5 526 läst ·
2 svar
6k läst
2 svar
Bänkspännare/bänktving
Tänkte införskaffa en bänkspännare/bänktving men vad skall man välja.
Känns som det finns en miljon att välja på. Skall man välja en av "fransk" modell som man slår fast eller en man skruvar?
Har tittat en del på Lie Nielsen Fransk bänkspännare och för en gång skull så tycker jag att det är ett humant pris för att vara LN.
Känns som det finns en miljon att välja på. Skall man välja en av "fransk" modell som man slår fast eller en man skruvar?
Har tittat en del på Lie Nielsen Fransk bänkspännare och för en gång skull så tycker jag att det är ett humant pris för att vara LN.
teed skrev:Tänkte införskaffa en bänkspännare/bänktving men vad skall man välja.
Hej!
Jag är långtifrån en expert, mer nyfiken nybörjare. Jag beställde en spännare från Gramercy Tools. Lite modernare stuk men till ett ännu mer överkomligt pris. Finns bland annat här. http://www.fine-tools.com/holdfast.html
Jag har läst att de ska hålla bra kvalitet och inte gå sönder som andra gjutna varianter. Själv köper jag mer grejor än jag jobbar än så länge. Skyller på småbarnsåren. Det jag vill ha sagt är att jag inte provat den så mycket ännu men den är fin.
Annars har väl hyvlar.se en spännare likande (eller exakt?) den du pratar om.
Sökordet på engelska är "holdfast" om man vill hitta mer information.
Här är ytterligare en länk med användningsområde.
http://www.theenglishwoodworker.com/the-holdfast-and-the-batten-video/
Jag har Veritas variant som man skruvar och de funkar super. Banka-varianten är väl mer traditionell om man gillar sånt men då måste man också ha en lämplig hammare nära till hands. Skruvvarianten känns bra om man ska fästa ett arbetsstycke på ett exakt ställe då man vet att det inte rör sig när man spänner åt. Vet inte om det motiverar prisskillnaden men det gjorde det för mig. Den lilla Veritas surface clamp är helt värdelös.
Klicka här för att svara