Det finns en serie på Youtube som heter "Bored of lame tool reviews?". En kanadensare som är kunnig inom både mekanik och elektronik skruvar isär diverse "power tools" och analyserar konstruktionen. Jätteintressant tycker jag. En recension av ett elverktyg känns liksom inte komplett om man inte har en aning om hur mekaniken på insidan ser ut. Därför startar jag den här tråden där jag hoppas att folk kan bidra med bilder på sina isärplockade elverktyg.

Jag börjar med min Makita DF330D 10,8V borrskruvdragare. Den är tillverkad 2008 och har använts en hel del. Det känns som ett kvalitetsverktyg när man använder det förutom glappet i chucken. Egentligen är det nog växellådan som glappar. Även om jag är nyfiken på vad glappet beror på så känns det vanskligt att plocka isär växellådan utan sprängskiss. Jag lyckades inte ens montera ihop skruvdragaren innan jag hittade den här instruktionen...
Jag läste att motsvarande Bosch 10,8V borrskruvdragare skulle ha drev av plast. Vore intressant att se bilder om nån har en sån.

WP_20150805_22_25_19_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
WP_20150805_22_28_10_Pro.jpg
Skapa konto
WP_20150805_22_36_40_Pro.jpg
Skapa konto
WP_20150805_23_09_39_Pro.jpg
Skapa konto

Har bilder på en piratkopia av en Dremel också. Borde väl vara okej att lägga upp här utan att bryta regler?

Redigerat:
  • Gilla
Fred vom Jupiter och 1 till
  • Laddar…
Här är min "Demel" som kostade 216kr inklusive frakt från Kina. Den kändes helt okej att använda, blev inte överdrivet varm trots hård belastning. Nätkabeln var väldigt mjuk och jag undrade om det verkligen var 0,75mm2. Hela maskinen luktar väldigt mycket, typ "Kinaplast".

Bild 1: översikt
Bild 2: rost på axeln
Bild 3: gummikudde över lagret. För att hålla ute damm från kolen eller för att dämpa vibrationer?
Bild 4: kablarna verkar visserligen vara 0,75mm2 men dom är bara ihoptvinnade! Krympslangen var inte krympt.

Slutsats: Köp en enkel slipmaskin på Biltema/Clas Ohlson istället.

Bonus: Verktygsfantasten kanske uppskattar den här videon där "The Post Apocalyptic Inventor" reparerar fina gamla tyska elverktyg, bland annat en vinkelslip och borrmaskin.

• WP_20150804_21_45_11_Pro.jpg
    Skapa konto
  • WP_20150804_21_45_54_Pro.jpg
    Skapa konto
  • WP_20150804_21_46_46_Pro.jpg
    Skapa konto
  • WP_20150804_21_48_54_Pro.jpg
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.