. Jag har öppnat ett underforum för Tester verktyg, där vi tills vidare diskuterar tester. Startar en poll för att undersöka vilken typ av verktyg det finns störst intresse för. När vi har kommit fram till det kan vi diskutera hur vi på
Plonker: Prova att få tag på en Adamant 1445-s Twincutter eller liknande. Den klingan går genom trä, metall, plast. Dock kräver den el, men den e grym och går genom det mesta, och det fina är att det gnistfritt. http://www.youtube.com/watch?v=-YkDDeF9_-E
bax: Jag hade en B3 men blev tokig på att posta om fräsen, för när jag hade den postad så lyckades det alltid dyka upp nåt "ska-bara...." att göra på sågen och så var man tvungen att veva ner fräsen. Använder man den mer yrkesmässigt kan man säkert vara disciplinerad och köra alla fräsningar i en släng innan man sågar nåt igen men som hobbymaskin med husrenovering samtidigt med
pinebar: Ja, den liknade den på bilden. Men det stod på hemsidan att handverktygen kom från Bacho, så antagligen var det de som hade gjort den. Det såg ganska enkelt ut när Martin slipade med den, men man vet ju aldrig om det var på riktigt. Jag vill ha något för att jämna ut några små knölar från gjutningen på ett betonggolv som jag ska lägga ganska tunna plattor på. Tack för bägge
katos: På FOGen (felders owners group) finns/fanns en lista på det uppdateringar som gjordes vid omlanseringen av hammer maskinerna. Bla 30% större justerbord. Var ganska många saker, kommer inte ihåg allt och kommer inte åt listan för jag har slarvat bort mitt lösenord. Men titta där innan du bestämmer dig, För övrigt tror jag att många av hammer maskinerna som ligger på blocket inte
PeterStrandberg: Jag hyrde en industridammsugare dagen före gjutfolket kom för att ta upp grus och det sista av spånet i hörnen. Mest för att jag gjorde ett tvådagars jobb på en byggutrustningsfirma. Enstaka spån går bra, men testar man på en hög så stockar det ganska snabbt. Alltså en maskin stor som en soptunna
Donovan: Jag hoppar in i tråden lite eftersom våra frågeställningar är snarlika. FFX-tools har schysst kampanj på Hitachi: http://www.ffx.co.uk/tools/refine/-/1/2 Jag är inte särskilt intresserad av strålkastare och dammsugare, så funderar på att helt enkelt plocka nakna verktyg från erbjudandet men kanske köpa en lite fläskigare borrmaskinen (än den som är med i paketerbjudandet) med
phl: Jag tror du har fel kinamaskiner... Misstänker att du är i tidsnöd annars rekommenderar jag fortfarande kinamaskinen jag nämnt tidigare i tråden. Maskin + bra kärnborr kostar inte mycket från Tyskland. Du borde ha prylarna på mindre än en vecka. Då har du iaf en maskin med vilken du kan borra 50 liknande hål utan att hålla på till midsommar.
gamedevil82: Hej Undrar om det är någon som vet var man kan hyra en tumac p200 eller en liknande pump. Planen är att använda den för att blanda betong med finare ballast som sen ska pumpas i väggar till thermopool.
Mattias Axelsson: [citat] Jag håller på med samma sak. Hittar du ett drag som är helfordonsgidkänt behövs ingen regbesiktning. Ändrat sedan ca 2 år. Annars gäller full dokumentation på draget du monterar. Avseende montering och vikt. En uppgift om hur mycket din bil får dra. Kan gå att få från ford. Sedan regbesiktning. Själv tog jag hjälp av carspect och toyota. Var inte lätt då min bil inte
anders07: Troligen "kuggen" som slagits loss. Det hände på en billigare Einhell jag hade från Hornbach också. När borren trycks in så ska en "kugg" slå in som driver runt borret men om den skadats eller slagits loss kommer den att "tappa kraften" och inte borra. Jag fick ny på garanti men de sa att det händer om man pinar den för hårt (vilket jag gjort med en 24 mm betongborr som fastnade). Den
maeron: Det är innerhörn vi behöver gera så ingen kommer kunna skära sig. Bra tips om att kapa ifrån bägge hållen
patrik: Jag har kört Abralon 150 på en 125 maskin, funkar utmärkt, ända nackdelen är att man inte använder hela abralon ytan.
lars_stefan_axelsson: När jag gick i träslöjden så fick vi göra våra egna gerlådor, och det borde väl funka här med. Spika överblivna brädlappar till ett U som passar runt stolpen. Gör ett perfekt sågsnitt genom U-et. Sätt fast med en tving på stolpen. Såga.
favino: Har inte heller stämjärn från tillverkaren. Däremot fyra mindre järn att snida och karva med. Jag upplever att de kanske inte riktigt kvalar in i den absoluta toppen, men definitivt är dem helt klart bra. Tycker mina håller skärpan längre än jag förtjänar.
sinuslinus: Vill bara förtydliga att jag avsåg Fein-orginal på Bauhaus. Sett samma kit på Xl-bygg också. Det lilla man kör hemma så håller de bladen länge.
Skyltproffset: Verkar vara en hyfsad hobbymaskin. Kan säkert behöva lite justering av borden och så, men det är inte svårt OM den inte blivit påkörd av en traktor e. dyl, håll utkik efter skador på underredet. Christer
lars_stefan_axelsson: Tja, jag har bara använt "proffs"-press på jobbet, men det är ju inte så mycket som kan gå fel på en handpress. Hydrauliken är ju enkel. Även domkrafterna för 200:- är ju svåra att slita ut. Nu är 20t högre tryck, men det finns ju utrymme i det priset för att nå de nivåerna utan att det verkar orimligt. Är slaget på pumpen uppåt? Svårt att se i bilderna. Det känns ju i så
P-plats: Mässing eller stål är nog betydligt lättare att få fram än koppar. Industri- och välsorterade järnhandlare borde ha det i lager men just 0,150 är kanske inte den vanligaste. Har för mig vi lagerhöll 0,025, 0,050, 0,075 och 0,100 i butiken på företaget jag jobbade för tidigare.
andersmc: Jag har erfarit att det krävs minst 8 bar för att säkert dra i en 90mm spik. 4,9 bar kommer bara att räcka till en 50mm spik, i mjukt trä. Vissa kompressorer går ner för lågt i tryck innan tryckströmbrytaren slår till. Ofta kan man bara ställa maxtrycket, frånslagstrycket. Man skulle vilja kunna ställa avståndet mellan till- och frånslag. Däremot har jag aldrig haft problem med
arneri68: [citat] Jag har som du inte plats för en stor justersåg och har en enkel "Proofy". Klen motor, litet arbetsbord och dåligt mothåll är det mest negativa. Den duger dock till att klyva plank och lister. Mothållet brukar jag mäta in mot klingan för att få hygglig precision på ca 0,5 mm fel. Om det inte finns ett bord att lägga ämnet på är man tvungen att hålla i det själv och då kan
pär h: Det bästa justerbordet har Hammer. Bästa klyvanhåll har nya ejca har visserligen inte känt på scheppars men har extremt svårt att tänka mig att det skulle vara stabilare än ejcas för det är galet stadigt. Bästa kapanhåll har ejca, skall förklara varför. För att inställnings skruven för 90 gr sitter ca 60-70 cm från pivåtpunkten vilket gör att den har mycket lättare att hamna
SBH: [citat] jag gör inte inte med dom små. 3000 är den enda som jag märker skillnad på. dock är det andra "handtag"