Fjädern till bladspänningen på min gamla Lini bandsåg är helt slut och jag är tveksam till att den ens hör hemma där från början. Så nu är ju frågan var jag hittar en ny som kan tänkas passa en 14" bandsåg med tanke på mått och fjäderkonstant.
Jag hittar en fjäder hos Highland woodworking i USA som jag tror blir bra måttmäsigt, fjäderkonstanten nämner dom inte. Men det är ju löjligt dyrt för en liten fjäder (17 usd+frakt) så om det är någon som kan tipsa mig om en lämplig fjäder på hemmaplan vore det toppen.
Måtten på fjädern från US är 19 mm i ytterdiameter, 10 mm i innerdiameter och 63 mm frilängd så något liknande men billigare är målet men alla tips mottages tacksamt då jag behöver få igång sågen.

Jag hoppas att Mattiasp här på forumet kan fylla i med lite tips om inköp av fjädrar till bandsågar. Om inte kan du nog söka fram något inlägg där han nämner var han fått fatt på fjädern till sin uppgraderade Hammerbandsåg.

Jo jag har läst Mattias artikel om hur han uppgraderade sin bandsåg, det var trevlig läsning. Men jag kan inte hitta en lämplig fjäder på fjadrar.se som han köpte från. Testade med en lokal grossist men med specialbeställning och minsta ordervärde osv osv så skulle det bli en otroligt dyr fjäder som jag ändå inte skulle kunna vara säker på har rätt fjäderkonstant. Så jag blev otålig och beställde från Highland Woodworking. Den är iaf gjord för 14" sågar och borde inte bli hel fel.
Men tack för input

Håller tummarna att fjädern passar med din bandsåg!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.