Jag använder många olika sorters slipskivor som jag har monterade på spindlar. Som det är nu så sätter jag dom i pelarborren men skulle helst velat köra dom horisontellt.
Någon som har en smart lösning på hur man skulle kunna montera en chuck på en slipmaskin?
Förstår att frågan är lite väg men jag hoppas att en bild förklarar bättre!
Alltså, chuck till spindlar på bänkslipmaskin?
Någon som har en smart lösning på hur man skulle kunna montera en chuck på en slipmaskin?
Förstår att frågan är lite väg men jag hoppas att en bild förklarar bättre!
Alltså, chuck till spindlar på bänkslipmaskin?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Större chuckar brukar ha en invändig morsekona...... och den kan man inte åstadkomma själv. Mindre chuckar upp till 13 mm brukar ha en invändig gänga. Det är någon UNC-tumsgänga men jag minns inte vilken.
Går det inte att svarva någon sorts adapter så att du får fast slipskivorna direkt på slipmaskinen. Utan chuck?
Går det inte att svarva någon sorts adapter så att du får fast slipskivorna direkt på slipmaskinen. Utan chuck?
Som sagt finns det chuckar med invändig gänga, UNF 3/8"-24 eller UNF 1/2"-30.
Sen finns dom med fästkonor enligt följande:
http://catalog.se.toolstore.com/Content/Data/v15/tekniskinfo_pdf/se/C005SE.pdf
Till bänkslipmaskiner brukar det finnas axlar att köpa med fästkonor men jag har bara erfarenhet av Arboga/KEF/Scantool och din maskin känner jag ej igen.
Tror du får ordna någon som svarvar en ny axel och då kan du ju välja infästning efter vad du hittar för lämplig chuck.
http://catalog.se.toolstore.com/Content/Data/v15/tekniskinfo_pdf/se/C005SE.pdf
Till bänkslipmaskiner brukar det finnas axlar att köpa med fästkonor men jag har bara erfarenhet av Arboga/KEF/Scantool och din maskin känner jag ej igen.
Tror du får ordna någon som svarvar en ny axel och då kan du ju välja infästning efter vad du hittar för lämplig chuck.
Attans. Det låter krångligt. Min bänkslip är en gammal Makita.P-plats skrev:Som sagt finns det chuckar med invändig gänga, UNF 3/8"-24 eller UNF 1/2"-30.
[länk]
Kanske lättare att köpa en liten pelarborr och montera liggande?
Man skulle ju kunna göra en adapter mellan gänga på befintlig axel och en chuck men jag är rädd det är svårt att få den centrerad då.Wendigo skrev:
Har man inte möjligheten att tillverka en axel så är du nog själv inne på rätt spår.
Va? En borrmaskinschuck klarar utan vidare 2850rpm som väl är rätt vanligt för en bänkslip. Däremot är en chuck på kona kanske inte den bästa lösningen för att ta upp de sidokrafter som blir, men funkar det i pelarborren torde det väl kunna funka i bänkslipen. Beror såklart på varvtal också.sune73 skrev:
Klicka här för att svara