5 070 läst ·
31 svar
5k läst
31 svar
Bosch Multi-cutter?
Sida 1 av 3
Hej,
Jag behöver en multi-cutter för att såga av lister på fönster(på plats) men troligen kommer maskinen även användas till slipning av trappa o.s.v.
Först tittade jag på Bosch GOP 250 CE som har ett pris på ca 1500 kr

Men "folk" rekomenderade istället Bosch GOP 300 CE som kostar 900 kr MER.

Huvudanledningen är för snabb fästet men jag har även läst att den har 50 mer watt och en växellåda helt i metall. Man får dock inte glömma att den också väger 700 gram mer.
Jag förstår dock inte hur snabbfästet uppskattas till så högt värde? Byter man verkligen verktyget så ofta? En annan tyckte att jag skulle köpa 250 då det finns adaptrar till verktyg från andra tillverkare som är mycket billigare? Detta är svårare att få till på 300 versionen med sitt snabb fäste?
Tacksam för lite input.
Jag behöver en multi-cutter för att såga av lister på fönster(på plats) men troligen kommer maskinen även användas till slipning av trappa o.s.v.
Först tittade jag på Bosch GOP 250 CE som har ett pris på ca 1500 kr

Men "folk" rekomenderade istället Bosch GOP 300 CE som kostar 900 kr MER.

