Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Personbil klass 1 eller klass 2?

1. T
    Medlem · Dalarna · 3 088 inlägg

Troberg

Medlem
    Jag överväger att köpa en lite större (bensindriven) SUV som är reggad som personbil klass 2. Det har en uppenbar nackdel, i och med att B-körkort nyare än 1996 inte är nog för att köra den. Det går att regga om till personbil klass 1. Dock, vad får det för konsekvenser?

Jag har letat, och alla jämförelser har varit mellan PB2 och lätt lastbil, inte mellan PB1 och PB2. Förlorar jag något om jag reggar om till PB1?

Jag är OK på att begripa lagtexter och hitta relevanta lagar, men det här är bara en soppa för mig.

2. K
    Husägare · Skåne · 2 738 inlägg

knipo

Husägare
    Hej.
    Det du förlorar är ju totalvikten, dvs att du får lasta mindre.
    Max totalvikt är 3500kg på fordonet man framför om man tagit körkort efter 1996.
    Har man körkort innan 1996 finns ingen begränsning tror jag.
    Jag vet en som har byggt om en gammal Scania Vabis buss till husbuss och kör omkring med den på sitt B-körkort. Totalvikten på den var 17000 kg om jag inte minns fel.

Jag TROR att det är så Pb klass 2 är/skall vara en personbil inredd som bostadsutrymme eller liknande.
    Fast det går ju bra att sova i en SUV med ;)

Lite skrämmande är det att vem som helst med B-körkort taget före -96 kan sätta sig bakom ratten i ett väldigt tungt fordon och köra utan vidare. Det gäller att ha lite självinsikt.
    Ett exempel från Blocket:

http://www.blocket.se/sodermanland/Scania_NL_Exclusive_Line__09_58548365.htm?ca=23_8&w=3&last=1

Kollar man på transportstyrelsen är detta fordon registrerat som PB klass 2!
    Med en totalvikt på 27 ton och en tjänstevikt på 203610 kg!!
    Alltså kan min gamla mamma, eller för all del jag med, sätta sig och köra den med endast B-behörighet före -96.

https://fordonsfraga.transportstyrelsen.se/FragaPaAnnatFordon.aspx (RDU586)

Fast den får bara dra ett släp på 750kg;)

3. T
    Medlem · Dalarna · 3 088 inlägg

Troberg

Medlem
    Jag tror att det under någon period slunkit genom en packe fordon som idag inte skulle godkänts som PB klass 2.

Well, kunde varit värre. Motorredskap som inte är registrerade (dvs de får bara framföras korta sträckor på väg, tex kring platsen där de ska brukas, för tankning eller för service) har inga krav alls. Tex kunde en treåring helt lagligt ha kört hjullastaren på 7 ton som jag hade förut...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.