Huvudanledningen är för snabb fästet men jag har även läst att den har 50 mer watt och en växellåda helt i metall. Man får dock inte glömma att den också väger 700 gram mer.
Jag förstår dock inte hur snabbfästet uppskattas till så högt värde? Byter man verkligen verktyget så ofta? En annan tyckte att jag skulle köpa 250 då det finns adaptrar till verktyg från andra tillverkare som är mycket billigare? Detta är svårare att få till på 300 versionen med sitt snabb fäste?
Tacksam för lite input.
Mer effekt ser jag som en ickefråga, har aldrig haft problem med det. Jag kan tänka mig att växellåda i metall kan vara bra, växellådan får nog en hel del stryk. Snabbfäste är något jag skulle uppskatta, om inte annat för att slippa "Var i helsike är nu det där jäkla verktyget...".
Billiga verktyg kan vara bra, men frågan är om de håller en kvalitet som man vill använda.
Billiga verktyg kan vara bra, men frågan är om de håller en kvalitet som man vill använda.
Nej jag tror inte häller att 50W gör någon större skillnad, växellåda i metall gör säkert att den håller längre men jag har inte haft något verktyg som rasat för mig hitintills. Oftast har man väl nyckel fastsatt på sladden precis som man har haft med de äldre schuckarna?
Vad jag förstår så ska verktygen slitas fruktansvärt snabbt och det gäller även Boschs egna? Eller är det fel? Det verkar ju vara många som vill kunna köra ex Fein verktyg om man tittar här : https://www.bosch-professional.com/gb/en/community/category/gop-250-or-gop-300/386559-t
Vad jag förstår så ska verktygen slitas fruktansvärt snabbt och det gäller även Boschs egna? Eller är det fel? Det verkar ju vara många som vill kunna köra ex Fein verktyg om man tittar här : https://www.bosch-professional.com/gb/en/community/category/gop-250-or-gop-300/386559-t
Produkter som diskuteras: "polygrip"
Polygriptänger
Polygriptänger, även kända som vattentång, är mångsidiga handverktyg som ofta används inom VVS, mekanik och andra fält där man behöver greppa, hålla, vrida eller lossa olika föremål. De är kända för sin justerbara design, vilket gör
Läs mer
Jag har själv GOP 10,8V och jag hade definitivt rekommenderat den då den är sladdlös, åtminstone om man redan har batterisystemet (vilket man bör ha då 10,8 GSR är en grym maskin). Att inte ha verktygslöst bladbyte känner jag personligen inte är något större problem då man inte byter blad jätteofta. När jag byter blad har jag bara en vanlig bits i skruvmejseln eller i skruvdragaren och lossar/spänner med.
Angående slitage på bladen så tycker jag det är ganska litet om man använder rätt blad till rätt sak och på rätt sätt. D.v.s. inte trycka för hårt och varmköra bladen för mycket samt inte använda träblad till metall o.s.v.
Angående slitage på bladen så tycker jag det är ganska litet om man använder rätt blad till rätt sak och på rätt sätt. D.v.s. inte trycka för hårt och varmköra bladen för mycket samt inte använda träblad till metall o.s.v.
Nja, sladdlös vill jag inte ha, har läst att batteriet håller inte jätte länge, ex om man ska slipa en stor trappa eller något. Just 10.8V har jag inte häller, hade hemma på prov men det blev en 14.4V skruvdragare istället.falkn skrev:Jag har själv GOP 10,8V och jag hade definitivt rekommenderat den då den är sladdlös, åtminstone om man redan har batterisystemet (vilket man bör ha då 10,8 GSR är en grym maskin). Att inte ha verktygslöst bladbyte känner jag personligen inte är något större problem då man inte byter blad jätteofta. När jag byter blad har jag bara en vanlig bits i skruvmejseln eller i skruvdragaren och lossar/spänner med.
Jag förstår om man inte bytar typ av blad så ofta men att byta riktning kan ju inte vara så ovanligt och det känns lite meckigt att använda verktyg varje gång man ska göra detta? Men visst, det är ju ett I lands problem.
Har egentligen redan beställt 300:an man det kanske var ett dåligt va, jobbigt.
Du kan ju få 300an med L-boxx för 1800:- på ebay. http://www.ebay.com/itm/BOSCH-Multi...or-300-Watt-/201411915218?hash=item2ee515edd2
Jag har inte haft problem med det, men jag har å andra sidan inte hårdkört den. Mest gips (helt suveränt verktyg för gips, går som en pansarbrytande missil genom en fransk bil) och klickgolv.snowjim skrev:
Beror väl helt och hållet på hur mycket man använder den.
Att yrkesfolk vill ha snabbfäste (och förmodligen batteridrift) förstår jag, men knappast för "hobbybruk"/hempulare.
Jag införskaffade en vanlig enkel grön Bosch för ngt år sedan och har väl använt den 3 ggr så här långt. Har bytt blad ett par ggr, det är allt. Ser inte att det för mig är värt ett öre extra för snabbfäste. Tillhörande insexnyckel är inte betungande att hålla reda på el använda. Man måste ju ändå hålla reda på de olika bladen och sliptillsats. Vilket den gröna lådan/väskan maskinen kom i duger alldeles utmärkt till.
Dessutom får man ju några extra blad för prisskillnaden. (El kan köpa en ny maskin om det otänkbara händer att vxl-lådan rasar.)
Jag har några andra gröna Bosch också, och har hittills aldrig kört sönder/slitit ut någon.
Att yrkesfolk vill ha snabbfäste (och förmodligen batteridrift) förstår jag, men knappast för "hobbybruk"/hempulare.
Jag införskaffade en vanlig enkel grön Bosch för ngt år sedan och har väl använt den 3 ggr så här långt. Har bytt blad ett par ggr, det är allt. Ser inte att det för mig är värt ett öre extra för snabbfäste. Tillhörande insexnyckel är inte betungande att hålla reda på el använda. Man måste ju ändå hålla reda på de olika bladen och sliptillsats. Vilket den gröna lådan/väskan maskinen kom i duger alldeles utmärkt till.
Dessutom får man ju några extra blad för prisskillnaden. (El kan köpa en ny maskin om det otänkbara händer att vxl-lådan rasar.)
Jag har några andra gröna Bosch också, och har hittills aldrig kört sönder/slitit ut någon.
Jag använder det rätt ofta, byter ganska så ofta mellan halvmåne-klinga och den raka, beroende på användninsområde. Lättare att följa en plan yta med halvmånen, men på vissa ställen måste man ha den raka för att komma åt. Dessutom så är det ofta smidigt att enkelt kunna vrida det raka bladet för att komma åt.
Skulle dock tro att snabbfästet är en funktion som man inte saknar förrän man använt det.
Skulle dock tro att snabbfästet är en funktion som man inte saknar förrän man använt det.